oleh Hassan Abd Muthalib
“….dan masyarakat akan memilih filem yang ringan dan longgar pemikirannya, walaupun ia sebuah karya yang bangang dan cetek pemikirannya.” - Amyikram Ismail
“Filem itu spiritual.” – U-Wei Hajisaari
“Seni semakin hilang spiritualnya.” - Andrei Tarkovsky.
“Seni itu kerja Tuhan” – Tan Sri P Ramlee
Dikatakan bahawa filem yang baik mempunyai tiga kriteria: ia mesti menghiburkan; ia perlu memperkatakan sesuatu dan juga memaparkan budaya setempat. WAYANG arahan Hatta Azad Khan (kini diputar di pawagam GSC), memenuhi ketiga-tiga kriteria ini. WAYANG mengusulkan banyak perkara. Di antaranya: cinta; kasih sayang; keluarga; pertembungan budaya; jurang di antara generasi muda and tua, yang lama and yang baru, dan yang tradisional and yang mahukan perubahan. Juga ia bercakap tentang manusia yang kasar and yang berlembut, tentang peranan setiap manusia di bumi; tentang takdir - and paling menarik (and secara amat tersirat), tentang apakah itu Sinema dan ke manakah hendak dibawa Sinema Malaysia oleh para penglibat di institusi pengajian tinggi di Malaysia, khususnya UiTM melalui Fakulti Teknologi Kreatif and Artistik (FACT) yang bertempat di Puncak Alam, Selangor Darul Ehsan - sebuah ‘kampung’ terpencil yang terletak jauh dari kegiatan industri perfileman di Kuala Lumpur.
Semua tema ini disampaikan Hatta (kini Dekan FACT), melalui watak-watak di sebuah kampong di Kelantan yang terletak jauh dari arus pembangunan. Antara watak-wataknya adalah: Awang Lah (Eman Manan), Jusoh (Wan Kenari), Awi (Zul Huzaimy), Melor, (Mas Muharni), Pak Ku (Mazlan Tahir), Mak Esah (Ida Nerina). Jika diteliti, watak and perwatakan mereka juga ada parallel dengan watak-watak wayang kulit, antaranya: Sri Rama (hero), Siti Dewi (heroin), Rawana (penjahat), Wak Dogol (pelawak), dan juga sepasang kekasih (yang mana lelakinya memegang sebuah gitar yang menyamai Awi yang selalu bersama gitarnya).
Sepanjang kehidupan manusia dalam dunia, dua watak sentiasa wujud dalam mana-mana masyarakat, ia itu, watak Peladang (yang menghidupkan) , dan Pemburu (yang membunuh). Awang, Awi and Melor ‘menghidupkan’ patung yang kaku. Mereka tidak bercakap tentang ugama, hanya mahu menghiburkan orang ramai. Seperti Sri Rama and Siti Dewi, mereka berwatak positif dan membina. Jusoh pula dengan megah, bercakap tentang hukum hakam tetapi cuba ‘membunuh’ melalui fitnah dan akhirnya, memusnakanh panggung wayang kulit dengan membakarnya. Maka ternyata, perwatakan Jusoh adalah sama seperti Rawana.
Tanda dan Petanda pada Alam dan Filem
Dalam kitab suci Al-Qur’an, terdapat beberapa ayat yang menyebut bahawa di langit and di bumi ada tanda-tanda (yang menjadi petanda) bagi mereka yang memahaminya. Kerana Allah menjadikan manusia itu lalai, tentunya ada manusia yang tidak dapat melihat tanda-tanda (ikon) yang bersifat petanda (indeks and simbol). Kata U-Wei Hajisaari, filem itu bersifat spiritual. Andrei Tarkovsky, pengarah tersohor Rusia, pula mengatakan seni di zaman ini, semakin hilang sifat spiritualnya. Usia filem kini mencecah 115 tahun. Filem itu bersifat seni, maka kerana itu ia dapat bertahan sekian lama. Antara seni yang terdapat dalam filem ialah: seni sinematografi, mise-en-scene (susunana elemen-elemen dalam frem), rekabentuk produksi, suntingan, bunyian and lakonan. Ini sekaligus mewajarkannya diajar di institusi pengajian tinggi. Tetapi jika hanya mahu mengetahui produksi filem, ikut saja mana-mana syarikat produksi filem. Lama-kelamaan, pasti jadi seorang ‘pakar’ seperti kebanyakkan mereka yang terlibat dalam industri dari tahun 1950-an sehingga sekarang. Namun mereka ini hanya pakar dari aspek teknikal sahaja dan tidak mampu menjadi pencipta..
Seorang pencipta adalah ahli fikir. Mindanya luar biasa, yang bersandarkan ilmu, Di antaranya: ilmu mengenai tamadun yang merangkumi bidang psikologi, sastera, musik, budaya dan falsafah. Dalam hal ini, apakah institusi pengajian tinggi di Malaysia sudah berada di landasan yang betul sekarang dalam bidang pengajaian filem? Jika pengajian filem dikelirukan dengan bidang komunikasi and pemasaran semata-mata kerana melihat filem hanya sebagai perniagaan, maka amatlah malang bagi Sinema Malaysia! Komunikasi and pemasaran hanya sebahagian daripada pengajian filem. Di institusi pengajian tinggi, filem mesti diajar dari sudut ilmu filem. Ternyata begitu ramai kapitalis kini (termasuk ahli akademik) yang menjadi pembikin filem di Malaysia yang lupa bahawa mereka sebagai orang Islam, juga bertanggung- jawab untuk meningkatkan minda penonton. Sebagai khalifah Allah di muka bumi, mereka tergolong dalam kumpulan yang sepatutnya mengajak kepada kebaikan. Tetapi sebaliknya, mereka memaparkan manusia Melayu yang begitu buruk perangai dan pertuturannya, yang mempunyai wajah yang artificial dan dua dimensi dan membawa cerita-cerita yang lebih fantasi daripada Hikayat Merong Mahawangsa and Raja Bersiong!
Pada pandangan saya, inilah antara perkara yang diperkatakan dalam WAYANG. Maka sekuen yang melibatkan UiTM dalam WAYANG bukanlah sekadar publisiti atau propaganda tetapi mempunyai kaitan serta ada relevannya. Perkara yang hampir sama sudah diperkatakan oleh Mamat Khalid dalam Kala Malam Bulan Mengambang di mana Mamat mempersoalkan arah tujuan industri filem tempatan yang tidak ada peningkatan jika dibanding dengan industri filem Melayu pada tahun 1950-an.
Imej Pertama Imej yang Bermakna
Naratif sesebuah filem bergerak melalui nahu filemnya (syot, sudut kamera, dsbnya) yang kemudian terbentuk menjadi bahasa filem. Jika susunan ini dibuat oleh orang yang mempunyai ilmu filem yang sebenar, maka bahasa filem itu akan membolehkan penonton memahami maksud dan nawaitu seseorang karyawan secara yang tersurat mahu pun yang tersirat. Perhatikanlah imej-imej pertama di dalam mana-mana filem dari luar negara (dan segelintir filem Malaysia). Imej pertama selalunya bersifat ‘kapsul’, yang memberi gambaran tentang apakah cerita yang akan ditontonkan nanti. Imej pertama dalam WAYANG menampak-kan penonton duduk bersila di atas tanah, sedang khusyuk menyaksikan persembahan wayang kulit. Mengapakah imej ini dipilih Hatta untuk memulakan ceritanya? Hatta pernah berkata, beliau tidak akan buat karya yang memeningkan kepala, yang akan sukarkan penonton untuk memahaminya. Maka bagi Hatta, sebuah karya mesti pentingkan audiennya tapi tidak pula merendah-rendahkan pemikiran mereka. Sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu yang berdasarkan karya teater beliau bertajuk Syyy! bertahan selama 18 tahun di televisyen – satu jangkamasa yang luar biasa. Tentunya tidak ada apa-apa yang sukar difaham khalayak melalui watak dan situasi yang direkanya. Maka Hatta gunakan pendekatan yang sama dalam WAYANG.
Imej kedua (selepas penonton tadi) adalah visual Awang Lah di belakang kelir. Syot Awang diambil dari belakang, memperlihatkan kelir putih di hadapannya. Dalam bahasa filem, syot dari belakang adalah petanda negatif tapi dalam konteks cerita ini, lain tafsirannya. Bagi saya, ia berfungsi sebagai petanda - bahawa filem WAYANG sebenarnya bukan mengenai seorang dalang atau persembahan wayang kulit tetapi ianya lebih luas dari itu. Saya melihat salah satu lapisan dalam WAYANG adalah mengenai Sinema. Sinema memaparkan manusia dan kondisi mereka maka dengan itu, Hatta mengajak kita melihat diri kita dalam watak-watak rekaannya dan apakah kaitannya dengan watak-watak dalam persembahan wayang kulit itu. Apakah ini semua juga bukan petanda di bumi (diri manusia) and di langit (di kelir dan layar perak)?
Antara petanda yang dipersembahkan Hatta melalui mise-en-scenenya ialah paparan kelir yang sentiasa berdekatan (proximity) dengan Awang serta Awi and Melor tetapi tidak pada watak-watak lain. Awang, Awi and Melor ‘menghidupkan’ watak and cerita yang mampu menjadi petanda kepada audien. Di samping itu, Awang, Awi and Melor turut menjadi ‘pelakon’ di sebalik tabir. Apabila Awang terbatuk-batuk and tak dapat teruskan persembahannya, dengan pantas diambilalih oleh Melor and Awi. Penonton tak sedar tentang ‘drama’ di sebalik kelir kerana Awi and Melor cekap melakukan kesinambungan melalui nada and cerita. Dalam istilah orang Barat: The show must go on. Awi and Melor sudah mampu untuk meneruskan kisah Sri Rama and Siti Dewi. Tapi bagaimana pula dengan kisah cinta mereka berdua? Bagaimanakah Awi mahu lafaz perasaan cintanya terhadap Melor? Maka Awi ‘melihat’ pada watak Sri Rama dan Siti Dewi. Alam realiti dan alam fantasi dijadikan satu. Di sini, Hatta utarakan satu lagi pemikiran: apakah seni mencerminkan realiti atau pun realiti mencerminkan seni? Awi gunakan kiasan untuk merisik perasaan Melor terhadap dirinya. Maka cita-cita Awi untuk reka cerita wayang kulitnya sendiri sudah terhasil. Tak perlu dia bergantung pada cerita Awang Lah semata-mata. Terbukti juga kata-kata Awang Lah bahawa murid selalunya akan jadi lebih baik dari guru.
Wayang Kulit dan Sinema
Apakah mahu diperkatakan lagi oleh Hatta Azad Khan tentang Sinema melalui seni wayang kulit? Penonton wayang kulit (dalam filem WAYANG) tidak tahu apa yang berlaku di sebalik kelir atau pun tentang perbuatan keji Jusoh terdapat Awang. Semua ini hanya dilihat penonton filem WAYANG (ini disebut sebagai dramatic irony). Bila Awi and Melor mainkan wayang kulit di UiTM, dua pelajar mengintai di belakang kelir untuk melihat bagaimana patung wayang kulit dimanipulasi (perkara sama berlaku pada tahun 1897 di Kuala Lumpur bila filem ditayangkan buat pertama kalinya di Petaling Street!). Para pelajar bukan saja menjadi penonton tetapi kini tahu juga mekanisma yang melahirkan imej di kelir. Mereka ini berbeza daripada penonton biasa yang hanya melihat persembahan. Para pelajar mengenali kedua-dua alam, maka tentunya sebagai pencipta nanti, mereka akan bawa perspektif yang berbeza (seperti Awi). Seni sentiasa melalui proses evolusi and evolusi itu akan membolehkannya ia bertahan.
Bagi Hatta, institusi pengajian tinggi boleh mainkan peranan ini di samping boleh bersaing dengan budaya popular. Manusia-manusia seperti Awi and Melor (orang-orang muda di zaman yang menuntut pembaharuan) menjadi lambang perubahan ini. Awi, walaupun menggunakan proxy, adalah dalang yang sudah mengenali dirinya. Sebagai kebanyakkan pengarah filem, Hatta bukan sahaja melontarkan idea-idea ini melalui WAYANG tapi sudah pun bertindak melakukan sesuatu untuk merealisasikannya di FACT, UiTM melalui Program Karyawan Tamu.. Tapi soalan yang timbul pula, di manakah dalang-dalang tersohor – ia itu, ahli tadbir dan pensyarah (yang sudah mengenali diri) yang mampu meneruskan usaha ini di masa akan datang? Mampukah mereka melahirkan murid yang akan jadi lebih baik daripada guru?
Saya juga melihat watak Jusoh sebagai mewakili golongan yang tidak setuju dengan karya yang digelarkan mereka, ‘filem seni’ atau ‘filem artistik’ (istilah-istilah rekaan mereka yang tidak terdapat dalam pengajian filem). Jusoh menganggap ia mahir dalam soal ugama and berhak menghukum kerja-kerja orang lain yang dia tidak setuju. Tindakannya membakar panggung wayang kulit saya lihat sebagai petanda mengenai golongan yang membawa keburukan melalui filem yang dangkal di segi pemikiran dan cerita yang remeh temeh yang akhirnya akan memusnahkan Sinema Malaysia.
Filem sebagai Rahmat Dari Tuhan
Kata Andre Bazin, ahli falsafah Perancis pada tahun 1940-an, layar perak ibarat sebuah tingkap di mana penonton mengintai watak and perwatakan manusia yang mencerminkan watak penonton itu sendiri. Teguh Karya, pengarah tersohor Indonesia pula meletakkan audien di layar. Katanya, sekiranya mereka dapat lihat diri mereka pada watak-watak yang direkanya, maka dianggap dia berjaya dalam karyanya.
Imej di layar dilakar dan disusun (disebut istilahnya sebagai mise-en-scene). Setiap satu adalah tanda yang menjadi petunjuk tentang sesuatu yang lain. Sekiranya setiap satu yang Tuhan jadikan itu mempunyai sebab and berfungsi sebagai petanda, maka apakah itu Sinema dan apakah fungsinya? Andre Bazin and Teguh Karya sudah member pendapat mereka. Tapi dalil tetap diperlukan.
Sinema adalah penemuan yang paling hebat dalam sejarah and tamadun manusia. Syot pertama yang diambil pada tahun 1894 adalah syot seorang yang bersin. Tentunya ada yang mengatakan semasa itu, “(God ) bless you” (budaya orang Kristian). Jika orang Islam bersin, ia akan mengatakan, “Alhamdulillah” (kepujian ke atas Allah). Dua ugama yang berbeza tapi kedua-duanya menyebut nama Tuhan. Apabila Adam dijadikan, perkara yang pertama dilakukannya adalah bersin. Nabi Adam memuji Tuhan (kerana menjadikannya) . Apakah syot filem yang pertama, ia itu, orang yang bersin itu merupakan satu petanda tentang peranan sinema dan kaitanya dengan tamadun manusia? Bahawa filem itu adalah satu rahmat dari Tuhan?
Kata Ayatollah Khomeini, ulama besar Iran satu masa dulu, filem itu satu manifestasi budaya and harus diguna untuk mendidik manusia. Karyawan filem juga tergolong dalam kumpulan yang mengajak manusia membuat kebaikan melalui watak-watak and cerita yang direka mereka. Dalang wayang kulit dari zaman ke zaman telah menghibur, memperkatakan tentang sesuatu isu and memaparkan budaya setempat. Hatta Azad Khan sudah melakukannya melalui WAYANG. Bagaimana dengan graduan dan bakal graduan institusi pengajian tinggi yang bakal jadi karyawan filem Malaysia?
Syot terakhir dalam WAYANG adalah bayang wajah patung Sri Rama. Ia tidak bergerak, matanya tak berkelip, terus memandang. Selama beratus tahun, dia telah beraksi di kelir.. Tapi Sri Rama hanya bayang. Dia hanya hidup bila ada dalang menghidupkannya. . Bijak and handal Sri Rama, bijak lagi dalang yang menggerakkannya. Kata Awang Lah, selalunya murid itu akan lebih pandai dari gurunya. Ternyata Awi yang buta mampu membawa perubahan yang membolehkan wayang kulit terus hidup selaras dengan arus perubahan. Di tangan Awi, apakah Sri Rama akan melalui perubahan? Ternyata, bila Awang Lah dan Awi sudah tiada, Sri Rama tetap akan muncul di kelir.
Wayang Kulit di Layar Perak
Wayang kulit adalah Sinema terawal dalam dunia. Dengan kemunculan Sinema, wayang kulit mula lenyap. Namun, medium yang melenyapkan wayang kulit sebaliknya menyelamat-kannya. Wayang kulit kini terus kekal melalui filem kerana ia dirakam pada seluloid.. Dalam SILAT LEGENDA (Hassan Abd Muthalib, 1998), wayang kulit diberikan homage sebagai bentuk animasi terawal dalam dunia. Wayang kulit menjadi sebahagian tajuk awal dalam PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR (Erma Fatima, 1999) yang melambangkan kekeliruan protagonis yang mencari akarnya. Dalam JOHNNY BIKIN FILEM (Anuar Nor Arai, 2007), beberapa layar putih digunakan untuk menampakkan bayang beberapa manusia. Anuar bercakap tentang manusia-manusia di belakang tabir yang menggagalkan usaha untuk mengangkat martabat perfileman tempatan. Hanya dalam WAYANG, wayang kulit kembali kepada bentuk dan gaya asalnya.
Masa Depan Sinema Malaysia………
Senario industri perfileman tempatan menampakkan bahawa audien masih meminati filem-filem yang ringan yang menampilkan pelakon-pelakon popular dan isu-isu yang remeh temeh. Belum ada petanda bahawa senario ini akan berubah dalam masa yang singkat. Kata U-Wei, kalau ia membuat filem cerdik, ia juga memerlukan penonton yang sama cerdik. Sinema bukan hanya tertumpu kepada karyawan and filem mereka. Ia juga kena mengambilkira audienya. Graduan filem kita yang mempunyai semangat seperti Awi mungkin boleh membawa perubahan melalui karya mereka. Namun audien yang cerdik diperlukan yang boleh menghayati karya mereka. Hatta Azad Khan sudah pun menjalankan kewajipannya dengan WAYANG, meletakkan pengajian filem di landasan yang betul dan memulakan Program Karyawan Tamu di Fakulti Artistik dan Kreatif, UiTM. Tetapi segala usaha ini tidak akan menepati sasaran sekira-nya audien kita masih terus disogok dengan karya picisan yang mengekalkan minda mereka di tahap yang rendah di atas dasar dan ideology bahawa filem itu hanya komoditi dan tidak lain daripada bisnes.
Maka peranan siapakah pula untuk mendidik audien?
“….dan masyarakat akan memilih filem yang ringan dan longgar pemikirannya, walaupun ia sebuah karya yang bangang dan cetek pemikirannya.” - Amyikram Ismail
“Filem itu spiritual.” – U-Wei Hajisaari
“Seni semakin hilang spiritualnya.” - Andrei Tarkovsky.
“Seni itu kerja Tuhan” – Tan Sri P Ramlee
Dikatakan bahawa filem yang baik mempunyai tiga kriteria: ia mesti menghiburkan; ia perlu memperkatakan sesuatu dan juga memaparkan budaya setempat. WAYANG arahan Hatta Azad Khan (kini diputar di pawagam GSC), memenuhi ketiga-tiga kriteria ini. WAYANG mengusulkan banyak perkara. Di antaranya: cinta; kasih sayang; keluarga; pertembungan budaya; jurang di antara generasi muda and tua, yang lama and yang baru, dan yang tradisional and yang mahukan perubahan. Juga ia bercakap tentang manusia yang kasar and yang berlembut, tentang peranan setiap manusia di bumi; tentang takdir - and paling menarik (and secara amat tersirat), tentang apakah itu Sinema dan ke manakah hendak dibawa Sinema Malaysia oleh para penglibat di institusi pengajian tinggi di Malaysia, khususnya UiTM melalui Fakulti Teknologi Kreatif and Artistik (FACT) yang bertempat di Puncak Alam, Selangor Darul Ehsan - sebuah ‘kampung’ terpencil yang terletak jauh dari kegiatan industri perfileman di Kuala Lumpur.
Semua tema ini disampaikan Hatta (kini Dekan FACT), melalui watak-watak di sebuah kampong di Kelantan yang terletak jauh dari arus pembangunan. Antara watak-wataknya adalah: Awang Lah (Eman Manan), Jusoh (Wan Kenari), Awi (Zul Huzaimy), Melor, (Mas Muharni), Pak Ku (Mazlan Tahir), Mak Esah (Ida Nerina). Jika diteliti, watak and perwatakan mereka juga ada parallel dengan watak-watak wayang kulit, antaranya: Sri Rama (hero), Siti Dewi (heroin), Rawana (penjahat), Wak Dogol (pelawak), dan juga sepasang kekasih (yang mana lelakinya memegang sebuah gitar yang menyamai Awi yang selalu bersama gitarnya).
Sepanjang kehidupan manusia dalam dunia, dua watak sentiasa wujud dalam mana-mana masyarakat, ia itu, watak Peladang (yang menghidupkan) , dan Pemburu (yang membunuh). Awang, Awi and Melor ‘menghidupkan’ patung yang kaku. Mereka tidak bercakap tentang ugama, hanya mahu menghiburkan orang ramai. Seperti Sri Rama and Siti Dewi, mereka berwatak positif dan membina. Jusoh pula dengan megah, bercakap tentang hukum hakam tetapi cuba ‘membunuh’ melalui fitnah dan akhirnya, memusnakanh panggung wayang kulit dengan membakarnya. Maka ternyata, perwatakan Jusoh adalah sama seperti Rawana.
Tanda dan Petanda pada Alam dan Filem
Dalam kitab suci Al-Qur’an, terdapat beberapa ayat yang menyebut bahawa di langit and di bumi ada tanda-tanda (yang menjadi petanda) bagi mereka yang memahaminya. Kerana Allah menjadikan manusia itu lalai, tentunya ada manusia yang tidak dapat melihat tanda-tanda (ikon) yang bersifat petanda (indeks and simbol). Kata U-Wei Hajisaari, filem itu bersifat spiritual. Andrei Tarkovsky, pengarah tersohor Rusia, pula mengatakan seni di zaman ini, semakin hilang sifat spiritualnya. Usia filem kini mencecah 115 tahun. Filem itu bersifat seni, maka kerana itu ia dapat bertahan sekian lama. Antara seni yang terdapat dalam filem ialah: seni sinematografi, mise-en-scene (susunana elemen-elemen dalam frem), rekabentuk produksi, suntingan, bunyian and lakonan. Ini sekaligus mewajarkannya diajar di institusi pengajian tinggi. Tetapi jika hanya mahu mengetahui produksi filem, ikut saja mana-mana syarikat produksi filem. Lama-kelamaan, pasti jadi seorang ‘pakar’ seperti kebanyakkan mereka yang terlibat dalam industri dari tahun 1950-an sehingga sekarang. Namun mereka ini hanya pakar dari aspek teknikal sahaja dan tidak mampu menjadi pencipta..
Seorang pencipta adalah ahli fikir. Mindanya luar biasa, yang bersandarkan ilmu, Di antaranya: ilmu mengenai tamadun yang merangkumi bidang psikologi, sastera, musik, budaya dan falsafah. Dalam hal ini, apakah institusi pengajian tinggi di Malaysia sudah berada di landasan yang betul sekarang dalam bidang pengajaian filem? Jika pengajian filem dikelirukan dengan bidang komunikasi and pemasaran semata-mata kerana melihat filem hanya sebagai perniagaan, maka amatlah malang bagi Sinema Malaysia! Komunikasi and pemasaran hanya sebahagian daripada pengajian filem. Di institusi pengajian tinggi, filem mesti diajar dari sudut ilmu filem. Ternyata begitu ramai kapitalis kini (termasuk ahli akademik) yang menjadi pembikin filem di Malaysia yang lupa bahawa mereka sebagai orang Islam, juga bertanggung- jawab untuk meningkatkan minda penonton. Sebagai khalifah Allah di muka bumi, mereka tergolong dalam kumpulan yang sepatutnya mengajak kepada kebaikan. Tetapi sebaliknya, mereka memaparkan manusia Melayu yang begitu buruk perangai dan pertuturannya, yang mempunyai wajah yang artificial dan dua dimensi dan membawa cerita-cerita yang lebih fantasi daripada Hikayat Merong Mahawangsa and Raja Bersiong!
Pada pandangan saya, inilah antara perkara yang diperkatakan dalam WAYANG. Maka sekuen yang melibatkan UiTM dalam WAYANG bukanlah sekadar publisiti atau propaganda tetapi mempunyai kaitan serta ada relevannya. Perkara yang hampir sama sudah diperkatakan oleh Mamat Khalid dalam Kala Malam Bulan Mengambang di mana Mamat mempersoalkan arah tujuan industri filem tempatan yang tidak ada peningkatan jika dibanding dengan industri filem Melayu pada tahun 1950-an.
Imej Pertama Imej yang Bermakna
Naratif sesebuah filem bergerak melalui nahu filemnya (syot, sudut kamera, dsbnya) yang kemudian terbentuk menjadi bahasa filem. Jika susunan ini dibuat oleh orang yang mempunyai ilmu filem yang sebenar, maka bahasa filem itu akan membolehkan penonton memahami maksud dan nawaitu seseorang karyawan secara yang tersurat mahu pun yang tersirat. Perhatikanlah imej-imej pertama di dalam mana-mana filem dari luar negara (dan segelintir filem Malaysia). Imej pertama selalunya bersifat ‘kapsul’, yang memberi gambaran tentang apakah cerita yang akan ditontonkan nanti. Imej pertama dalam WAYANG menampak-kan penonton duduk bersila di atas tanah, sedang khusyuk menyaksikan persembahan wayang kulit. Mengapakah imej ini dipilih Hatta untuk memulakan ceritanya? Hatta pernah berkata, beliau tidak akan buat karya yang memeningkan kepala, yang akan sukarkan penonton untuk memahaminya. Maka bagi Hatta, sebuah karya mesti pentingkan audiennya tapi tidak pula merendah-rendahkan pemikiran mereka. Sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu yang berdasarkan karya teater beliau bertajuk Syyy! bertahan selama 18 tahun di televisyen – satu jangkamasa yang luar biasa. Tentunya tidak ada apa-apa yang sukar difaham khalayak melalui watak dan situasi yang direkanya. Maka Hatta gunakan pendekatan yang sama dalam WAYANG.
Imej kedua (selepas penonton tadi) adalah visual Awang Lah di belakang kelir. Syot Awang diambil dari belakang, memperlihatkan kelir putih di hadapannya. Dalam bahasa filem, syot dari belakang adalah petanda negatif tapi dalam konteks cerita ini, lain tafsirannya. Bagi saya, ia berfungsi sebagai petanda - bahawa filem WAYANG sebenarnya bukan mengenai seorang dalang atau persembahan wayang kulit tetapi ianya lebih luas dari itu. Saya melihat salah satu lapisan dalam WAYANG adalah mengenai Sinema. Sinema memaparkan manusia dan kondisi mereka maka dengan itu, Hatta mengajak kita melihat diri kita dalam watak-watak rekaannya dan apakah kaitannya dengan watak-watak dalam persembahan wayang kulit itu. Apakah ini semua juga bukan petanda di bumi (diri manusia) and di langit (di kelir dan layar perak)?
Antara petanda yang dipersembahkan Hatta melalui mise-en-scenenya ialah paparan kelir yang sentiasa berdekatan (proximity) dengan Awang serta Awi and Melor tetapi tidak pada watak-watak lain. Awang, Awi and Melor ‘menghidupkan’ watak and cerita yang mampu menjadi petanda kepada audien. Di samping itu, Awang, Awi and Melor turut menjadi ‘pelakon’ di sebalik tabir. Apabila Awang terbatuk-batuk and tak dapat teruskan persembahannya, dengan pantas diambilalih oleh Melor and Awi. Penonton tak sedar tentang ‘drama’ di sebalik kelir kerana Awi and Melor cekap melakukan kesinambungan melalui nada and cerita. Dalam istilah orang Barat: The show must go on. Awi and Melor sudah mampu untuk meneruskan kisah Sri Rama and Siti Dewi. Tapi bagaimana pula dengan kisah cinta mereka berdua? Bagaimanakah Awi mahu lafaz perasaan cintanya terhadap Melor? Maka Awi ‘melihat’ pada watak Sri Rama dan Siti Dewi. Alam realiti dan alam fantasi dijadikan satu. Di sini, Hatta utarakan satu lagi pemikiran: apakah seni mencerminkan realiti atau pun realiti mencerminkan seni? Awi gunakan kiasan untuk merisik perasaan Melor terhadap dirinya. Maka cita-cita Awi untuk reka cerita wayang kulitnya sendiri sudah terhasil. Tak perlu dia bergantung pada cerita Awang Lah semata-mata. Terbukti juga kata-kata Awang Lah bahawa murid selalunya akan jadi lebih baik dari guru.
Wayang Kulit dan Sinema
Apakah mahu diperkatakan lagi oleh Hatta Azad Khan tentang Sinema melalui seni wayang kulit? Penonton wayang kulit (dalam filem WAYANG) tidak tahu apa yang berlaku di sebalik kelir atau pun tentang perbuatan keji Jusoh terdapat Awang. Semua ini hanya dilihat penonton filem WAYANG (ini disebut sebagai dramatic irony). Bila Awi and Melor mainkan wayang kulit di UiTM, dua pelajar mengintai di belakang kelir untuk melihat bagaimana patung wayang kulit dimanipulasi (perkara sama berlaku pada tahun 1897 di Kuala Lumpur bila filem ditayangkan buat pertama kalinya di Petaling Street!). Para pelajar bukan saja menjadi penonton tetapi kini tahu juga mekanisma yang melahirkan imej di kelir. Mereka ini berbeza daripada penonton biasa yang hanya melihat persembahan. Para pelajar mengenali kedua-dua alam, maka tentunya sebagai pencipta nanti, mereka akan bawa perspektif yang berbeza (seperti Awi). Seni sentiasa melalui proses evolusi and evolusi itu akan membolehkannya ia bertahan.
Bagi Hatta, institusi pengajian tinggi boleh mainkan peranan ini di samping boleh bersaing dengan budaya popular. Manusia-manusia seperti Awi and Melor (orang-orang muda di zaman yang menuntut pembaharuan) menjadi lambang perubahan ini. Awi, walaupun menggunakan proxy, adalah dalang yang sudah mengenali dirinya. Sebagai kebanyakkan pengarah filem, Hatta bukan sahaja melontarkan idea-idea ini melalui WAYANG tapi sudah pun bertindak melakukan sesuatu untuk merealisasikannya di FACT, UiTM melalui Program Karyawan Tamu.. Tapi soalan yang timbul pula, di manakah dalang-dalang tersohor – ia itu, ahli tadbir dan pensyarah (yang sudah mengenali diri) yang mampu meneruskan usaha ini di masa akan datang? Mampukah mereka melahirkan murid yang akan jadi lebih baik daripada guru?
Saya juga melihat watak Jusoh sebagai mewakili golongan yang tidak setuju dengan karya yang digelarkan mereka, ‘filem seni’ atau ‘filem artistik’ (istilah-istilah rekaan mereka yang tidak terdapat dalam pengajian filem). Jusoh menganggap ia mahir dalam soal ugama and berhak menghukum kerja-kerja orang lain yang dia tidak setuju. Tindakannya membakar panggung wayang kulit saya lihat sebagai petanda mengenai golongan yang membawa keburukan melalui filem yang dangkal di segi pemikiran dan cerita yang remeh temeh yang akhirnya akan memusnahkan Sinema Malaysia.
Filem sebagai Rahmat Dari Tuhan
Kata Andre Bazin, ahli falsafah Perancis pada tahun 1940-an, layar perak ibarat sebuah tingkap di mana penonton mengintai watak and perwatakan manusia yang mencerminkan watak penonton itu sendiri. Teguh Karya, pengarah tersohor Indonesia pula meletakkan audien di layar. Katanya, sekiranya mereka dapat lihat diri mereka pada watak-watak yang direkanya, maka dianggap dia berjaya dalam karyanya.
Imej di layar dilakar dan disusun (disebut istilahnya sebagai mise-en-scene). Setiap satu adalah tanda yang menjadi petunjuk tentang sesuatu yang lain. Sekiranya setiap satu yang Tuhan jadikan itu mempunyai sebab and berfungsi sebagai petanda, maka apakah itu Sinema dan apakah fungsinya? Andre Bazin and Teguh Karya sudah member pendapat mereka. Tapi dalil tetap diperlukan.
Sinema adalah penemuan yang paling hebat dalam sejarah and tamadun manusia. Syot pertama yang diambil pada tahun 1894 adalah syot seorang yang bersin. Tentunya ada yang mengatakan semasa itu, “(God ) bless you” (budaya orang Kristian). Jika orang Islam bersin, ia akan mengatakan, “Alhamdulillah” (kepujian ke atas Allah). Dua ugama yang berbeza tapi kedua-duanya menyebut nama Tuhan. Apabila Adam dijadikan, perkara yang pertama dilakukannya adalah bersin. Nabi Adam memuji Tuhan (kerana menjadikannya) . Apakah syot filem yang pertama, ia itu, orang yang bersin itu merupakan satu petanda tentang peranan sinema dan kaitanya dengan tamadun manusia? Bahawa filem itu adalah satu rahmat dari Tuhan?
Kata Ayatollah Khomeini, ulama besar Iran satu masa dulu, filem itu satu manifestasi budaya and harus diguna untuk mendidik manusia. Karyawan filem juga tergolong dalam kumpulan yang mengajak manusia membuat kebaikan melalui watak-watak and cerita yang direka mereka. Dalang wayang kulit dari zaman ke zaman telah menghibur, memperkatakan tentang sesuatu isu and memaparkan budaya setempat. Hatta Azad Khan sudah melakukannya melalui WAYANG. Bagaimana dengan graduan dan bakal graduan institusi pengajian tinggi yang bakal jadi karyawan filem Malaysia?
Syot terakhir dalam WAYANG adalah bayang wajah patung Sri Rama. Ia tidak bergerak, matanya tak berkelip, terus memandang. Selama beratus tahun, dia telah beraksi di kelir.. Tapi Sri Rama hanya bayang. Dia hanya hidup bila ada dalang menghidupkannya. . Bijak and handal Sri Rama, bijak lagi dalang yang menggerakkannya. Kata Awang Lah, selalunya murid itu akan lebih pandai dari gurunya. Ternyata Awi yang buta mampu membawa perubahan yang membolehkan wayang kulit terus hidup selaras dengan arus perubahan. Di tangan Awi, apakah Sri Rama akan melalui perubahan? Ternyata, bila Awang Lah dan Awi sudah tiada, Sri Rama tetap akan muncul di kelir.
Wayang Kulit di Layar Perak
Wayang kulit adalah Sinema terawal dalam dunia. Dengan kemunculan Sinema, wayang kulit mula lenyap. Namun, medium yang melenyapkan wayang kulit sebaliknya menyelamat-kannya. Wayang kulit kini terus kekal melalui filem kerana ia dirakam pada seluloid.. Dalam SILAT LEGENDA (Hassan Abd Muthalib, 1998), wayang kulit diberikan homage sebagai bentuk animasi terawal dalam dunia. Wayang kulit menjadi sebahagian tajuk awal dalam PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR (Erma Fatima, 1999) yang melambangkan kekeliruan protagonis yang mencari akarnya. Dalam JOHNNY BIKIN FILEM (Anuar Nor Arai, 2007), beberapa layar putih digunakan untuk menampakkan bayang beberapa manusia. Anuar bercakap tentang manusia-manusia di belakang tabir yang menggagalkan usaha untuk mengangkat martabat perfileman tempatan. Hanya dalam WAYANG, wayang kulit kembali kepada bentuk dan gaya asalnya.
Masa Depan Sinema Malaysia………
Senario industri perfileman tempatan menampakkan bahawa audien masih meminati filem-filem yang ringan yang menampilkan pelakon-pelakon popular dan isu-isu yang remeh temeh. Belum ada petanda bahawa senario ini akan berubah dalam masa yang singkat. Kata U-Wei, kalau ia membuat filem cerdik, ia juga memerlukan penonton yang sama cerdik. Sinema bukan hanya tertumpu kepada karyawan and filem mereka. Ia juga kena mengambilkira audienya. Graduan filem kita yang mempunyai semangat seperti Awi mungkin boleh membawa perubahan melalui karya mereka. Namun audien yang cerdik diperlukan yang boleh menghayati karya mereka. Hatta Azad Khan sudah pun menjalankan kewajipannya dengan WAYANG, meletakkan pengajian filem di landasan yang betul dan memulakan Program Karyawan Tamu di Fakulti Artistik dan Kreatif, UiTM. Tetapi segala usaha ini tidak akan menepati sasaran sekira-nya audien kita masih terus disogok dengan karya picisan yang mengekalkan minda mereka di tahap yang rendah di atas dasar dan ideology bahawa filem itu hanya komoditi dan tidak lain daripada bisnes.
Maka peranan siapakah pula untuk mendidik audien?
1 ulasan:
rasa seolah-olah sedang berkuliah dengan en hassan di ASWARA...
Catat Ulasan