29 Januari 2008

Filem Yuhang menang di Rotterdam

BeritaSeni As I Lay Dying filem pendek arahan pengarah muda berbakat besar Ho Yuhang memenangi Anugerah Tiger di Festival Filem Antarabangsa Rotterdam, Belanda yang ke 37.

Beliau menerima penghargaan tersebut pada malam penganugerahan yang dikhususkan untuk filem-filem pendek terkemuka di dunia; pada malam 28 Ogos, hari Isnin yang lepas. Pada malam itu juga terdapat dua buah filem pendek lagi, yang mendapat penghargaan tersebut. Filem-filem itu adalah Ah, Liberty! oleh Ben Rivers dari UK dan Observando el cielo oleh Jeanne Liotta dari US.

Menurut sumber festival filem tersebut, filem arahan Ho Yuhang berjaya memenangi Anugerah Tiger tersebut disebabkan oleh penilaian di segi teknikalnya atau "picture perfect framings, its smooth [dan] sure-handed embrace".

Antara juri-juri Penghargaan Tiger khas untuk Filem Pendek Cik Moniek Toebosch, artis tampak dari Belanda , Cik Katia Rossini, kurator panggung filem dari Brussel, Belgium, pengedar dan Encik Mike Hoolboom, artis yang berkerja untuk filem dan video.

Tiada ulasan: