24 Ogos 2008

Sumpah

Oleh: Adihamka

Saya bukan ustaz, bukan daie, dan paling pasti, bukan ulama.

Tetapi saya tegas menyatakan bahawa sumpah Saiful pada 15 Ogos lepas adalah sumpah yang busuk lagi membusukkan. Saya tidak nampak tujuan lain, selain dia mahu membuktikan bahawa memang dia menjadi mangsa Anwar Ibrahim.

Saya seorang Muslim, kemudian baru orang Melayu. Justeru saya pantang agama dan Tuhan saya diperlekehkan.

Sesumpah (baca: sumpah menyumpah) sudah menjadi semacam satu bentuk tindakan untuk melepaskan diri daripada dituduh melakukan apa jua perkara. Bersumpah seolah-olah bisa mengendurkan pandangan masyarakat. Ini norma orang Melayu.

[
Pendapat Dr Danial Tentang Sumpah Saiful
]



Disebabkan sumpah laknat ini,maka mata masyarakat Melayu khususnya terarah kepada Anwar,menggesa beliau bersumpah juga untuk menafikan beliau meliwat Saiful.

Masalah besar orang Melayu ialah mudah terperdaya dengan sumpah. Sebab apa?

Sebabnya sumpah telah menjadi mainan mulut hatta di kalangan budak-budak kecil lagi, kalau mereka mahu menafikan sebarang benda yang mereka tidak buat.

Ungkapan “Sumpah WalLah aku tak buat”, “Alif Lam Lam Ha”, sudah semakin mudah dipermainkan. Bukan setakat kanak-kanak, malah suami kalau mahu tipu isteri tak pergi ke dangdut pun akan bersumpah untuk menafikan. P Ramlee sudah ungkap realiti ini dalam banyak filem Allahyarham.



Justeru bila Saiful bersumpah, ia secara tidak langsung akan ‘memadamkan’ ingatan masyarakat Melayu khususnya tentang pendedahan laporan pemeriksaan kesihatan Saiful, akuan bersumpah Dr Mohd Osman Abdul Hamed. Orang Melayu lebih percaya sumpah daripada fakta, alibi Anwar Ibrahim sendiri, dan paling penting ialah mencari rasional sejauh mana lelaki muda yang tegap diliwat warga emas yang lemah tulang belakang!

Bila timbul perkataan Wata’alahi, cukup untuk membuat saya ketawa. Baca teks pun boleh salah!

Tuan Guru Hadi Awang tegas menyebut sumpah itu perbuatan bodoh, Tuan Guru Nik Aziz katakan hanya sumpah kaedah Kristian yang mengaplikasikan pegang atau junjung kitab.

Video di atas adalah merupakan rakaman ulasan Dr. Danial Zainal Abidin tatkala mengulas pertanyaan seorang hamba Allah sewaktu sesi kuliah beliau yang sama ambil di Youtube.

Tak cukup dengan itu, pertikaian Shamsul Iskandar di dalam kenyataan media beliau sangat menarik. Kata orang (bukan saya), itu ‘laknat’ pertama Allah atas ‘kesanggupan’ Saiful bersumpah.


Kemudian Abg Mat Saman Kati pun mendedahkan siapa Ramlang Porigi. Najwan pun syok tambah nasi.

Matkeri dedahkan emel yang Saiful pernah hantar kepada beberapa orang.Mungkin wajar kita cabar Saiful baca doa qunut secara spontan, kalau sebut nama Allah pun salah,mungkin boleh masuk kategori jahil.Bila dah jahil,apalah sangat untuk bersumpah kan? Small matter beb!
Dan tatkala Saiful menafikan sumpahnya bukan bertujuan untuk politik, laporan Malaysiakini hari ini saya kira boleh ‘menebas’ hujah beliau:

Before the ceramah began last night, the organiser played the video clip of Saiful’s swearing in the mosque - which has almost become a norm in every BN gatherings.

BN continues to highlight the controversy, which may sway away some elderly Malay votes from PKR. Malays make 69.4 percent of the total voters here.

Saya pelik, pertentangan di Permatang Pauh ini untuk apa? Apakah pertentangan antara dasar vs dasar, atau dasar vs pembunuhan karakter Anwar Ibrahim?

Siapa perlu dibela sebenarnya?

Politik Malaysia makin mual. Bikin saya menyampah!



Tiada ulasan: