16 November 2007

Akhirnya gesaan pelbagai pihak dituruti


Kerajaan mengumumkan penubuhan suruhanjaya diraja untuk menyiasat kesahihan video klip yang menunjukkan perbualan seorang peguam mengenai pelantikan hakim.

Ketika mengumumkan perkara itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan telah memutuskan untuk menubuhkan suruhanjaya diraja tersebut.

Sementara itu, Bernama melaporkan Abdullah berkata penubuhan suruhanjaya itu difikirkan wajar berdasarkan laporan panel khas yang menyiasat kesahihan klip video itu baru-baru ini.

Perdana Menteri berkata siapa yang akan menganggotai suruhanjaya diraja itu hanya akan ditentukan selepas bidang tugas suruhanjaya itu ditetapkan.

Pelbagai pihak menggesa penubuhan suruhanjaya diraja kerana ia mempunyai bidangkuasa yang luas untuk mengarahkan saksi tampil memberi keterangan serta memberi imuniti kepada pemberi sumber.

Klip video selama lapan minit tersebut didedahkan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim Anwar 19 September lalu. Menurutnya ianya adalah sebahagian daripada rakaman sepanjang 14 minit.

Menurutnya, baki klip video itu tidak dapat didedahkan lagi bagi melindungi identiti dua pemberi sumber tersebut. -- malaysiakini.com

Tiada ulasan: