19 Januari 2009

Riang-riang: "I-ni shewious..."








Telefon, telefon berbunyi...
Telefon, kami datang...
Telefon, telefon berbunyi...

Ada haiwan dalam bahaya!
Ada haiwan dalam bahaya!
Ada haiwan dalam bahaya di sana...

Linni!
Tuck!
Dan Ming-ming juga!
Wonder Pets datang membantu...

Apa yang penting?
Kerjasama!

Apa yang penting?
Kerjasama!

Kami tak besar!
Kami tak kuat!
Bila kerjasama semua jadi mudah...

Yay - Wonder Pets!

--------------------------------------

Hahaha - aku rasa, ramai yang tau lagu ni dan selalu juga nonton cerita ni. Bukan saja budak-budak yang suka malah bapak dan mak budak pun suka! Hahahaha...

Siapa yang tak pernah nonton, aku syorkan nontonnya setiap hari, jam 2.30 petang di TV9 - dekat di hati. Lagu di atas diambil dari Wonder Pets yang dialihbahasakan ke bahasa melayu. Bahasa asalnya ialah inggeris.

Tabik spring kepada Josh Selig - pereka animasi muzikal yang comel ni, dan pasukannya - produksi Little Airplane - satu lagi produk Amerika Syarikat yang sangat bagus.

Tak ada apa selain watak yang comel - terutama Ming-ming si itik, Linni si guinea pig dan Tuck si kura-kura; dan teknik 'photo-puppetry' yang mengkagumkan dalam animasi ni. Struktur ceritanya sama saja setiap episod, yang berubah cuma haiwan yang diselamatkan, kostum (sewaktu Wonder Pets terjun ke dalam kotak untuk memakai mantel - petanda budaya tempat yang akan mereka pergi) dan latar geografi tempat haiwan yang diselamatkan. Selain itu, cara mereka menyelesaikan masalah yang ditunjukkan terlebih dahulu sewaktu mereka 'set-up' bot terbang.

Aku rasa, Josh Selig bukan tak ada idea, tapi dia memberitahu kita bahawa kehidupan ini sama saja - tak ada yang berubah. Cuma kita hadapi masalah dan bagaimana cara kita mengatasi - dan tengok,bagaimana manusia Amerika Syarikat ni mendidik budak-budak di tadika? Aku kagum betul. Kita di sini, tak habis-habis dengan permainan merebut kerusi dan bubur kacang.

Aku teringat salah satu episodnya - "Wonder Pets menyelamatkan Reindeer", di mana rusa Santa Claus berasa sangat rendah diri dan tak boleh melakukan tugas iaitu menarik kereta Santa. Kemudian Tuck berkata bahawa dia dahulunya tidak yakin bahawa dia dilantik menjadi Wonder Pets. Tapi, akhirnya dia yakin kerana memikirkan Wonder Pets adalah suatu kerja yang mulia. Nah, kat sini kita dapati ia adalah fardhu ain - membina keyakinan diri. Kenapa? Wonder Pets ialah yang terpilih - 'the chosen three'. Siapa yang memilih? Josh Selig yang pilih dan jika dibaca melalui konsep lain bahawa tuhan lah yang memilih.

Kemudian kita tengok - tak ada pengajaran lain selain "apa yang penting - kerjasama, bila kerjasama semua jadi mudah". Hah, kat sini pulak fardhu kifayah! Oleh kerana kita berkongsi oksigen dengan makhluk lain juga, maka kita seharusnya bekerjasama dan bermasyarakat tanpa prejudis! Ini shewious... - hahahahaha. Ya, ini serius sebab ianya sebuah pengulangan di setiap episodnya - samalah konsepnya dengan azan yang diulang-ulang dan akhirnya masuk ke otak lalu melekat kat memori!

Mungkin Josh Selig sengaja meletakkan 'the chosen three' Wonder Pets untuk melambangkan tiga agama monotheism - Judah, Kristian dan Islam - wallauhua'lam...

Aku nak tulis pasal cerita ni dah lama, sejak aku sedar bahawa bukan aku seorang yang nontonnya, malah kawan-kawan aku - semuanya, dan bila aku nyanyi lagu tu, mereka ketawa dan berkata "kau pun tengok!?" Tapi aku dok layan lagi walaupun TV9 dah dok pusing episod yang sama berulangkali.

Akhirnya, aku jadi malu, kerana Josh Selig sedikitpun tidak tunjukkan watak manusia tetapi hanya suara budak-budak tadika yang dah nak balik. Sebaliknya Josh Selig tunjukkan Wonder Pets yang bersifat kemanusiaan.

Hmmm...