10 November 2007

Klip Video VK Lingam: Anwar Dedah Lagi


Sekali lagi pendedahan tentang perbualan telefon antara peguam kanan VK Lingam dibuat oleh Ketua Umum KeADILan Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Kali ini pendedahan yang terlibat adalah bahagian kedua pita berkenaan.

Dan kali ini, penonton dapat mengetahui siapakah orang yang sedang bercakap dengan VK Lingam. Menurut pita tersebut VK Lingam sedang bercakap dengan Tun Ahmad Fairuz; mencaturkan tentang hakim-hakim di negara ini.

Menurut suara keadilan bahagian kedua pita itu, jelas menyatakan nama Tun Ahmad Fairuz apabila Lingam ditanyakan oleh perakam video siapa yang bercakap dengannya dalam perbualan telefon dan dia menjawab “Ketua Hakim Malaya, Datuk Ahmad Fairuz.”

Anwar pula berkata dalam kenyataannya selepas pendedahan tersebut, "[p]emimpin-pemimpin Umno yang secara konsisten menyoalkan kesahihan video pernah mendakwa bahawa nama Tun Ahmad Fairuz sebenarnya tidak muncul dalam video tersebut.

Kata Anwar lagi merujuk SK, "pemberi video tersebut masih ragu-ragu untuk mendedahkan diri dan bahagian video seterusnya kerana masih tidak yakin dengan jaminan keselamatan yang diberi oleh kerajaan dan Perdana Menteri.

"Saya mengalu-alukan jaminan Perdana Menteri dan secara peribadi sanggup menghadapi mana-mana risiko, tetapi menurut pemberi video, Perdana Menteri telah memberi banyak jaminan - jaminan bahawa kadar jenayah akan turun, ekonomi akan pulih dan sebagainya, tetapi semuanya tidak dipenuhi."

"Oleh itu, tidak hairanlah, jika pemberi maklumat tidak yakin bahawa jaminan-jaminan beliau cukup untuk melindungi keselamatan peribadi mereka" kata Anwar sambil meyakini bahawa bahagian ketiga video dan seterusnya akan didedahkan pada masa sesuai.

Tiada ulasan: