21 Mac 2008

Khabonye: Undi Pos bantu Nazri Aziz







Rafidah mungkin akan dikenakan tindakan

Kolum Khabonye ... Ada sumber menyatakan Pak Lah tidak lantik Rafidah Aziz menjadi sebahagian anggota kabinetnya kerana khuatir Rafidah akan kalah dalam prosiding 'tidak sign borang penamaan calon' yang lepas. Maka dengan ini lebih baik Pak Lah menghindari daripada terkena tempiasnya. Kita dapat lihat zaman kejatuhan Rafidah baru bermula dan dengan saat ini diharap agar ada pihak mengambil tindakan terhadap penyalah gunaan AP.

Jamal Nasir terkejut sampai masuk ICU?

Satu lagi cerita yang hangat diperkatakan adalah calon dari kawasan Lubok Merbau, Perak, Datuk Jamal Nasir bertelagah dengan org kampung sebelum pilihan raya; dengan nada riak "potong leher kalau datuk kalah"... mana tak masuk ICU bila kalah. Semasa pengiraan undi Jamal Nasir telah mendahului calon PAS Hj Zainuddin dengan kelebihan 15 undian. Disebabkan ketamakan dan tidak puas hati, Jamal Nasir meminta bantauan dari undi pos... dengan kuasa Allah jatuh terduduk Jamal Nasir dengan kekalahan 77 undi. Dengan ini terpaksa Pak Lah tapis SPR lepas ni - sumber dari counting dan polling agent Lubok Merbau.

Kalau tidak kerana undi pos Nazri mungkin kalah, kalah teruk

Kalau korang nak tau lagi, Nazri Aziz (Adun Cenderoh) telah kalah teruk dan disebabkan pertolongan undi pos beliau telah memenagi undian lebih dari 1000 undian, dan biler ada yg mengadu hal tentang syarikat yg sponsor atau siapa penyokong fanatik PAS dengan selamba Nazri menyatakan: "Berbaik baiklah miker dengan org PAS". Ini sumber dari beberapa orang kontraktor Padang Rengas.

Islam Sekular UMNO akan lenyap tidak lama lagi

Aku tertarik bila wartawan bertanya kepada Tuan Guru Nik Aziz apakah pandangan tentang kabinet baru Pak Lah. Dengan penuh semangat beliau jawab, "Islam Sekular UMNO akan lenyap tidak lama lagi", takbir....Allahuakbar.


UMNO akan hantar perisik
"PUTRAJAYA: Barisan Nasional (BN) akan menghantar kumpulan perisik ke seluruh negara bagi menyiasat cubaan pakatan parti pembangkang 'membeli' Ahli Parlimen parti komponennya dengan menawarkan wang jutaan ringgit untuk menjatuhkan kerajaan.

"Ada maklumat yang sahih dan tak sahih, ada kata begini dan ada yang kata begitu. Sebab itu kita hantar kumpulan perisik kita sendiri bagi memeriksa keadaan di bawah," katanya selepas
merasmikan sambutan Maulidur Rasul 1429 Hijrah anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) Wilayah Persekutuan di sini, semalam."

Potongan dua para di atas dipetik dari Berita Harian, ungkapan seperti di atas adalah daripada Tengku Adnan (correct, correct, correct): Mak ai banyaknya duit PAS DAP PKR nak bagi jutaan ringgit dalam membeli wakil-wakil BN. Perkataan 'jutaan ringgit' ini sesuai untuk BN dalam membentuk kerajaan negeri untuk negeri Perak.

Daripada sumber yang boleh dipercayai wakil daripada BN telah mencanang dan cuba menyuap beberapa wakil rakyat BA, dipecayai untuk membeli kerusi DUN di negeri tersebut dengan nilai suapan bermula RM1 juta dan up sebanyak RM5 juta. Siapa yang nak beli siapa sekarang ni.
Seperti yang kita tahu, ahli politik di Sabah dan Sarawak masuk BN kerana parti itu kukuh dan harmoni(itu 10 tahun lepas), dan manifestonya betul2 ingin memberi peluang dari segi ekonomi,infrastruktur dan kebajikan ahli. Tapi apa yg berlaku di Semenanjung sedikit sebanyak mengoyangkan sokongan mereka terhadap BN. Kalaulah pilihanraya dulu di Semenanjung yang kemungkinan BA berpeluang cerah mentadbir Malaysia dan BN jadi pembangkang.

Di Sabah dan Sarawak lompat parti ni perkara biasa. Aku ingat lagi Pairing Kitingan, Bernand Dompok, berapa banyak parti dia dah masuk (masatue aku baru 15 thn) dan beberapa ahli politik sekitar sabah dan sarawak semuanya geng Ibrahim Ali, geng lompat (sekarang dia dah ok) mereka ini bukan lalang tapi cuba menumpang tuah untuk pembangunan negeri.




Tiada ulasan: