15 September 2008

Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) mengamuk lagi!

Oleh: Suhaimi Said

Bermula dengan Raja Petra Kamaruddin (RPK), diikuti Tan Hoon Cheng dan YB Teresa Kok, ISA memulakan tragedi amuk yang memalukan Negara. Ketiga-tiganya ditahan dibawah Seksyen 73(1) ISA yang membolehkan pihak polis menahan untuk disiasat ketiga-tiganya selama 60 hari tanpa diberi peluang untuk menemui peguam atau dibawa dihadapan Majisteret. Walaupun Tan dari Sin Chew Daily telah dibebaskan namun ruang demokrasi di Negara ini telah tercalar.

Keperluan Tan ditahan dibawah ISA dan penahanan dibawah undang-undang biadab itu keatas Raja Petra dan Teresa Kok telah meminggirkan UMNO dari aliran pemikiran majoriti rakyat Malaysia. Parti-parti dibawah gabungan Pakatan Rakyat serentak menentang tindakan yang tidak berperi kemanusiaan itu; dan parti-parti dibawah bumbung Barisan Nasional turut menentang dan menuntut ketiga-tiga mereka dibebaskan.

Gerakan dan PPP bukan sahaja menuntut mereka itu dibebaskan bahkan menuntut supaya undang-undang rimba ini dikaji semula untuk dipinda kalau tidak pun dimansuhkan.
Presiden PPP melahirkan perasaan bahawa ISA tidak sepatutnya digunakan untuk perkara-perkara yang boleh diselesaikan melalui Mahkamah, ianya wajar digunakan sebagai tindakan "terakhir", manakala Pemangku Presiden Gerakan mempersoalkan kewajaran ISA digunakan dan beliau menyeru supaya RPK dan Teresa Kok yang masih ditahan itu dibebaskan serta merta.

Didalam episod yang sukar berlaku, Presiden MCA turut menentang penggunaan ISA didalam isu penahanan ini. Justeru itu hanya UMNO sahaja dari kalangan juak Barisan Nasional yang masih mahu berpegang kepada undang-undang yang ketinggalan zaman itu,
dan sekali gus menampakkan bahawa UMNO tidak lagi mendapat kepercayaan untuk menjadi pimpinan kepada gabungan itu, UMNO sudah terpinggir.

Dari segi sejarah dan peradaban kenegaraan, ada dua bentuk pemerintahan sahaja yang menggunakan undang-undang drakonian seperti ISA. Pertamanya dilaksanakan oleh Negara yang menjalankan sistem "dictatorship" (kuku besi) yang tidak memberi sebarang ruang kepada perjalanan demokrasi; dan keduanya oleh pemerintahan lemah dan tidak
dikehendakki rakyat, dan pemerintahan yang lemah itu masih mahu berpegang kepada kuasanya.

Kenapa Tan ditahan menjadi persoalan yang meletakkan Barisan Nasional ketapak yang boleh ditertawakan. Tan hanya membuat lapuran ucapan racist Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, dan lapuran Tan itu disahkan pula oleh Lee Kevin dari akhbar Guang Ming dan Tan Ming Xao dari akhbar Nanyang Siang Pau.

Ketua UMNO Bukit Bendera itu sehingga kini tidak diambil apa-apa tindakan undang-undang, hanya sekadar diambil tindakan disiplin oleh partinya sendiri suatu tindakan yang dianggap oleh rakyat seolah-olah suatu permainan helah. Ketua Wanita Gerakan menuntut supaya Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera itu ditahan dibawah ISA kerana ucapannya boleh membawa padah kepada perhubungan kaum di Negara ini.

Seperti Datuk Syed Hamid menyatakan bahawa Ahmad Ismail adalah ahli UMNO dan UMNO telah mengambil tindakan keatasnya, dan terserah kepada pihak polis untuk mengambil tindakan seterusnya, tidak meyakinkan rakyat bahawa ISA itu hanya mau digunakan terhadap mereka yang tidak bersetuju dengan dasar Kerajaan.

Isu Teresa Kok berhubung dengan tuduhan dari bekas Menteri Besar Selangor yang mengatakan bahawa Ahli Parlimen Seputeh dan EXCO Kerajaan Selangor itu yang mahu suara azan diberhentikan. Bukan sahaja Teresa Kok menafikan, Ahli-Ahli Jawatankuasa Mesjid di Selangor juga menolak dakwaan Khir Toyo itu dan seorang Ahli Parlimen PAS dari Selangor telah membuat laporan polis terhadap Khir Toyo.

Tetapi seperti juga dengan Tan Hoon Cheng, orang yang menyuarakan ucapan racist tidak diambil tindakan undang-undang, Tan Hoon Cheng yang dikenakan ISA. Didalam kes Teresa Kok, Khir Toyo yang membuat aduan palsu tidak diambil apa-apa tindakan, tetapi Teresa Kok yang tidak bersalah itu diambil tindakan dibawah ISA.

Raja Petra adalah seorang yang gagah mempertahankan hak individu dan hak bersuara sesuai dengan unjuran demokrasi yang lohor. Beliau mengkritik dan terus mengkritik apa yang dianggapnya wajar baginya menyatakan sesuatu walaupun apa yang dikatakannya itu tidak menemui selera pihak-pihak berkuasa.

Negara Malaysia ini sudah terlebih undang-undang. Undang-undang di Malaysia ini sudah terlebih undang-undang "penafian" dari undang-undang yang "substantif". Perlembagaan Malaysia membenarkan demokrasi, tetapi lebih banyak undag-undang yang meyekat demokrasi itu dilaksanakan seperti Akta Polis, ISA, AUKU, akta-akta berhubung dengan percitakan dan press, Undang-Undang Rahsia Rasmi dan pengecualian-pengecualian yang sangat hebat didalam undang-undang substantif yang lain.

Tanpa undang-undang induk yang termaktub didalam Perlembagaan Malaysia, maka tinggallah undang-undang yang membebankan rakyat dari segi hak dan kebebasan; dan apabila undang-undang yang membebankan ini dijadikan undang-undang utama untuk mengawal kebebasan rakyat, maka apakah perbezaannya diantara Malaysia yang kononya mengamalkan demokrasi dengan Myanmar yang jelas menyatakan bahawa ia diperintah
oleh undang-undang ketenteraan?

ISA bukanlah undang-undag yang baik, sejak diujudkan pada tahun 1960 ia telah mengalami pindaan tidak kurang dari 17 kali dan setiap kali pindaan dilakukan ia menggigit ruang dan bidang yang lazimnya tertakluk kepada undang-undang yang terpakai di Mahkamah seperti Evidence Act, Criminal Procedure Code dan Penal Code.
"Keselamatan Negara" dikatakan menjadi sekup utama untuk kewajaran undang-undang ini, tetapi perkataan "keselamatan" itu sendiri tidak ditafsirkan menjadikan ianya sangat subjektif dan boleh digunakan untuk menahan sesiapa sahaja yang tidak disenangi oleh Pemerintah diatas ketetapan oleh Menterinya.

Seksyen 73 memberi "blanket power" kepada pihak berkuasa termasuklah untuk menahan hingga 60 hari tanpa perlu dibawa kehadapan majisteret. Dan diatas ketetapan Menteri pula dibawah Seksyen 8, suatu perintah tahanan selama 2 tahun boleh dikenakan tanpa sebarang bicara dan tanpa boleh diwakili oleh peguam, dan tempoh tahanan 2 tahun itu boleh disambung dengan tempoh 2 tahun lagi bagi setiap penyambungan, juga diatas ketetapan Menteri. "Sweeping Power" yang sebegitu besar telah menzalimi ribuan pejuang-pejuang politik pembangkang seperti Dr Burhanuddin Al-Helmi, Datuk Ahmad Boestamam, Dr Syed Husin Ali, Kassim Ahmad, Hasnul Hadi, Tajuddin Kahar, Khalid Samad, Mohamed Sabu, Abu Bakar Chik, Mahfuz Omar, Yusuf Husin, dan termasuklah saya sendiri yang sudah dua kali ditahan dibawah ISA.

Kini sudah ujud kesedaran dari kalangan parti-parti Barisan Nasional kecuali UMNO yang mahukan undang-undang ISA ini dimansuhkan. Tuntutan dari Gerakan dan PPP tidak boleh lagi dipandang ringan, dan kesedaran yang mula timbul dari kalangan MCA adalah suatu yang tidak boleh dipandang kecil.

Tuntan rakyat ialah untuk penghapusan ISA dan penutupan Tempat Tahanan Kemunting, dan selepas itu Negara ini tidak lagi kembali untuk melaksanakan undang-undang rimba seperti ISA ini, rakyat menentang penggunaan undang-undang kuku besi walaupun terhadap pimpinan Barisanm Nasional (khususnya UMNO) sekalipun.

Kita menuntut pembaharuan dan reformasi dilaksanakan untuk undang-undang dan mahkamah serta mengembalikan hak rakyat untuk mendapat keadilan undang-undang yang lohor sebagai pra-syarat kepada pemerintahan demokrasi tulen.

Tiada ulasan: