23 Oktober 2008

Samad Lefthanded meninggal dunia










KUALA LUMPUR: Bekas gitaris kumpulan Lefthanded, Abdul Samad Mian 45, beliau yang lebih dikenali sebagai Samad meninggal dunia kira-kira jam 12:45 tengah hari tadi.

Difahamkan Allahyarham terjatuh dipejabat abangnya dan selepas itu beliau dikejarkan ke Hospital Amapng.

Bagaimanapun ketika tiba di hospital berkenaan, pihak hospital mengesahkan Allahyarham sudah meninggal dunia.

Samad meninggalkan seorang balu Norliza Sumairi, dan empat orang anak berusia di antara 6 hingga 18 tahun.

Jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Hulu Kelang, Selangor patang ini.

Allayarham bersama kumpulan legenda rock terkenal sejak awal penubuhannya pada tahun 1985 lagi.

Menurut bekas vokalis Lefthanded, Nash, Allahyarham dipercayai meninggal dunia selepas terjatuh.

"Saya tak dapat pastikan punca sebenar kematian beliau. Saya cuma diberitahu Allayarham terjatuh. Ini pun saya sedang dalam perjalanan ke hospital untuk melihat jenazah arwah,"katanya kepada mStar Online hari ini.

Persahabatan yang terjalin lebih dari 25 tahun membuat penyanyi Nash begitu sebak dan tidak dapat menahan emosinya apabila mendengar pemergian sahabat karibnya Samad Lefthanded.

"Kami berkawan lebih dari 25 tahun, masa sama-sama belum berkahwin lagi. Terlalu banyak kenangan bersama," jelas Nash menahan esakan kerana cukup terkilan tidak dapat berjumpa dengan arwah disebabkan kesibukan kerja..

"Saya terlepas pandang SMS terakhirnya kerana terlalu banyak message dalam handphone saya. Sekarang ni baru saya betul-betul terkilan...," ujarnya.

Nash dan Samad menganggotai kumpulan Lefthanded yang ditubuhkan di Johor Bharu pada tahun 1979.

Kumpulan ini asalnya terdiri daripada Man Kidal dari kumpulan Search @ Abdul Rahman Mahmood, Samad @ Abdul Samad Mean, (Nash) @ Nashrudin Elias Yan dari kumpulan Search @ Amran Marsiman dan Man Dayak @ Rahman Othman.

Samad pernah menghasilkan alabum solonya berjudul Kenangan Bersamamu pada tahun 1994. Menurut Nash, walaupun mereka ada seliseh faham tapi semua itu sudah dilupakan mereka berdua.

"Adatlah berkawan, ada yang berkecil hati tapi kami tetap berkawan sampai ke akhir hayat. Tapi itulah satu-satunya yang paling saya terkilan dan tidak dapat lupakan ialah tidak membalas SMSnya pada Hari Raya baru-baru ini.

"Saya cukup sedih bila membaca balik SMSnya,,,,," kata Nash yang masih sebak dengan pemergian sahabat akrabnya itu.

Menurut Nash, Samad adalah seorang sahabat yang boleh bertolak-ansur dan suka meluahkan isi hatinya.

"Arwah jenis yang tidak suka simpan. Kalau dia tidak suka, dia akan beritahu. Saya dah faham sangat perangainya," kata Nash lagi.

Semasa bersama Lefthanded, Samad pernah menghasilkan album yang bertajuk Keadilan.

Seruan, Q'abul, Evolusi, Fanatisme, Nafas dan antara lagu-lagu yang menggamit memori ialah Ku Kehilangan Cinta Tiga Dimensi, Tiada Lagi Kidungmu,Kenangan Bersamamu, Seruan, Ku Di Halaman Rindu dan Arah Yang Hilang.

Pada pertengahan tahun ini, Samad giat merangka promosi album petikan gitar terbarunya berjudul Guitar Jamming terbitan syarikat rakaman FMC yang berada di pasaran sejak 12 Mei lalu.

Sejak tidak aktif bermain muzik bersama Lefthanded, Samad lebih banyak menumpukan masanya sebagai pemuzik undangan selain menjalankan perniagaannya sendiri.

Pada masa yang sama, anak kelahiran Johor Bahru ini juga mengisi kerjayanya sebagai pensyarah sambilan dalam bidang petikan gitar moden di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) sejak empat tahun lalu.

Samad pernah melahirkan kekecewaannya dengan industri hiburan tempatan yang lebih menonjolkan penyanyi berbanding ahli-ahli muzik dalam sesebuah kumpulan.

Menurut Allahyarham, sikap pilih kasih ini jelas dapat dilihat di kebanyakan stesen televisyen (TV), radio, media cetak yang kurang memberi pendedahan serta publisiti kepada para pemuzik tempatan.

Allahyarham menyuarakan agar para pemuzik diberi peluang memperlihatkan kemahiran mereka bermain alat-alat muzik.

Gitaris lagenda yang mula bersama Lefthanded sejak tahun 1985 dan mempunyai kemahiran bermain gitar selama 25 tahun itu, menitipkan album petikan gitarnya yang terkahir itu bagi membantu para peminat yang ingin mempertingkatkan lagi kemahiran mereka bermain gitar.

Menerusi album terakhirnya itu. Para peminat boleh memetik gitar menerusi lima buah lagu iaitu Rozana (Search), Lamunan Terhenti (Aris Ariwatan), Kisah Kau Dan Aku (Alleycats), Kenangan Bersamamu (Lefthanded) dan Memburu Rindu (Hattan).

Sepanjang beliau menjadi anak seni, Samad yang pernah menjadi pemuzik undangan filem Rozana Cinta 87 itu pernah memenangi Album Rock Terbaik pada Anugerah Industri Muzik 1995.

Setelah kehilangan gitaris handal M.Shariff beberapa tahun yang lalu, industri kita kehilangan seorang lagi gitaris hebat, Abdul Samad Mian. Semoga rohnya dicucuri rahmat. AlFatihah. Amin.

Tiada ulasan: