29 Julai 2007

Iraq juara Piala Asia


JAKARTA - Younis Mahmoud membuktikan pada minit ke 71, bahawa sebuah negara yang bergolak tidak menghalang mereka untuk jadi juara. Gol daripada hantaran sepakan sudut tersebut, yang kemundiannya disambut dengan tandukan bebas berjaya membawa Iraq menjadi pemenang kali yang ke 13.

Iraq yang mempunyai banyak peluang untuk mendahului Arab Saudi dan menambah jaringan, dikecewakan oleh ketangkasan penjaga gol Arab Saudi, dan kegagalan barisan serangan yang diketuai oleh ketua pasukan, Younis Mahmoud.
Pun begitu, Iraq berjaya juga mengatasi Arab Saudi dengan kelebihan cuma satu jaringan, iaitu hasil jaringan Younis Mahmoud itu. Younis juga menjadi turut memenangikasut emas bersama-sama dengan Naohiro Takahara (Jepun) danYasser Al Qahtani (Saudi Arabia) dengan menjaringkan empat gol. Jumlah itu juga termasuk dengan jumlah gol yang dijaringkan semalam.
Malaysia yang turut menyertai kejohonan tersebut [melalui quota tuan rumah] hanya berada di peringkat kumpulan sahaja dengan menjadi pasukan yang mendiami tempat tercorot kumpulan selepas dibelasah teruk 5-1 dengan China, 5-0 dengan Uzbekistan dan 2-0 dengan Iran.