22 Jun 2008

Khabonye: Apa buat manusia jadi syirik?





Satu lagi aku tertarik dengan ungkapan ustaz ialah mengenai sifat ubudiah yg mana bermaksud Allah itu Maha Pencipta segala langit dan bumi dan sekelian alam, memberi rezeki dan segalanya daripada Allah.

Hidup Islam... Allahuakhbar

Aku dalam dua hari ni pening kepala nak pikirkan camne nak save budget agar produk aku kalau boleh jgn naikan harga. Tp apakah Pak Lah n d'geng pikir macam mana aku pikir. Allah sahaja yg tahu.

Masa Khamis malam jumaat, aku dengo ceramah Ustaz Shahril Long. Asal cakap je perkataan cheroi mesti keluar. Macam macam yg aku pelajari tentang ilmu agama. Terasa aku makin kerdil nak berhadapan dengan Allah. Makin bodoh aku pasal ilmu agama dan aku nak nangis sebab mengenagkan kekurangan dalam diri aku.

Makin cheroi aku rasa tentang diri aku. Malam majlis ilmu tu bab syirik. Dalam majlis tu, aku terpukul dengan kata-kata ustaz "manusia menyembah makhluk bila manusia mengikut pemerintah yg mana menghalalkan yg haram." Rupa-rupanya dengan mengikut pemerintah yg sekular ni syirik hukumnya. Nasib baik aku sokong Parti Islam Semalaya.

Sebagai contoh pemerintah menghalalkan yg haram. Hukum syariah (bunyi je Islam) pada hari ini -- hukum syariah di Malaysia -- dipinda mengikut kesesuaian manusia. Dalam hukum Allah pesalah zina yg belum berkahwin sebat 100 kali dan yg sudah berkawin rejam sampai mati.

Tp hukum syariah sekular denda tak melebi 3000 ringgit, sebat 6 kali dan penjara 2 minggu kalau tak silap aku. Adakah itu membelakangi hukum Allah, maka dengan ini kita menjadi syririk.

Nauzubiillah.

Satu lagi aku tertarik dengan ungkapan ustaz ialah mengenai sifat ubudiah yg mana bermaksud Allah itu Maha Pencipta segala langit dan bumi dan sekelian alam, memberi rezeki dan segalanya daripada Allah.

Apa yg membuatkan manusia menjadi syirik apabila manusia itu sendiri mengakui manusia yg memberikan rezeki kepada manusia. Contoh, pada musim musim pilihanraya, puak pemerintah pergi kampung ke kampung mengeluarkan kenyataan dengan mengundi mereka segala kesenangan akan diperolehi.

Segala kemudahan, kesenangan, kemewahan disebabkan oleh mereka yg memerintah.kerajaan sekarang tidak ubah seperti pada zaman Namrod dan firaun – mereka memerintah umpama tuhan, kononnya.

Segala-galanya mereka yg atur ie: segala kesenangan dan kesusahan manusia mereka yg atur. Kita akan jd syirik bila mengagungkan manusia melebihi Allah. Ada satu kenyataan daripada pemerintah Malaysia dengan angkuh dan takabur menyatakan laungan Allahuakhbar tidak relevan pada hari ini.

MasyaAllah

Adakah pemimpin itu keturunan firaun? Adakah laungan hidup Pak lah, Hidup Najib atau Hidup UMNO atau aper apa sahaja yg dibuat mereka itu betul. Mengangungkan manusia adalah syirik.

Bukan aku yg cakap tapi Quran Nur Karim. Darimana datangnya alam carkawala ini. Adakah ia wujud dengan sendiri. Segala kejadian setiap perkara, setiap benda ada tuannya iaitu Allah yg satu. Itu sebab bila aku mengikuti kuliah agama, aku tersentak. Sedih. Bila mengenagkan diri aku yg jauh ketinggalan.tp Alhamdulillah Allah buka pintu hati aku utk terus mencari NUR.

Korang jugak boleh kerana Allahlah tempat terbaik utk kita mengadu nasib.

Wallahualam

Ahli Pas Seumur Hidup adalah cuma salah seorang pemerhati politik tanah air. Beliau mengambil berat terhadap segala macam isu politik tanah air. Seorang anak muda, menguruskan syarikat besar dan terkenal milik keluarganya.



Tiada ulasan: