21 Januari 2009

President Obama's First 100 Days

sumber: AIMalaysia

Dear friends,

The inauguration of US President-elect Barack Obama on 20 January 2009
will be accompanied by widespread expectation of change.

The world will be watching and hoping for positive outcomes on many
different issues.

Ahead of his inauguration, Amnesty International's new film First 100 days is asking the President-elect to take concrete steps to demonstrate his commitment to international human rights standards,including in the context of countering terrorism.

Since the attacks on the USA on 11 September 2001, the US authorities have authorised and justified human rights violations in the name of national security: illegal transfers and detentions; enforced disappearance; torture and other cruel, inhuman and degrading treatment.

The new administration and Congress must break with the past.

President-elect Obama has already said that he will close Guantánamo and end torture. We're not asking the impossible.

We have a checklist for President Obama's first 100 days in office.

His first steps should be to: announce a plan and date to close Guantánamo,ban torture and other ill-treatment, as defined under international law ensure an independent commission of enquiry in US 'war on terror' abuses is set up

These things are possible and you can help.



19 Januari 2009

Riang-riang: "I-ni shewious..."








Telefon, telefon berbunyi...
Telefon, kami datang...
Telefon, telefon berbunyi...

Ada haiwan dalam bahaya!
Ada haiwan dalam bahaya!
Ada haiwan dalam bahaya di sana...

Linni!
Tuck!
Dan Ming-ming juga!
Wonder Pets datang membantu...

Apa yang penting?
Kerjasama!

Apa yang penting?
Kerjasama!

Kami tak besar!
Kami tak kuat!
Bila kerjasama semua jadi mudah...

Yay - Wonder Pets!

--------------------------------------

Hahaha - aku rasa, ramai yang tau lagu ni dan selalu juga nonton cerita ni. Bukan saja budak-budak yang suka malah bapak dan mak budak pun suka! Hahahaha...

Siapa yang tak pernah nonton, aku syorkan nontonnya setiap hari, jam 2.30 petang di TV9 - dekat di hati. Lagu di atas diambil dari Wonder Pets yang dialihbahasakan ke bahasa melayu. Bahasa asalnya ialah inggeris.

Tabik spring kepada Josh Selig - pereka animasi muzikal yang comel ni, dan pasukannya - produksi Little Airplane - satu lagi produk Amerika Syarikat yang sangat bagus.

Tak ada apa selain watak yang comel - terutama Ming-ming si itik, Linni si guinea pig dan Tuck si kura-kura; dan teknik 'photo-puppetry' yang mengkagumkan dalam animasi ni. Struktur ceritanya sama saja setiap episod, yang berubah cuma haiwan yang diselamatkan, kostum (sewaktu Wonder Pets terjun ke dalam kotak untuk memakai mantel - petanda budaya tempat yang akan mereka pergi) dan latar geografi tempat haiwan yang diselamatkan. Selain itu, cara mereka menyelesaikan masalah yang ditunjukkan terlebih dahulu sewaktu mereka 'set-up' bot terbang.

Aku rasa, Josh Selig bukan tak ada idea, tapi dia memberitahu kita bahawa kehidupan ini sama saja - tak ada yang berubah. Cuma kita hadapi masalah dan bagaimana cara kita mengatasi - dan tengok,bagaimana manusia Amerika Syarikat ni mendidik budak-budak di tadika? Aku kagum betul. Kita di sini, tak habis-habis dengan permainan merebut kerusi dan bubur kacang.

Aku teringat salah satu episodnya - "Wonder Pets menyelamatkan Reindeer", di mana rusa Santa Claus berasa sangat rendah diri dan tak boleh melakukan tugas iaitu menarik kereta Santa. Kemudian Tuck berkata bahawa dia dahulunya tidak yakin bahawa dia dilantik menjadi Wonder Pets. Tapi, akhirnya dia yakin kerana memikirkan Wonder Pets adalah suatu kerja yang mulia. Nah, kat sini kita dapati ia adalah fardhu ain - membina keyakinan diri. Kenapa? Wonder Pets ialah yang terpilih - 'the chosen three'. Siapa yang memilih? Josh Selig yang pilih dan jika dibaca melalui konsep lain bahawa tuhan lah yang memilih.

Kemudian kita tengok - tak ada pengajaran lain selain "apa yang penting - kerjasama, bila kerjasama semua jadi mudah". Hah, kat sini pulak fardhu kifayah! Oleh kerana kita berkongsi oksigen dengan makhluk lain juga, maka kita seharusnya bekerjasama dan bermasyarakat tanpa prejudis! Ini shewious... - hahahahaha. Ya, ini serius sebab ianya sebuah pengulangan di setiap episodnya - samalah konsepnya dengan azan yang diulang-ulang dan akhirnya masuk ke otak lalu melekat kat memori!

Mungkin Josh Selig sengaja meletakkan 'the chosen three' Wonder Pets untuk melambangkan tiga agama monotheism - Judah, Kristian dan Islam - wallauhua'lam...

Aku nak tulis pasal cerita ni dah lama, sejak aku sedar bahawa bukan aku seorang yang nontonnya, malah kawan-kawan aku - semuanya, dan bila aku nyanyi lagu tu, mereka ketawa dan berkata "kau pun tengok!?" Tapi aku dok layan lagi walaupun TV9 dah dok pusing episod yang sama berulangkali.

Akhirnya, aku jadi malu, kerana Josh Selig sedikitpun tidak tunjukkan watak manusia tetapi hanya suara budak-budak tadika yang dah nak balik. Sebaliknya Josh Selig tunjukkan Wonder Pets yang bersifat kemanusiaan.

Hmmm...

13 Januari 2009

Tabung Prihatin Gaza AIC.

Anwar Ibrahim Club (AIC) memohon jasa baik anda untuk menghulurkan sedikit sumbangan dan bantuan yang akan disalurkan kepada warga Palestin di Gaza yang kini dizalimi dan ditindas oleh rejim Israel melalui Tabung Prihatin Gaza AIC.

Kepada sesiapa yang berhasrat untuk menyumbang bolehlah hulurkan sumbangan anda kepada akaun Global Peace Mission Malaysia untuk Gaza seperti yang tertera di bawah:

MAYBANK Account No : 5642 2161 1602
BANK ISLAM Account No : 140230010029224

Untuk keterangan lanjut, boleh hubungi saudara Afif (012-3003265) atau Asri (013-5965405)


Regards,
The AnwarIbrahimClub dot Com Team.

09 Januari 2009

Sumbangan Tulisan: 13 Mei

Subject: Call for Entries / Sumbangan Tulisan: 13 Mei

13 Mei (tajuk belum ada)

Editor : Fathi Aris Omar & Jimadie Shah
Penerbit : Gerakbudaya

Prakata

Tanggal 13 Mei tahun ini memberi makna yang besar kepada rakyat Malaysia terutama generasi muda pasca 13 Mei kerana usianya akan memasuki 40 tahun. Akta Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia 2007 mewajibkan barisan kepimpinan dan anggota semua persatuan belia berumur di bawah 40 tahun yang secara tidak langsung meletakkan mereka yang tidak melebihi umur tersebut sebagai anak muda.

Lantas peristiwa 13 Mei 1969 ini akan menghampiri usia terakhir waktu mudanya dan akan menjadi dewasa seterusnya matang. Persoalannya sudahkah kita berjaya keluar dari hantu 13 Mei dan menunjukkan kematangan kita di dalam menghadapi segala masalah kaum dan agama yang kita hadapi di waktu ini?

Untuk menjawab persoalan ini, kami di Gerakbudaya ingin menghimpunkan penulisan dalam pelbagai bentuk serta lakaran dan foto dari anak-anak muda bagi menzahirkan penyataan mereka di dalam menyingkap tragedi ini.

Segala sumbangan akan diterbitkan di dalam buku yang akan diterbitkan oleh Gerakbudaya dan akan dilancarkan secara rasmi pada KL Alternartive Bookfest yang akan berlangsung pada 9 dan 10 Mei 2009 di Annexe Central Market.

Kandungan

Kami bercadang untuk memberi peluang seluas-luasnya kepada penyumbang untuk berkarya selagi mana memenuhi tema dan kriteria yang ditetapkan.

Tema utama buku ini adalah membuang hantu & momok 13 Mei demi Malaysia yang lebih baik.

Gaya Penulisan

Gaya penulisan seperti yang di bawah boleh diaplikasikan walaupun secara umum adalah bebas;

1) Kisah-kisah dari sumber sekunder seperti ibu bapa, cikgu, ahli politik, pensyarah dsb
2) Penulisan kreatif
3) Temu ramah orang yang terlibat dan merasai tragedi, tokoh-tokoh politik, sosial dll
4) Surat terbuka kepada politikus
5) Esei

Setiap karya yang dihantar hendaklah tidak melebihi 2000 patah perkataan , tiada minimum

Sumbangan dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris

Bagi yang membuat lakaran dan foto hendaklah tidak melebihi 4 muka surat

Setiap penyumbang hendaklah menggunakan nama sendiri atau nama pena yang dikenali umum

Penyumbang mestilah berumur 40 tahun ke bawah dan warganegara Malaysia

Jika anda berminat. sila nyatakan gaya penulisan yang dipilih

E-mel sumbangan dan segala pertanyaan dengan subjek ’13 Mei’ kepada zulhabri@gerakbudaya.com

Setiap penyumbang akan diberi dua buah naskhah buku serta berpeluang cerah menerbitkan buku bersama Gerakbudaya atau cabang penerbitan kami yang lain iaitu, SIRD

Tarikh tutup adalah pada 28 Februari 2009

06 Januari 2009

Mutiara dalam tiram atau duri dalam daging?

oleh: Matkeri

Ramai yang mula memperkatakan tentang kedudukan dan masa depan BN bergantung pada pilihanraya kecil Kuala Terengganu. Para Nostradamus politik meramalkan jika BN kalah, mesej yang jelas daripada rakyat kepada gomen sangat clear - "Tak Nak".

Dan ada juga yang menilik bahawa masa depan laki nombor dua Rosmah juga akan gelap bilamana undi sokongan kepada PAS dilihat sebagai "undi protes" proses peralihan kuasa antara Pak Lah dan lakinya sekarang, yang akhirnya merumuskan BN untuk mengatur "strateginya" semula.

Kesimpulan dari pembacaan, perborakan, dan pemikiran para Nostradamus menjurus hanya kepada dua perkara tadi. Rakyat "Tak Nak" BN, dan ianya protes orang2 ameno terhadap peralihan kuasa.

Tetapi, jika BN menang, ianya juga akan dilihat sebagai sokongan BN kepada Pak Lah masih tinggi. Ini kerana Wan Farid, seperti mana yang dileterkan oleh Mahadet sehari dua ni, merupakan orang Pak Lah nombor wahid. Sokongan pada BN di Kuala Terengganu (KT) akan ditranslatekan kepada sokongan kepada pak mentua KJ. jika ini berlaku, Mahadet terpaksa bangun dan bejalan serata Tanah Melayu untuk mengompangkan perkara sebaliknya. Dia dah tua, tak larat, dan tak akan benarkan perkara macam ni berlaku!

Mahadet sekarang semakin mengalami mimpi2 buruk. Aku kompiden bahawa "juara bangsa" yang setaraf Mugabe ini sekelumit pun masih tidak percaya yang Pak Lah akan menyerahkan kuasa pada Najib. Mukhriz yang diharapkan dapat menyekat kemaraan KJ bukanlah satu produk baru - sebaliknya hanya penjenamaan semula. Dari segi agresif, bijak, dan berani berdebat, KJ dah tinggalkan Mukhriz sepuluh tiang. Mahadet sangat tau setakat mana kebolehan anaknya.

Mahadet sekali lagi terpaksa bangun menyerang Pak Lah dengan memperlekehkan calon yang mewakili BN - mengecapnya sebagai orang Pak Lah. Dia tak mau langsung apa2 yang boleh dikaitkan dengan Pak Lah menjadi penyebab kemenangan BN. Kalau boleh, rasanya, Pak Lah pun dia tamau tengok di KT. Bencinya pada Pak Lah sangat meluap2 sekarang. Dia secara open menyerang Pak Lah secara peribadi tanpa segan silu dan berselindung. Di blog, di ceramah2 awam dan tertutup, serangan pada Pak Lah tetap menjadi main point - kalaupun tidak sindiran2 tepi.

Kesian Mahadet. Sepatutnya Mukhriz yang ambik peranan yang lebih agresif. Tapi nampaknya, seperti biasa, bapaknya terpaksa spoonfeed lagi anaknya bagi memastikan dia naik dengan mudah jika Pak Lah dijatuhkan dengan menabur benih kebencian dalam ameno.

Well, bagi aku, apa saja yang mahadet buat merupakan perkara yang menguntungkan Pakatan Rakyat. Kita sedang mengasak BN dari luar. Ameno diasak parti komponen dari dalam. Dalam masa yang sama, ameno juga diasak oleh "Ana Robbukumul 'Ala" - seorang bekas ameno yang menyerang dari luar - yang tanpa segan silu nak masuk balik ameno kalau orang yang dia benci dah tak jadi PM. BN - terutama ameno - berada dalam posisi defensif sekarang ini. Dekat2 election, mereka patut menyerang, dan bukannya bertahan. Ameno sekarang dalam keadaan yang sangat kucar kacir. Kabilah2 mula mengumpul sokongan dan menunjuk kekuatan. Dalam masa yang sama tak diberikan sokongan oleh "Robb" mereka. Aku kesian, tapi dalam keadaan tersenyum riang.

Apa2 pun, Mahadet bijak dalam menyelamatkan dirinya. Dia tau pada tahun 2004 dia akan tewas dengan sangat teruk jika masih menjadi PM - jatuh dengan kehinaan. Dia jugak tau yang ameno menuju kehancuran maka keluarlah dia dari ameno sekarang sebelum dibawa tenggelam kapal Titanic BN yang dah nak karam. Mahadet juga bijak mengecat dirinya sebagai jaguh dengan terus2an memperlekehkan kebolehan orang lain.

Samada ameno menang atau kalah di KT, concern utama Mahadet hanyalah satu : kekal relevan untuk berada di bawah suluhan lampu kamera dan terus kekal menjadi contoh pemimpin dunia ketiga - sebaris dengan Mugabe dan Obiang Nguema.

"Ana Robbukumul 'Ala!"
matkeri
http://www.jahilgoblog.net


05 Januari 2009

Promo buku: Menara Gedembai


"Entah kemarahan apa agaknya yang ditaburkan di dalam novel ini. Bagaikan dendam yang membarah, ia terpacul menyerak ke serata yang mahu dan mampu dicapainya. Aku termenung beberapa kali, cuba mengunyah karyanya yang keras dengan perlahan-lahan. Sesekali aku cuba mengintai dari mata sang helang untuk memandang maksud yang tersirat dalam belantara kata-katanya . Seakan-akan terjahit di antara pohon kata-katanya tidak berpuashati pada apa yang berlaku di sekelilingnya. Kadang-kadang bait-bait perkataan cerpenis Azman Husin bagaikan melintas di benak.

Tajuk : Menara Gedembai
Penulis : Penulis Ini Tidak Mahu Dikenali
Penerbit : Sindiket Sol-Jah
Harga : RM 20
Halaman : 203 m/s

Sekali pandang pada kulit luar yang menghiasi novel ini bagaikan sudah terbayang isi kandungan yang bakal terbaca. Itulah perkataan yang menghenyak benakku. Tambahan pula dengan blurb yang berwarna merah dan komentar Joyah and The Mempelas yang terbalik menambahkan kekusutan yang mengitari isi kandungan novel ini. Bila diselak halamannya, maka nombor mukasurat berlawanan arah. Dengan gaya bahasa yang santai, watak Mat Jizat mendukung seluruh pergerakan plot yang mendasari novel ini. Boleh dikatakan bahawa watak Mat Jizat adalah manusia yang melakukan segala macam kebobrokan dunia dan akhirnya bertaubat pada nafasnya yang terakhir.

Ada elemen-elemen mistik yang menjadi watak sampingan di sini. Bagaimana hantu-hantu (dibunuh oleh Mat Jizat) mmebayangi benak Mat Jizat yang membunuh segala macam manusia yang hilang akan, gila dan melekat pada isi keharuman dunia yang sementara ini. Bagi pembaca yang gonjeng, ini bukanlah satu novel yang enak untuk dirasakan. Tiada kehalusan bahasa, hanya maki cerca, mencarut dan ketelusan dalam memuntahkan segala kemarahan yang membarah. Ada sesuatu yang disembunyikan dalam watak-watak itu. Dan Menara Gedembai itu bagaikan satu manifestasi dunia kita yang penuh dengan manusia yang bermacam ragam.

Pembacaan secara keseluruhan novel ini memerlukan penelitian yang halus, tanpanya anda pasti merasakan penulis ini adalah seorang psiko yang menghadapi tekanan jiwa yang melampau, walhal ada sesuatu yang tersirat disebalik yang tersurat. Memang tidak dinafikan dalam naskhah yang ditulis itu ada pengalaman penulis yang ditumpah dan diisi, namun ianya sebagai satu perlambangan untuk menyatakan sesuatu yang terbuku di dalam hati. Ianya harus dengan hati yang terbuka, jangan sesekali perkataan dan bahasanya yang kesat menafikan diri anda dari meneruskan pembacaan novel ini.
Terus-terang aku katakana bahawa selesai membaca novel ini, aku dapat bayangkan bagaimana kita menonton wayang kulit; yang wataknya ada di dalam diri kita yang kerdil ini. Boleh juga aku katakan bahawa novel ini merupakan satu terapi drastik dalam menguja pembacanya untuk menilai semula seluruh kehidupan yang telah, sedang atau akan kita lalui. Lantas ia membawa maksud apakah sebenarnya tujuan kehidupan kita di atas muka bumi ini? Untuk apa sebenarnya? Jawapan itu ada dalam diri kita sendiri..." - FSSF [http://ketikamembaca.blogspot.com/2008/06/menara-gedembai.html]

"Fascinating writing, a psychopath whose point of cleansing the earth of evil is through evil it self. he find ways to murder in the most horrendous way the lives of men who he deems evil, and yet his actions is neither saintly nor saviour. the plot involves complex characters each with their own uniqueness that seems to amaze that they could intertwine together. its a myriad of personalities and problems one who would think that you were reading a socialogy text books. its a book of the supernaturals that got caught in the modern world. the narrator suprisingly is not the writer...

well its a start for me, in reading bahasa melayu novels. id usually go for the really old text of 'hikayats' with its interesting words and phrases. so i hope this will be the first of the many..." - Elros [http://aoshi09.blogspot.com/2008/08/apa-apa-lah-labu.html]

Surat Jemputan:MYTH AND REALITY IN OCCUPIED PALESTINE

NOT JUST ANOTHER WAR
MYTH AND REALITY IN OCCUPIED PALESTINE


The death of hundreds of people in Gaza brought into limelight once again the happenings in the Occupied Territories. But the final solution to the conflict evades analysts and political observers particularly those working within the Western media whose portrayal of the issue has always been on this assumption: that it is a result of competing national aspirations of the Jews and Muslims for their own state. In order to understand any issue, a knowledge of its origin and background is vital. The Palestinian conflict has been given the utmost coverage, only to cover the truths and give recognition to the myths surrounding its very nature.

So what is the nature of the conflict? Who are the interested parties in the Palestinian question? What are the pitfalls of the countless solutions coming out from Arab and Western capitals? Why have the continued killings of Palestinians generated so much passion among the Arab masses but only statements of regret from their governments? How does it differ from other contemporary wars between nations?

This forum aims not only to dispel the myths and false premises which have together created a flood of analyses on the so-called 'Israel-Palestine' conflict, but also aims to give an overview, historical and current perspective, on the issue.

DATE
(FRIDAY) 9 JANUARY 2009

TIME
8:00PM-10:00PM

VENUE
BAR COUNCIL AUDITORIUM, BAR COUNCIL BUILDING, JALAN LEBUH PASAR, KUALA LUMPUR


Speakers:

Dr Rosli Omar
Hishamuddin Rais
Dr Farish A Noor
Professor Gurdial Singh Nijar

Jointly Organised By

The Malaysian Bar
&
The Malaysian Social Research Institute (MSRI)
Cakap-Rakyat Group

Who are the speakers?

Dr Rosli Omar - was trained for his Phd at Imperial College London and is now an Associate Professor at the Department of Electrical Engineering at the University of Malaya's engineering faculty. His areas of research are mainly on Artifical intelligence, global warming and environment etc. Even though not formally trained politically he has always been interested in humanitarian issues, especially those concerning imperialism and oppression. Due to his deep understanding and extensive reading, he had regularly contributed in various discussions and debates among fellow academicians and youth circles on issues such as globalization, global warming and the middleast conflict.

Hishamuddin Rais - He is still best known for his stewardship of the student movement in the tumultuous 1973-4 demonstrations on subjects like American imperialism and Israeli expansionism, plus the more local concerns of Kedah peasants and Johore squatters – "Baling incident". Throughout his 20 years in self-imposed exile, he remained the Malaysian rebel with a series of adventures in Iraq, Palestine, India, Australia, Moscow, Belgium and finally England. Since his release from 2-year ISA detention during the reformasi era, Hisham is now busy writing, teaching and directing plays, films etc.

Dr. Farish Ahmad-Noor is a Senior Fellow at the Rajaratnam School of International Studies at Nanyang Technical University (NTU), Singapore where he is Director of Research for the Research Cluster on Transnational Religion in Southeast Asia. He is also guest affiliated Professor at both Universitas Muhammadiyah Surakarta (UMS) and Sunan Kalijaga Islamic University, Jogjakarta. He is the author of 'Writings on the War on Terror' (2006), 'From Majapahit to Putrajaya' (2005) and 'Islam Embedded: The Historical Development of PAS' (2004).

Professor Gurdial Singh Nijar – (to be confirmed) obtained tertiary qualification in law in King College, London and the University of Malaya. He is Barrister-at-Law, Middle Temple and a registered Advocate and Solicitor in Victoria New South Wales, Australia. He specializes in professional proactive and his current research interest includes many aspects of biodiversity law. He is professor at the Law faculty and the director of the Centre for Biodiversity Law. He has represented Malaysia and the legal profession at numerous international forums and meetings. He has published several books covering civil trial advocacy, indigenous peoples knowledge systems and drafting for lawyers.

Together with the Malaysian Bar, the 2 other co-organisers are:-

The Malaysian Social Research Institute (MSRI), a non profit organisation was inaugurated on 27 November 1959. The purpose of the institute was to produce and publish world-class academic scholarship.

Currently, MSRI continues in its efforts of humanitarian support for the downtrodden, especially for the Palestinian refugees in Lebanon. With the help of caring Malaysians, MSRI's programmes will continue to make a difference in the lives of some of the most unfortunate people in the world.

Among its key objectives is to promote an understanding and appreciation of Muslim and other communities in various parts of the world in pursuance of humanitarian rights and to conscientise the public and mobilize support for people struggling for self-determination and/or suffer from war or other forms of dispossession. Website: www.msri.org.my

CAKAP RAKYAT GROUP - is created on 1 December 2008 by a group of young Malaysians whose main objectives are to organize live discussions, debates and public forums in order to deepen understanding of various issues affecting societies, both at global and local level. Their main target audience are the youths of Malaysia - to promote and strengthen the intellectual capacity of young activists in dealing with various human rights and social issues.

Surat Jemputan: Memperkasakan Demokrasi

FREEDOM ACADEMY JANUARY 2009

16 – 18 January 2009 (Friday - Sunday)
Theme: “Globalisation, the free market and developing countries”
Venue: Residence Hotel, UNITEN, Selangor.

At this Freedom Academy participants will study in depth the true meaning and morality of capitalism, how globalisation has brought prosperity to developing economies, and why free market capitalism is still the way for forward. Speakers from India, Pakistan, China and the United Kingdom will provide thorough and detailed analysis of how free market capitalism has benefited developing countries. Scholarships are available to cover fees.

Read more 

STRENGTHENING DEMOCRACY: THE ROLE OF MARKET

Date: Sunday, 18 January 2009
Time: 3.30pm to 5.30pm
Venue: Room Titan 2, Residence Hotel, Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Jalan Kajang-Puchong, 43009 Kajang, Selangor

Is there a relationship between a healthy democracy and a free market? Do we need a free market in order to achieve true democracy? The Malaysia Think Tank is pleased to invite you to debate with a panel of international experts. Attendance is free.

Chair: Professor James Chin, Monash University Malaysia

Panellists:

Barun Mitra (Director, Liberty Institute, India),
Dr Khalil Ahmad (President, Alternate Solutions Institute, Pakistan),
Assoc Prof Xingyuan Feng (Vice President, Cathay Institute, Beijing),
Prof Julian Morris (Executive Director, International Policy Network, UK).

02 Januari 2009

Ada di Manakah Anda Secara Ideologis?

Oleh: Luthfi Assyaukanie

“Hari gini masih ngomongin ideologi,” mungkin Anda akan bilang begitu. Daniel Bell juga sudah sejak tahun 1960 menegaskan berakhirnya ideologi. Sebagai pertarungan wacana, ideologi mungkin sudah basi. Namun, sebagai instrumen untuk mengidentifikasi perilaku dan sikap politik seseorang, ideologi masih berguna dan masih sangat hidup.

Saya baru membaca buku tipis yang memetakan ideologi-ideologi dunia. Yang menarik, dari kelima ideologi yang disebutkan dalam buku itu, Liberalisme adalah ideologi yang paling prospektif, karena ia berada di tengah-tengah spektrum ekonomi-politik.

Dengan peta itu, Anda juga bisa mengukur diri Anda sendiri, apakah Anda seorang liberal atau bukan.

Kelima ideologi utama dunia itu adalah: (i) Komunisme, (ii) Sosialisme, (iii) Liberalisme, (iv) Konservatisme, dan (v) Fasisme. Jika kita identifikasi mereka dengan menggunakan spektrum ekonomi-politik, maka kita akan mendapatkan persamaan sebagai berikut:
Komunisme = Kiri Ekstrim
Sosialisme = Kiri
Liberalisme = Tengah
Konservatisme = Kanan
Fasisme = Kanan Ekstrim

Saya akan menjelaskan secara singkat masing-masing ideologi itu dan mengapa spektrum ekonomi-politik masing-masing ideologi itu menjadi demikian.
Komunisme adalah paham yang menekankan pentingnya kehidupan sosial ketimbang kehidupan individu. Dalam hal ini, Komunisme dan Sosialisme berada dalam satu perahu. Komunisme dan Sosialisme juga sepandangan dalam hal redistribusi ekonomi. Mereka menganggap redistribusi kekayaan sebagai sesuatu yang penting. Komunisme dan Sosialisme sama-sama meyakini bahwa kepentingan pribadi harus disubordinasikan untuk kebaikan bersama, kebaikan masyarakat sekaligus.

Yang membedakan Komunisme dari Sosialisme adalah bahwa yang pertama menggunakan cara-cara radikal, seperti revolusi, dalam melakukan perubahan, sementara yang kedua menggunakan cara-cara yang damai, seperti pemilihan umum. Itulah sebabnya, Komunisme berada dalam barisan Kiri Ekstrim sementara Sosialisme pada barisan Kiri saja.

Konservatisme adalah paham yang mengajarkan bahwa kehidupan organis, yakni kehidupan yang teratur rapi dan terstruktur, adalah kehidupan yang ideal. Fasisme juga memiliki kesamaan pandangan dalam hal ini. Keteraturan organis adalah sesuatu yang harus ditegakkan. Baik kaum Konservatif maupun kaum Fasis sama-sama menganggap bahwa manusia pada dasarnya tidaklah sama. Manusia berbeda secara agama maupun rasial.

Kaum Konservatif religius menganggap bahwa dirinya lebih luhur dari manusia lain yang berbeda agama darinya. Kaum konservatif religius merasa bahwa hukum yang diinspirasikan dari Tuhan lebih agung dari hukum manusia. Hukum-hukum agama tertentu umumnya bersikap diskriminatif dan memprioritaskan pemeluknya saja ketimbang memberikan pelayanan secara adil dan setara.

Kaum Fasis juga memiliki pandangan yang sama dengan kaum Konservatif dalam hal superioritas kelompok. Hanya saja, jika kaum Konservatif melakukan itu untuk menjamin jalannya kebebasan dan keteraturan, kaum Fasis hanya menekankan keteraturan saja dan mengabaikan kebebasan. Kaum Konservatif bersikap seperti itu untuk merawat nilai-nilai tradisional, sementara kaum Fasis melakukannya demi kemenangan ras.

Yang membedakan kaum Konservatif dari kaum Fasis adalah jika yang pertama masih percaya pada pemilihan umum yang demokratis sebagai cara yang damai dan beradab, kaum Fasis menggunakan kudeta atau mencurangi pemilihan umum demi melakukan perubahan politik. Inilah yang menjelaskan mengapa kaum Konservatif berada di Kanan dan kaum Fasis berada di Kanan Ekstrim.

Liberalisme adalah paham yang menekankan pentingnya kebebasan dan kesetaraan politik. Orang-orang liberal lebih mementingkan individu ketimbang sosial dan berjuang untuk menerapkan persamaan kesempatan. Jika kaum Komunis dan Sosialis mementingkan redistribusi ekonomi, sementara kaum Konservatif mementingkan nilai-nilai liberal dan kaum Fasis mementingkan kemenangan ras, kaum Liberal mementingkan perlindungan terhadap kebebasan individu. Kebebasan individu adalah segala-galanya.

Dalam hal perubahan politik, baik Sosialisme (Kiri), Konservatisme (Kanan), maupun Libralisme (Tengah), meyakini bahwa pemilihan umum yang demokratis adalah cara yang paling baik. Kaum Liberal menganggap semua orang setara dan harus memiliki kesempatan yang sama menyangkut hak-hak ekonomi dan politik. Sementara itu, kaum

Sosialis lebih mementingkan tujuan akhir, sedangkan kaum Konservatif menganggap manusia secara inheren tidaklah sama, dan karena itu harus diperlakukan secara berbeda-beda.

Nah, Anda bisa memutuskan ada di mana Anda dalam spektrum ekonomi-politik yang beragam itu.