09 Oktober 2007

Akta Perlindungan Saksi tak Wujudlah!


skandal CJ"My office had confirmed this fact with the Legal Division of the Parliament, that no such bill had been tabled for a first reading in the Lower House." kata Dr Wan Azizah, Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), mengulas tentang Akta Perlindungan Saksi seperti yang disebutkan oleh Datuk Nazri Tan Sri Aziz.

Nazri membuat kenyataan tersebut ketika mencabar Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya menerima panel bebas berdasarkan prinsip "berani kerana benar", bahawa semua pemberi maklumat akan dilindungi di bawah akta berkenaan.

Pengerusi Democratic Action Parti, Sdr Lim Kit Siang juga mempunyai pendapat yang sama bahawa akta itu tidak wujud. Katanya, "[i]t is the height of irresponsibility for Nazri to give assurance of protection under a law which does not exist...".

Bekas wakil khas kita di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Sdr Param Cumaraswamy juga sependapat dengan Dr Wan dan Sdr Lim. Beliau dipetik sebagai berkata, "[w]hat Witness Protection Bill or Act is Nazri referring to? From searches made there is no such legislation either passed by Parliament or even in a bill form before Parliament."

Beliau juga turut menasihati Nazri untuk memeriksa terlebih dahulu kata-katanya sebelum membuat sesuatu kenyataan memandangkan beliau adalahmenteri umum bagi masalah-masalah berkaitan dengan perundangan.

Puan Ambiga Sreenevasan berkata dalam sebuah kenyatan,"[t]he protection of witness as described by Nazri in the New Straits Times dated Oct 8 is not presently available under any legislation in Malaysia."

"(Walaubagaimanapun" peruntukan seperti yang dinyatakan dalam akta tersebut boleh didapati di bawah Akta Pencegah Rasuah tahun 1997 yang melindungi saksi tetapi tidak pula sehingga sampai seperti yang disebutkan oleh Nazri," katanya lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Sdr Shamsul Iskandar Mohd Akin dalam kenyataannya mewakili pihak AMK kesuluruhannya (seperti yang dipetik di laman web rasmi AMK) berkata, "AMK melihat, prinsip 'berani kerana benar' yang ditegaskan oleh Nazri ini perlu didahului oleh Kabinet melalui penubuhan Suruhanjaya Diraja, dan AMK juga berminat menyarankan Nazri untuk kembali belajar ilmu perundangan Malaysia sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang kelak menggambarkan kerendahan nilai beliau dan kerajaan yang berterusan mencabul demokrasi di Malaysia. (AMK dan malaysiakini)

Tiada ulasan: