10 November 2007

PM: Mereka Bukan Cabar Saya, Tapi Undang-undang dan Rakyat

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (atau juga, panggilan mesranya Pak Lah) menganggap bahawa Bersih mencabar bukan dirinya, tetapi undang-undang dan rakyat yang mahukan negara aman, selamat dan stabil sepanjang masa.

Beliau berkata demikian susulan daripada pendirian Bersih yang tetap mahu adakan perhimpunan raksasa 1000 000 orang, walaupun pehimpunan itu akan diadakan secara haram (permohonan untuk mendapatkan permit ditolak) - dan sudah beberapa kali amaran dikeluarkan.

Dipetik dari malaysiakini beliau sebagai berkata,"[i]tulah yang mereka cabar, bukan saya... tapi saya pantang dicabar. Bila polis kata jangan, mereka hendak (adakan) juga, tentukan akan berlaku sesuatu yang tidak baik, biasanya tindakan itu akan jadi kacau..."

Katanya lagi, dalam berita yang sama, "[t]engok apa yang berlaku di Terengganu baru-baru ini, satu kejadian yang kita tidak dapat diterima, satu kejadian liar, bukan cara kita, bukan cara Malaysia, bukan cara demokrasi Malaysia, amalan demokrasi jalan, kita tidak dapat terima langsung."

Pak Lah juga mempersoalkan niat mereka yang mahu berhimpun; jika benar mereka mahu suatu sistem pilihanraya bebas dan adil, tentu tiada negeri yang akan dimenangi oleh pembangkang. - malaysiakini

Tiada ulasan: