30 Januari 2008

Filem Malaysia 2007

BeritaSeni Walaupun perkembangan industri perfileman di Malaysia pada tahun sudah adalah diperingkat sederhana, namun telah banyak juga filem yang mengalami evolusi kepada yang semakin baik dan tercetusnya 'scene' filem indie yang mampu memberikan kelainan kepada penggemar-penggemar filem di Malaysia.

Bagi yang meminati dunia filem, pasti akan kenal dengan nama Hassan Muthalib seorang pengkritik filem, penganalisis filem, penulis dan penggiat seni filem. Baru-baru ini beliau ada menyatakan beberapa buah filem yang boleh dianggap terbaik olehnya pada tahun 2007.

Filem-filem tersebut adalah filem Mukhsin arahan Yasmin Ahmad, Haru Biru arahan Shadan Hashim, Zombie Kg Pisang arahan Mamat Khalid, Before We Fall in Love Again arahan James Lee, The Birdhouse arahan Khoo Eng Yow dan Chalanggai arahan Chemman Chaalai.

Beliau menyakan bahawa antara sebab filem-filem itu menjadi pilihan beliau kerana cara pembawaan cerita-cerita itu yang baik dan disampaikan kepada penonton dengan cara yang penuh sinematik.

Tiada ulasan: