20 Januari 2008

Saya sekarang mantan Sasterawan Negara - A. Samad Said

BeritaSeni "Saya sekarang mantan Sasterawan Negara," tegas A. Samad Said atau panggilan mesranya Pak Samad dikalangan anak-anak muda.

Rahmat Haron, seorang penyair, pelukis dan penulis yang juga merupakan anak didik terdekat kepada Pak Samad menyifatkan bahawa kenyataan Pak Samad itu sebagai respon terhadap masalah yang berkaitan dengan buku teks baru. Buku teks yang berkenaan adalah untuk komponen Sastera Dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu (Komsas) bagi sekolah menengah yang dijangka guna tahun 2010 nanti.

Kenyataan oleh mantan SN (Sasterawan Negara) itu, terdapat dalam tulisan Rahmat Haron yang tersiar di Blogzine terkenal Malaysia, iaitu Rice Cooker yang boleh dicapai di http://ricecooker.kerbau.com/, Kenyataan bertulis oleh sebuah sekteriat bebas negara - Sekretariat Bertindak Anak Muda Malaysia (SAMA) dan di dalam blog Amin Iskandar yang boleh dilayari di http://aminiskandar.wordpress.com/.

Kata Rahmat Haron lagii, "[t]ak ada apa lagi yang aku mampu katakan lagi melainkan bebal, bingai, bodoh, sial dan banal! Beginilah cara orang bodoh mengaut keuntungan dengan rasuah dan penyelewengan kuasa. A. Samad Said yang mesra dengan gelaran Pak Samad kini bukan lagi sasterawan Negara, dia adalah Sasterawan Rakyat!"

Menurut Amin Iskandar pula, "A. Samad Said dengan nada kecewa dan marah mengumumkan bahawa beliau tidak mahu menggunakan lagi gelaran Sasterawan Negara."

SAMA antara petikan kenyataannya menyebut bahawa mereka merasa kecewa dengan pengiktirafan novel-novel Ahadiat Akashah seperti Budak Setan, Budak Rap dan Cinta Tiga Hari diangkat menjadi rujukan para pelajar bagi mata pelajaran sastera.

"Novel serta karya seperti ini tidak mengandung apa-apa nilai kesusasteraan, kemanusian dan pemikiran. Ia tidak lebih daripada sekadar hanya cerita cinta remaja yang cukup ringan dan kosong pemikirannya. Seperti langit dengan bumi jika mahu membandingkan karya-karya Usman Awang dengan penulis seperti Ahadiat Akashah ini." Kata sekreteriat itu lagi.

Pak Samad menurut Amin Iskandar atau Black, membuat kenyataan tidak mahu 'memakai' gelaran SN ketika di sebuah majlis Acara Baca Puisi di RA Fine Arts Gallery pada 19 Januari 2008.

Tiada ulasan: