07 November 2007

Peranan Sultan Perak


Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang merupakan bekas Hakim Besar Malaya dipercayai memainkan peranannya dalam memastikan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim tidak meneruskan kontraknya.

Menurut sumber, kontrak Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim dikatakan tidak diperbaharui kerana perbincangan antara Sultan Azlan Shah dan Perdana Menteri Datuk
Seri Abdullah Ahmad Badawi, dngan nasihat Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Hasil daripada perbincangan ini kemudiannya diusulkan kepada Majlis Raja-Raja, telah bersetuju dengan usulan itu sebelum sebuah kenyataan dibuat oleh Majlis Raja-Raja akhir Rabu lalu.

Presiden Mahkamah Rayuan Datuk Abdul Hamid Mohamad telah dilantik sebagai Pemangku Ketua Hakim mengisi kekosongan yang ditinggalkan kosong oleh Ahmad Fairuz 66.

Abdul Hamid, 65, akan menjawat jawatan berkenaan sehingga mahkamah mendapat calon yang sesuai.

Dalam perkembangan berkaitan dikatakan juga ada personal yang memegang jawatan tinggi turut terlibat dengan Kes Video Klip VK Lingam yang didedahkan oleh Anwar Ibrahim, Ketua Umumr Parti keAdilan Rakyat (PKR).

"Mana boleh celen (cabar) dia. Kalau kerajaan dah tak ingat dunia, buatlah", kata sumber itu yang merupakan juga seorang kakitangan kerajaan.

Tiada ulasan: