13 Mac 2008

‘Jangan mainkan isu perkauman’

kemaskiniIIKeadaan di negeri Perak pada masa ini, sedang heboh memperkatakan tentang siapa bakal jadi Menteri Besar? Keadaan ini juga membuatkan rakyat Perak dalam keadaan dilemma, tambah lagi rakyat kini sedang ditiupkan dengan apa yang dikatakan sebagai sentiment perkauman.

Tiga orang "suara rakyat" kali ini menggambarkan tentang ada pihak yang cuba bermain-main dengan isu perkauman. Tatkala rakyat Perak cuba mencari kesefahaman antara parti politik pembangkang, ada pihak yang dilihat menangguk di air yang keruh.

Bagaimana anda semua melihat PRU 12 kali ini?

Pemerhati politik: Ini keputusan rakyat. Dan rakyat gembira dgn keputusan ini sebab itulah yang mereka mahu, kerajaan pusat dari BN tetapi pembangkang yang kuat agar kerajaan tidak sombong dan melakukan sesuatu tanpa kajian yang mendalam. Kerajaan pusat, BN, akan lebih berhati2 dan berhemah, maka rakyatlah yang untung akhirnya.

Ahli PAS seumur hidup: Syukur kepada Allah kerana telah meperkenankan permintaan dalam solat hajat untuk menuntut keadilan di Malaysia. Apa yang dapat dilihat BN terlalu menumpukan sebelah Pantai Timur dengan perlaburan yang berbilion ringgit sehingga melupakan ahli-ahli BN di sebelah Utara dan Barat,Selatan dll. Dari skop pemilihan calon kita dpt lihat Pak Lah dan Khairi Jamaluddin cuba menghapuskan bayang Mahathir dan dalam masa yang sama pengaruh Najib sikit sebanyak dikurangkan.

Kalau kita lihat pemlihan calon dari BN bukan dari jawatan tertinggi dalam Umno. KJ meletakan kroninya untuk memudahkan menjawat jawatan tertinggi dalam UMNO, di situ kelemahan paling ketara dimana Pak Lah mempetaruhkan statusnya semata-mata utk menjaga hati menantunya. Apa ada pada Abdul Azeez sehingga dicalonkan dan beberapa kroni yang lain apa kelayakan mereka dalam politik UMNO.

Kita lupakan isu UMNO dan kroni-kroninya. MIC tengah bergolak, MCA pun sama begitu juga dengan GERAKAN. Kesemua tengah bergolak dengan isu HINDRAF, isu keselamatan rumah mereka, anak mereka di luar rumah, isu kenaiakan harga barang, isu petrol, isu perletakan calon di Lenggong dan Grik, isu Kayveas mengutuk masyarakat Cina di Taiping dan banyak lagi.

Jika diambil kira parti kompenan BN masih belum bersedia untuk piihan raya ke 12 ini. Dari aspek ekonomi Malaysia sejak pimpinan Pak Lah tidak memberangsangkan, kewibaaan Pak Lah dicemari jenayah berat (Altantuya) kes penculikan dan pembunuhan (adik sharlini& Nurin) kes Zakaria(menyalah guna kuasa), perhimpunan BERSIH, perhimpunan HINDRAF, pembelian kapal terbang mewah persendirian dan percutian Pak Lah semasa rakyat Johor dilanda banjir yg dasyat (menaiki kapal layar mewah di australia).

RMK -9 tidak berjalan seperti yang dirancangkan, kesilapan terbesar Pak Lah kerana terlalu memberi Khairi Jamaluddin peluan untuk bebas bersuara. Ahli-ahli UMNO dan kompenan BN merasakan sudah jelik dengan KJ. Bayangkan sudahlah syer Telekom dijualkan kepada syarikat yahudi Singapura TEMASEK dan mendapat komisyen RM 300 Juta.My Team mewajibkan setiap negeri meberikan wang RM 500 ribu (500000 x 14= 7000000)dengan menyuruh maxis dan Telekom bekerjasama.

Pegawai Kerajaan: Kekalahan terbesar BN pada pendapat aku berdasarkan pecahan undi disebabkan banyak perkara. 4 yang terbanyak adalah:-

1) Berlakunya pemberontakan senyap oleh orang Melayu (UMNO & Bukan UMNO) berpunca dari rasa tidak puas hati dengan kepimpinan sekarang. Contoh: Kerusi Parlimen Sungai Siput

2) 'lagu' politik pembangunan sudah tidak relevan. Rakyat rata-rata mahu KESELESAAN. Pembangunan hanya sekadar boleh ditengok, tidak boleh dinikmati.Contoh: Semua kerusi DUN Kelantan

3) Pengundi muda yang berfikiran terbuka dan mampu mengesan sesuatu yang tidak 'ngam' dengan BN.

4) Sebagai muslim, aku percaya ini semua kehendak tuhan yang tidak dapat ditahan-tahan lagi dan walaupun agak romantik, aku mengesan stigma orang ramai sudah mula mahu kembali kepada Islam.

Dan 5 kesalahan terbesar BN sepanjang 2004 hingga hari mengundi yang lalu adalah:-

1) Menaikkan Petrol 30 Sen tanpa buat kajian rambang dan mendengar komen ikhlas dari rakyat (walaupun rakyat itu penyokong kuat pemerintah)

2) Persepsi parti yang paling rasuah sinonim dengan BN, Kroni, Projek anak-beranak terlalu tebal hingga boleh dibuat modal lawak di jalanan.

3) Sombong dan bongkak, dari pemimpin hingga ke wakil politiknya di kampung-kampung.

4) Gagal mengesan perarakan 'Bersih' Nov 07 sebagai isyarat untuk bermuhasabah atau paling tidak pun sebagai point-of-no-return untuk meraih sokongan.

5) Media 'overkill'.

Wanita Muda Berkerjaya Selangor: Sentimen perkauman akan terus wujud di Parlimen. Sebetulnya aku sangat bersetuju dengan Malaysia for Malaysian yang di bawa oleh DAP. Tetapi jauh di sudut hati, aku agak kabur dan gusar, adakah aku bersedia untuk detik-detik itu. Malaysian akan survive di mana-mana tidak mengira kaum. Survival untuk ke Universiti, mendapatkan tender projek dan sebagainya. Pemimpin yang rasis seperti KJ akan terus berkata-kata dgn celupar dan menentang keadilan dan kesamaan kaum ini. Dan mungkin juga sebahagian besar wakil rakyat UMNO yang lain. Aku sokong idea itu, tetapi aku masih ragu dengan kebolehan kita. Aku juga yakin, setiap buruk baik seseorang bukanlah berdasarkan kaumnya, ia adalah berdasarkan individu itu sendiri. Dan aku harap lebih ramai Malaysian yang yakin dengan kebolehan masing-masing, bukan berlandaskan kaum atau agama.

Begitu juga dengan soal HAK ISTIMEWA orang Melayu. Perkara ini jadi perkara berbangkit sepanjang zaman. Soal kenapa UMNO(BN) tidak dipilih sebagai satu pihak yang akan sentiasa alert mengenai Melayu. Padahal kalau projek orang Cina, kalau tokey tu pandai bodek YB Melayu maka projek itu jadi projek cina juga. Yang akan dipanjangkan cerita adalah objektif DAP untuk mewujudkan Malaysia for Malaysian. Kesamaan hak semua kaum. Melayu di Pulau Pinang akan banyak berfikir tentang ini terutamanya. Mereka tentunya akan berhempas pulas mempertahankan HAK yang hanya wujud di borang-borang permohonan 'apa-apa' ini.

Kepentingan rakyat tidak mengira kaum ini jika ditelusi mempunyai banyak faedah. Mungkin PM hanya melihat dengan kenaikan minyak rakyat boleh berdikari. Bagi PM kenaikan harga minyak tanpa subsidi kerajaan adalah salah satu cara untuk mendidik rakyat Malaysia supaya tidak mengharap kepada kerajaan. Tetapi PM tertinggal beberapa step untuk mendidik rakyat supaya tidak mengharap bantuan Kerajaan.

Rakyat akan berdebat sesama sendiri mempertahankan hak yang di agung-agungkan zaman berzaman sedangkan pemimpin dok asyik goyang kaki bagi projek kat sapa yang paling pandai bodek, plus bagi duit sogok paling banyak!

Sekarang, pemimpin sudah dipilih. Sokongan harus diberi. Buat pemimpin baru, peluang sudah diberi, jangan taksub dengan glamour sudah!


KemaskiniBintang Berirama: Kalau diorg hantar ramai pengundi hantu ke Terengganu, so wakil kat tempat lain makin kurang. Manifesto yg dibuat, harga barang asyik naik. Minyak naik walaupun kita ada minyak sendiri. Kelapa sawit melambak, kenapa asyik habis stok(minyak kelapa sawit). Tol naik. PTPTN (wajar) dihapuskan. Semua janji yang (dibuat) mengasyikkan. Dan rakyat akan mendesak. Kemungkinan 50% dapat pun dah bagus, dari parti BN yang dah tua, yang cuma nak kukuhkan tongkat mereka jer.

Haruskah Pak Lah letak jawatan?

Pemerhati Politik: Pak Lah bagi saya tidak perlu letak jawatan. Pak Lah perlu bertanggungjawab utk menaikkan umno semula. Tetapi apa yg Pak Lah perlu lakukan ialah menukar penasihat-penasihantnya dan lebih peka terhadap kehendak rakyat. pak lah perlu juga menonjolkan imej yg beliau memang sebenarnya bekerja keras dan tidaklah tidur semata-mata. beliau perlu mengambil berat hal pentadbiran negara dan tidaklah patut utk menyerahkan isu2 besar ke tangan org lain. beliau perlu lebih banyak membaca dan peka. jawatan PM berat amanahnya, hanya sekiranya beliau tidak mampu melakukannya barulah pak lah harus meletak jawatan.

Siapa yang patut ganti Pak Lah sebagai PM?

Pemerhati politik: sekiranya pak lah meletak jawatan, org yg sepatutnya menjadi PM pada masa kini perlulah org yg berpengetahuan tinggi utk menerajui rakyat yg semakin tinggi IQ mereka. tuntutan rakyat terhadap kepimpinan sekarang jauh lebih tinggi standard nya. PM perlulah seorang yg bijak dan berani mengambil keputusan. dan keputusan yg diambil perlulah cepat dan tepat untuk memenangi hati rakyat. saya tidak pasti di dalam kepimpinan umno sekarang, siapakah yg berpengetahuan tinggi dan berani. umno perlu ingat politik pembangunan dan wang bukan lagi tiket utk mencapai kemenangan. jadi kita lihatlah pemilihan umno pada ogos ini, corak kepimpinan yg macamana kah yg menjadi kemahuan umno di saat getir ini utk memastikan BN terus relevan utk masa2 mendatang. ini kerana sokongan kaum muda amat sedikit terhadap BN dan sekiranya BN masih mengamalkan corak kepimpinan lama, maka bolehla kita memulai membaca yasin untuik umno.

Tentang politik di Perak.

Pemerhati politik: Cuma sekarang, rakyat berbangsa Melayu agak risau dengan keadaan yang berlaku apabila terdapat usaha-usaha memainkan isu perkauman oleh satu-satu pihak. Tetapi saya percaya untuk jangka masa panjang jika BA ingin memerintah kerajaan pusat, maka inilah peluang terbaik yang ada untuk menunjukkan bahawa mereka adalah alternatif kepada BN.

Parti2 dalam BA perlu membuang sikap mementingkan diri sendiri dlm perkongsian kuasa mereka. agenda peribadi perlulah diketepikan. kalau mereka gagal mengenepikan kepentingan sendiri, maka sampai bila-bila BA tidak akan dapat menubuhkan kerajaan pusat, malah akan hilang negeri2 yang dikuasainya sekarang di dalam pilihanraya ke 13 nanti.

Parti-parti dlm BA juga tidak harus termakan dengan hasutan utk mengejar keuntungan jangka pendek at the expense of longer political goal. Sebagai contoh di Perak, sekiranya DAP mengangkat dirinya melebihi kepentingan peribadi maka nescaya rakyat akan lihat ketinggian peribadi dan keikhlasan perjuangan DAP. Tidak mustahil rakyat akan terus menyokong DAP pada pilihanraya yg akan dtg.

PAS juga telah menunjukkan contoh yg baik di kedah dgn menjemput DAP utk menganggotai barisan exconya. sekiranya keikhalsan ini dapat dipertahankan maka rakyat akan sedar dan tahu bahawa ada alternatif kpd pemerintahan BN.

ahli PAS seumur idup: Ada satu cerita untuk dikongsi bersama dengan semua masyarakat. DAP mendapat menjoriti tertinggi diikuti PKR dan PAS. UMNO dan BN telah membuat propaganda kepada masyarakat bahawa Cina akan memerintah Perak. Aku gelak, sebab mereka ini hanya tahu belajar sejarah UMNO saja. Mengikut perlembagaan, negeri yang sistem beraja seorang MB mestilah beragama Islam dan status bangsa adalah Melayu. Kenapa mesti kita takut kepada bangsa Cina sedangkan kita membeli barang runcit pun di kedai Cina. Kekadang aku tengok org melayu kita pon ada yang makan dikedai Cina.

Kenapa kita tak pikir suasana di Penang. MB dia Cina. Satu lagi kepada semua orang UMNO dan BN yang memainkan isu perkauaman nanti sampai bila-bila PAS akan memerintah. DAP bertanding di kawasan popilasi penduduk melayu kurang daripada masyarakat cina.kenapa di bukit gantang pada 2004 Dr Lo' Lo' kalah kpd wakil gerakan berbangsa cina dimana populasi penduduk melayu 98%. Kenapa ketika itu UMNO dan BN tidak memainkan isu perkauman. PAS, DAP memang sudah biasa kalah. Kepada UMNO dan BN belajarlah jadi pembangkang. Satu gurindam utk UMNO dan BN

ku sangka panas sampai ke petang
rupanya hujan di tengahhari
alangkah malng nasibku ini
kampungku sendiri tiada lagi
penang negeriku sudah di takluki
lebih baik ku undur diri membawa jean yg kusayangi

Keadaan di Kelantan?

Ahli seumur hidup PAS: Di Kelantan aku tak yah sebut. Apa yang aku nak nasihatkan kepada Annuar Musa jangan takbur. Belum apa-apa dah umumkan MB Kelantan yang baru. Jadilah manusia yg sederhana jgn terlalu makan duit org miskin. Di Kedah pendedahan wang yg degelapkan MB Mahadzir Khalid mengunakan wang zakat RM 400 ribu amat menduka citakan. Itu baru yang kita tahu yg tak nampak, naulzubillah. Pemikiran manusia ingin kembali mendekatkan diri dengan Allah.

Tiada ulasan: