16 Mac 2008

Perlantikan MB baru Perak buktikan bahawa kita bebas dari belenggu perkauman

suara rakyatKrisis perlantikan MB baru Perak akhirnya selesai juga. Formula 6:3:1, menjadi pilihan utama bagi pakatan pembangkang ingin memerintah Perak. Komposisi pembahagian exco adala 6 untuk DAP, 3 untuk PKR dan 1 untuk PAS.

Di dalam prestasi Pak Lah mula dipersoal ramai pihak, perlantikan MB baru Perak dilihat sebagai medan menguji kita sebagai rakyat Malaysia tentang politik tanpa berorientasikan kaum. Berikut merupakan pendapat sebilangan kecil rakyat, tentang MB Perak dari PAS, keputusan PRU12, adakah harus Pak Lah letak jawatan dan lain-lain isu politik semasa yang berlaku di negara ini.

Komen anda tentang PRU12

Umpunk: 'OVERCONFIDENCE', itulah sebab paling utama kenapa BN kalah teruk kali ni.

Pak Lah baru jadi PM satu penggal, tapi apa yang masyarakat Malaysia ingat selama 4 tahun ni? Minyak naik, harga barang naik, tol naik, tak pernah-pernah ada demonstrasi (selain reformasi Anwar, tp tu citer lain) yang meluahkan protes rakyat, tiba-tiba ada BERSIH, HINDRAF, Walk for Justice, Human Rights Day Walk [dll]. Rakyat jadi susah hati, duit habis bayar minyak dan barang-barang keperluan padahal jumlah belian tidak sebanyak sebelum harga naik. Rakyat jadi takut, sebab kerap sangat ada perhimpunan, nak keluar rumah bimbang keselamatan terancam.
Ada satu ketika negeri-negeri ditimpa banjir besar-besaran, Pak Lah tak jenguk rakyat immediately, pasal dia kat luar negara tengah bercuti. Masa sambutan kemerdekaan ke-50, ada kereta berhias mewakili setiap PM dan sumbangan mereka kepada negara. Pak Lah sumbang apa? Islam Hadhari? Kalau dia betul-betul sedar setakat mana sumbangannya terhadap negara (sedar seperti rakyat M’sia juga), dia dah suruh batalkan kereta berhias untuk dia tu, pasal sumbangan tak cukup banyak lagi. Koridor, program angkasawan, dia sekadar meneruskan apa yang Dr. M dah buat dulu.

Kemenangan tradisi selama 50 tahun telah menyebabkan BN yakin boleh menang, dan Pak Lah ingat kesinambungan sokongan rakyat akan diteruskan kepada dia juga selepas Dr.M. Tapi dia dah silap besar sangat, sebab rakyat akan lebih meneliti apa dia buat dalam membangunkan negara, semuanya gara-gara kejayaan Dr. M menerajui negara selama lebih 20 tahun. Kegagalan untuk menunjukkan walau sedikit kejayaan itu membuktikan Pak Lah, if not better ,not even at par dengan Dr.M. Hakikatnya,itulah yang terjadi. There is nothing that Pak Lah can successfully call his own.

Keputusan PRU12 adalah bukti yang rakyat M’sia [ingin] balas dendam pada kerajaan [yang] memerintah. Kali ini, rakyat yang tak pernah keluar mengundi, telah keluar untuk protes dengan mengundi BA. Dan pengundi kali ini disertai generasi baru iaitu generasi muda M’sia yang lebih berfikiran terbuka, iaitu, they are more willing to give a chance to the greenhorns to prove what they can do.

Ada pendapat mengatakan pengundi telah mengundi mengikut perasaan, telah dipengaruhi manifesto pembangkang dll. Saya tak rasa itu satu faktor yang begitu besar hingga dapat mempengaruhi undian rakyat. Saya rasa pengundi dah bosan dengan kerajaan yang syok sendiri, and needs a wake up call. Jadi itulah yang diberikan rakyat, satu tamparan hebat untuk mengejutkan kerajaan memerintah agar bangun dan bekerja kuat untuk rakyat. Untuk tidak take for granted sokongan rakyat selama ni.

Semua ni terjadi gara2 'overconfident', itu je. Biasa la tu, orang bila dah lama sangat duduk kat atas, dia lupa yang dia boleh jatuh bawah. Dia ingat dia kebal. Padahal tak kebal pun, jatuh tergolek2.

Tentang politik di Perak dan wajarkah Ir Nizar jadi MB Perak

Azura: Saya rasa mana-mana pemerintah same je. Yang penting pihak kerajaan dan pembangkang bagi kerjasama untuk membangunkan Perak tu. Tak bermakna bila parti pembangkang menang Perak tak membangun. Kita kena fikir positif: untuk melihat Malaysia ni terus maju, bukan hancur pada masa akan datang kerana sikap pemerintah tu sendiri.

Suhaimi Said: Tak usah soal, kita terima saja samada dari PAS atau PKR atau DAP. Yang penting mereka bekerja untuk rakyat, adil, jujur, telus dan bertanggungjawab, tidak ada kroni dan tidak rasuah.

Pelanuk: Perkara yg penting ialah siapakah yg menerima sokongan majoriti adun -- dan secara tak langsung, majoriti warga Perak. Eloklah DAP-PKR-PAS berunding dgn hati terbuka, mengambil kira sentimen dan kekhuatiran rakyat Perak, dan mencapai kata sepakat. Jika ada syarat di dalam perlembagaan negeri Perak, ia perlu dipatuhi. Perbalahan ini perlu dihentikan dengan segera. Sekiranya tidak, pastilah rakyat negeri
Perak akan menyimpan dalam hati dan akan mengingatinya menjelang PRU13!

Dupa Cendana: Perak adalah medan ujian buat kita, rakyat Malaysia untuk membuktikan yang kita sudah bebas dari belenggu perkauman dan bersikap oportunis atas kelemahan antara majoriti-minoriti. Ini ujian sebagai Bangsa Malaysia. Ujian pentadbiran negara yang mendokong Islam. Ujian bagi pernyataan bahawa rakyat Malaysia secara umumnya bersatu dan berpadu.

Pak Lah letak jawatan

Dupa Cendana: Harus atau tidak, sepatutnya diputuskan oleh empunya diri dan parti yang mendokongnya. Yang jelas rakyat sudah memberikan isyarat yang jelas frekuensinya. Seseorang perlu bertanggungjawab untuk kekalahan ini, dan dalam segala hal, ketua segala ketua yang sepatutnya menanggung beban. Siapa yang mahu jatuh dari tangga kuasa? Kuasa adalah nikmat yang paling mempersonakan.

Siapa Yang Patut Ganti Pak Lah?

Dupa Cendana: Sesiapa sahaja yang sanggup dan insaf bahawa dia berjuang untuk Agama, Bangsa dan Negara. Sesiapa sahaja yang sanggup untuk tidak menggadaikan kepentingan rakyat untuk apa sekalipun. Sesiapa sahaja yang roh dan jasadnya tahan uji.
Sesiapa sahaja dalam Umno, PAS, dan Keadilan.

Tentang Kelantan?

Umpunk: BN terlalu menumpukan perhatian kepada isu penaklukan ke atas Terengganu dan Kelantan, hingga terlupa bahawa negeri-negeri lain juga sama penting dengan kedua-dua negeri tersebut.BN terlepas pandang negeri-negeri lain. Jadi mereka protes. Sibuk-sibuk rancang Awang Adek jadi Menteri Besar Kelantan bila BN menang, padahal belum tentu kemenangan di pihak mereka. Sibuk-sibuk ketengahkan 3 calon untuk ganti Tsu Koon jadi Ketua menteri P.Pinang, akhirnya DAP yang ambil alih Pulau Mutiara tu.

Dupa Cendana: Kita perlu bertanya, bersediakah kita untuk wajah politik tanpa Tuan Guru Nik Aziz dan Dato' Seri Anwar Ibrahim. Bila mereka dijemput Allah, kita yang tinggal ini bagaimana rupa bentuknya?

Tiada ulasan: