14 November 2008

Riang-riang: 'Rentak Haram Jadah' versi Mohammad Hariry


Sesungguhnya ugama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai ugama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisabNya.
- Koran 3:19 -


Aku mengesyorkan kepada manusia yang tertulis 'islam' di kad pengenalannya (kad pengenalan Malaysia sahaja), supaya pergilah baca 'Holy Bible'. Dan kepada manusia yang tidak tertulis 'islam' di kad pengenalannya (ini aku pelik, kenapa tak tulis agama-agama lain - kristian, judaisme, hindu, buddha), pergilah baca 'Holy Koran'.


Tak ada haramnya membaca kitab agama lain seperti yang majlis fatwa dok buat sekarang ni - dok sibuk mengharamkan 'penkid' dan 'yoga'. Kalau betul dah tak ada kerja, kenapa mereka tidak membuat fatwa supaya haramkan saja bas metro? Ataupun haramkan warna 'pink' yang menjadi warna kegemaran Sutun dan Puteri UMNO ni? Ada banyak lagi benda yang nak diharamkan seperti talifon awam, parkir imam besar di masjid wilayah, PDRM, sultan-sultan... Percayalah, tak lama lagi, majlis fatwa ni akan mengharamkan pemakaian bulu mata palsu dan ketika ini, Rozita Che Wan pasti gelabah anjing.

Hahahahahaha huhuhuhuhuhuhu hihihihihihihihi hehehehehehehehehe

Orang Malaysia dengan perkataan haram memang tak dapat dipisahkan. Aku rasa, itu pasal Salleh Ben Joned bikin sajak 'Rentak Haram Jadah'. Hey, masyarakat melayu bodoh ni akan memanggil anak aku tu sebagai 'anak haram' sebab aku tak bernikah! Bagi melayu yang terdidik bahawa babi itu haram, maka dengan sepantas halilintar (woh, teringat aku komik 'halilintar' masa aku darjah 3) akan meletakkan anak haram sama dengan babi. Raut muka mereka akan terzahir perasaan geli dan menghina. Kemudian, barulah mereka akan berkata - "budak ni tak salah. Mak bapaknya yang salah..."

Satu lagi, aku tertarik dengan kata-kata Yati Abdullah (eh, seperti terkenang-kenang nampakya aku ni) apabila ditanya mengenai agamanya - "agama yang minum bir tak haram, tapi makan babi haram". Apalagi agama yang begini di Malaysia ni kalau bukan islam yang tertulis di perlembagaan!

Aku tak tahu, siapa yang mula membawa perangai ni ke dalam kepala otak pemikiran manusia-manusia islam di Malaysia tercinta ni. Pengharaman sesuatu (menurut majlis fatwa) akan diikuti dengan alasan 'pemesongan akidah'. Kalau dalam yoga tu ada doa yang menyebut 'aum', ini belum tentu akidahnya terpesong. 'Aum' dalam bahasa hindi atau sanskrit atau urdu, aku tak pasti, bermaksud tuhan! Begitu juga dalam doa buka panggung dalam persembahan wayang kulit juga ada menyebut 'om' - bahasa siam yang bermaksud tuhan. Bukankah ini bagus!

Pertama bagusnya ialah - yoga itu satu senaman, dan kedua bagusnya - sambil senaman sambil ingatkan tuhan! Bukankah itu minta terus-menerus dari tuhan dan ini samalah seperti solat! Dan aku sangat bersetuju dengan Abdullah Jones dalam entrinya - 'zinza'. Silat-silat melayu banyak doanya berlapis-lapis minta izin jin, jembalang, saiyidina ali, hussin, hassan, muhammad, jibril, mahathir, najib, paklah... (hahahahahahahaha).

Hmm, 'penkid'. Kesian diorang ni, tau. Diorang ni manusia juga - samalah dengannya kita ni semua. Apa yang boleh diorang buat kalau orientasi seksnya begitu? Bukan 'penkid' saja, malah 'pondan' pun. Ianya melalui jalan yang sukar untuk menukar orientasi seks. Kalau tak percaya, cuba tanya menteri pelancongan kita. Kadang-kadang, orang lelaki ni, suka juga nonton 'blue' pasangan lesbian. Betul tak?


Baru-baru ni, 10 november, berlangsung seminar isu-isu semasa, menyentuh topik akidah di masjid wilayah, anjuran JAWI. Yang hadir semuanya kakitangan kerajaan. Kenapa tidak JAWI buat satu seminar terbuka? Takut ke JAWI oi... Kalau takut, tukar nama kepada RUMI.

Dan ini cerita merapu yang terakhir - keputusan UPSR mencatat peratusan terbaik berbanding tahun lepas. Apa ni? Tiap-tiap tahun, berita keputusan peperiksaan mesti guna ayat yang sama - "peratusan terbaik berbanding tahun lepas". Ini samalah juga dengannya penggunaan ayat yang dituturkan menteri kewangan kita - "ekonomi negara kita masih stabil walaupun ekonomi dunia sedang goyah". Dan juga digunakan oleh menteri kesihatan - "kementerian berjaya mengawal wabak JE" (padahal dah ramai yang mati).

Inilah dasar sebenar perlembagaan Malaysia yang dibentuk oleh UMNO. Dasar ini diberi nama DSHSBK - 'Dasar Sapu Habuk Sembunyi Bawah Karpet'. Inilah dasar yang menyekat kita untuk mengenali agama lain, adat resam bangsa lain, MENYEKAT CERITA-CERITA BARU DALAM FILEM KITA (ini untuk Nam Ron dan Where aka Wan Azli), juga kita dikongkong dengan label-label yang memisahkan komuniti, dan paling penting dalam dasar ini ialah YANG KAYA SEMAKIN KAYA!!!

Jadi, marilah kita minum wiski 'black label' atau kepada sesiapa yang tak minum, ambil botolnya sahaja, kasi baling ke bangunan PARLIMEN dan ISTANA NEGARA! Agong sekarang sibuk memperkudakan kita rakyat jelatanya! Dia tak perasan tu, dia tak perasan...

1 ulasan:

Mujahid Siber 5487 berkata...

Salam sahabat :)

keracunan pemikiran Ummat Islam sekarng semakin ketara. terdapat pelbagai jenis fahaman yang terbentuk hasil daripada pemikiran seseorang manusia yang cukup terbatas daripada mengetahui banyak perkaran.

Sebab itulah ALLAH menurunkan Al-Quran kepada Rasul untuk dijadikan penduan kepada Ummat Islam bukan untuk jangka masa zaman itu tetapi untuk generasi yang tiada Nabi n rasul seperti zaman sekarang.

Dengan adanya Al-Quran inya'allah segala persolan2 yg ada dalam diri akan terjawab.

apa yang sahabat nyatan kan itu adalh persoalan yang anda sendiri memerlukan seseorang yang memberi jawapan. jadi saya harap sahabat merujuk segala tandakan kepada mereka yang berkenaan k :) slm ukhuwwah...