24 November 2008

Fitnah - Pendekar bela Penghulu

Oleh Suhaimi Said

Alhamdulillah Pendekar sudah dibebaskan dari tuduhan membunuh Janda Kg Mongo. Semua orang tahu bahawa Pendekar tidak bersalah dan tak sepatutnya didapati bersalah.

Tetapi semua orang mengsyakki bahawa Penghululah yang bersalah. Pendekar pun tahu Penghulu yang bersalah, tetapi kesetiaan Pendekar kepada Penghulu bukanlah alang kepalang, taatsetia yang sanggup menggadai nyawa.

Apatah lagi kini Pendekar sudah bebas. Semua orang tahu bahawa Pendekar bebas oleh kerana campur tangan Penghulu. Ada ubi ada batas, ada budi ada balas. Penekar bebas, maka takkan nak biarkan Penghulu terus disyakki. Maka Pendekar mengeluarkan kenyataan bahawa Penghulu hanya difitnah, cukuplah permainan fitnah itu, Penghulu tak bersalah, kata Pendekar.

Maka tinggallah 2 orang sentri. Apa akan berlaku kepada 2 sentri itu. Kalau mereka didapati tak bersalah, maka Janda Kg Mongo itu mati tanpa pembunuh. Tiada siapa membunuhnya, tiada siapa yang mencincangnya sampai lumat. Hanya dia mati dibunuh dan tubuhbadannya dicincang sampai lumat.

2 orang sentri ini tak pernah kenal dengan Janda Kg Mongo. Tak pernah tahu pun kewujudan Janda Kg Mongo tu. Tak pernah berjumpa semasa hidup sehingga matinya Janda Kg Mongo itu. Tak pernah ada hubungan sosial ataupun hubungan perniagaan.

Tak ada sebab langsung 2 sentri itu nak mumbunuh Janda Kg Mongo itu. Hai...apalah nasib. Penghulu dapat sedap, Penghulu dapat duit, tapi 2 sentri yang nak kena tanggung! Ada berita mengatakan 2 sentri itu akan lepas juga akhirnya diatas
campurtangan penghulu. Mungkin akan lepas apabila selesai perbicaraan.

Mungkin juga setelah dijatuhkan hukuman, kedua-duanya akan diampunkan. Tapi kesahihan cerita itu tidak dapat ditentukan. Pendekar yang membela Penghulu itu sudah lepas. Tetapi diantara Pendekar dan 2 sentri itu, hanya Pendekar saja yang mengenali Janda Kg Mongo. Bahkan Pendekar tu sudah banyak kali meniduri Janda Kg Mongo itu. Mereka pernah bersama di Kg Paiwan, di Kg Hang Kiong, di Kg Taris
dan beberapa kampong lagi.

Bahkan Pendekar juga ada hak kepada komisyen jual tanah itu yang akan diagih-agihkan oleh Penghulu. Tetapi kalau dia boleh bebas atas permainan Penghulu, tentulah 2 sentri yang tak pernah kenal Janda Kg Mongo itu akan bebas juga.

Tetapi jangan terlalu yakin. Penghulu sudah terlepas, orang kananya, Pendekar pun sudah lepas, peduli apa kepada 2 sentri itu. Cerita ini belum tamat dan perkembangannya akan kita ikuti segerusnya.

Tiada ulasan: