27 Mac 2008

Isu MB Terengganu: Mengenal Demokrat Tulen?

Oleh Zukri Aksah (http://zukriaksah.com/)

eseiPercayalah bahawa keputusan pilihanraya umum baru-baru ini akan terus menjadi topik penting dalam perbualan rakyat Malaysia sepanjang tahun ini, sama ada dari segi kejadian mahupun kesannya. Ia bukan hanya mengejutkan ahli-ahli politik, sama ada daripada Barisan Nasional atau Barisan Rakyat, tetapi juga kumpulan-kumpulan lain yang turut ada kepentingan, termasuklah pihak istana.

Ini prinsip saya, sama ada orang lain bersetuju atau tidak, itu soal lain. Yang pastinya negara kita berdiri di atas dua semangat, semangat demokrasi berparlimen dan Raja berperlembagaan. Raja memang ada kuasanya, tetapi mestilah tertakluk kepada perlembagaan, dan perlembagaan negara kita pula terbina di atas kerangka demokrasi. Maka apa sahaja keputusan yang dibuat oleh Raja sebagai ketua negeri untuk negeri-negeri yang bersultan dan oleh Yang DiPertuan Agong sebagai Ketua Negara, ia haruslah pula menghormati perlembagaan yang demokratik itu.

Jelas kelihatan bahawa Raja-Raja kita kembali membuka buku Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri masing-masing akibat senario politik yang berubah secara mendadak selepas pilihanraya umum baru-baru ini, khususnya dalam hal bidang kuasa dan bagaimana mereka akan berperanan secara lebih berkesan. Ini nyata terserlah berlaku di negeri-negeri Perak, Selangor, Perlis dan Terengganu.

Sementara proses pembentukan kerajaan negeri di Perak dan Selangor akhirnya selesai selepas melalui proses perbincangan yang panjang di antara pemimpin politik dan Raja-Raja di negeri tersebut (maklumlah ini pertama kali Barisan Rakyat mengambil-alih kuasa), Perlis dan Terengganu pula menyaksikan Umno dan Barisan Nasional seperti menghadapi masalah yang besar dalam menghadapi Raja di negeri masing-masing. Ini sebahagiannya mungkin kerana trauma yang dihadapi Umno dan Barisan Nasional selepas terpukul teruk dalam pilihanraya umum baru-baru ini. Ikatan dan hubungan sama ada dengan Raja atau sesama mereka sendiri yang telah dibina berpuluh tahun nampaknya bertukar menjadi retak dan rapuh. Buat pertama kalinya, pimpinan Umno dan Barisan Nasional yang terkenal dengan feudalismenya yang tinggi, hari ini secara terbuka telah menyanggah ajaran Demang Lebar Daun.

Setelah berhempas-pulas, kemelut di Perlis selesai jua, itupun ada harga tinggi yang terpaksa dibayar oleh Umno dan Barisan Nasional, dua orang bekas menteri kabinet dan pimpinan kanan Umno yang berasal dari Perlis, Radzi Sheikh Ahmad dan Azmi Khaled telah bertindak meletak jawatan serta-merta.

Malangnya Terengganu, malang lagi Idris Jusoh! Besar benar gamaknya dosa Idris pada Sultan. Sehingga artikel ini ditulis, belum ada kata putus yang jelas mengenai penyelesaian isu di Terengganu, walaupun sudah ada desas-desus yang mengatakan Pak Lah sebagai pemimpin tertinggi Umno dan Barisan Nasional terpaksa akur dengan kehendak Tuanku Mizan, juga kedengaran gosip panas tentang penarikan balik gelaran Dato’ dari tiga orang pimpinan kanan Umno dan Barisan Nasional Terengganu, Idris Jusoh sendiri, Rosol Wahid serta Din Adam.

Saya tetap dengan prinsip bahawa negara kita adalah negara demokrasi, maka demokrasi harus diangkat walau dalam keadaan krisis sebegini. Hubungan kerajaan negeri dengan Rajanya, hubungan Menteri Besar dengan Rajanya dalam konteks demokrasi adalah profesional dan formal, pertelingkahan peribadi antara sesiapapun, waima antara Menteri Besar dengan Rajanya sendiri tidak patut mengganggu-gugat perjalanan demokrasi dalam mana-mana negeri di persekutuan Malaysia ini.

Mengambil insiden di Terengganu, saya akui bahawa Raja, atau Pemangku Raja diwaktu ketiadaan Raja atau Majlis Penasihat Pemangku Raja dalam keadaan Pemangku Raja belum cukup umurnya, mempunyai kuasa untuk melantik Menteri Besar di negerinya. Tetapi untuk negara yang terbina atas kerangka demokrasi, maka kuasa ini juga harus dilihat dengan semangat demokrasi, iaitu kuasa itu setakat untuk melantik Menteri Besar, bukan kuasa untuk memilih siapa yang patut dilantik sebagai Menteri Besar. Sefaham saya, bagi tidak melanggar sifat demokratik perlembagaan negara kita, kuasa Raja/Pemangku Raja/Majlis Penasihat Pemangku Raja ini dalam melantik Menteri Besar Terengganu tidaklah sehingga menafikan suara rakyat negeri tersebut yang terus berkehendakkan Idris Jusoh dan Umno serta Barisan Nasional Terengganu memimpin mereka, yang telah dizahirkan melalui proses terpenting demokrasi, pilihanraya!

Dalam hal ini, proses demokrasi telah dua kali berlaku di Terengganu, pertama ketika pilihanraya umum, yang mana di sebalik tsunami politik yang membadai negara, rakyat Terengganu terus nekad memilih Umno dan Barisan Nasional di bawah pimpinan Idris Jusoh untuk memerintah negeri tersebut. Kali kedua, selepas menang, hampir kesemua wakil-wakil rakyat Umno dan Barisan Nasional di Terengganu seia-sekata dan sanggup berdiri teguh di belakang Idris Jusoh dalam mempertahankan beliau untuk terus menerajui Negeri Terengganu. Bukan senang untuk kita melihat pimpinan-pimpinan Umno dan Barisan Nasional mengambil risiko sebegini, risiko kehilangan kesemuanya, semua yang sering disabitkan dengan mereka, projek, kontrak, komisyen, wang ehsan, kemewahan, kedudukan, juga kekuasaan! Semua pihak harus mengendurkan emosi, hormatilah proses demokrasi yang sudah berjalan, sama ada segelintir pihak dari dalam Umno dan Barisan Nasional sendiri yang bencikan Idris Jusoh, pihak lawan Umno dan Barisan Nasional iaitu sahabat pimpinan Barisan Rakyat, juga pihak istana sendiri.

Sebenarnya, sebagai orang yang berasal dari Terengganu, situasi yang berlaku sekarang adalah pelik dan boleh menjadi kes klasik. Jauh dari mahu bersifat kesukuan, jarang berlaku di Terengganu, orang Besut seperti Idris Jusoh diterima dengan sebegitu rupa dan sebulat suara untuk memimpin negeri Cik Mek Molek ini. Selamanya orang Terengganu menganggap orang Besut berdarah Kelantan, dan Besut itu sendiri adalah bukan daerah asal Terengganu, tetapi merupakan daerah jajahan yang ditakluk oleh Terengganu dalam perang Terengganu-Kelantan yang lebih terkenal dengan nama Perang Dayung Sembilan.

Kita tinggalkan bab sejarah itu dan kembali ke isu pokok. Saya tertunggu-tertunggu suara demokrat tulen dari parti yang pernah saya anggotai, juga dari pimpinan Barisan Rakyat secara keseluruhannya (saya faham jika pimpinan DAP tidak akan membuat pendirian dalam hal ini).

Bukankah dulu pimpinan Barisan Rakyat inilah yang mahu merajai demokrasi, mempelopori Malaysia Baru, mengembalikan kuasa rakyat? Bukankah pimpinan Barisan Rakyat ini juga yang sering mengutuk Suruhanjaya Pilihanraya kerana tidak demokratik, bersikap berat-sebelah, mengkritik Polis DiRaja Malaysia kerana tidak menghormati demokrasi dan jelas berpihak, menentang sekeras-sekerasnya Barisan Nasional kerana merosakkan sistem demokrasi dengan memperkudakan begitu banyak instrumen kerajaan? Hari ini pertelingkahan istana Terengganu dengan Umno dan Barisan Nasional Terengganu sedang merosakkan tiang-tiang demokrasi. Apa tindakan pimpinan Barisan Rakyat? Setakat ini saya hanya membaca kenyataan lembut dan penuh berhati-hati dari Dr. Syed Husin Ali.

Ini soal prinsip, bukan lagi soal kiblat politik. Kalau kita kata kita mendokong demokrasi, kita mesti dokonginya di mana sahaja dokongan itu diperlukan. Kenapa? Apakah kerana pimpinan Barisan Rakyat melihat yang terkena itu adalah pimpinan Barisan Nasional, lawan politik mereka, maka tidak perlulah untuk membuat apa-apa pendirian, walaupun ia berkait langsung dengan demokrasi rakyat yang diperjuangkan? Atau sudah adakah kalangan pimpinan Barisan Rakyat yang juling mata melihat kekeruhan ini sebagai peluang untuk menangguk sepuas-puasnya? Sekarang inilah mula mahu menjadi hamba-hamba rakyat yang paling setia kepada Rajanya? Mula mengulangi dogma-dogma berpatik itu wajib, Raja itu bayang Tuhan! Itukan ajaran Demang Lebar Daun yang berdosa ratusan tahun (padahal mata melirik ke arah Ahmad Said yang sudah lama terpalit rasuah, makin mudahlah nak hentam selepas ini, Anwar Ibrahim tahu kes rasuah Ahmad Said ini, Ezam pun tahu). Jadilah demokrat bermaruah, jangan kotori perjuangan suci dengan strategi-strategi yang salah, jangan sedang telunjuk kita lurus menuding ke arah orang lain, kelingking kita turut sama berkait. Kalaupun benar Barisan Nasional pernah berbuat onar terhadap Barisan Rakyat, bukanlah sesuatu yang baik untuk berniat membalas dendam, itu bukan sifat demokrat tulen. Pimpinan Umno dan Barisan Nasional Terengganu juga merupakan rakyat negara ini, dan sekarang hak mereka dalam sistem demokrasi sedang dinafikan, mereka sedang dilanda musibah, kenapa tiada pemimpin Barisan Rakyat yang bangkit membela, atas nama demokrasi! Seperti saya kata, mereka jugakan rakyat!

Kenapa isu "natang" diperbesar-besarkan? Tiada lain selain mahu membangkitkan lagi kemurkaan Sultan demi kepentingan pihak-pihak tertentu. Memang antara budaya tidak baik generasi agak berusia di Terengganu ialah apabila mereka marah, kata-kata caci-nista agak mudah terkeluar, termasuklah natang, pangang, berayok mok, setang dan lain-lain lagi. Tetapi saya ingin nasihatkan tidak perlulah pihak-pihak yang berkepentingan ini terlalu serius mengambil-kira emosi orang yang sedang marah. Bukankah Anwar Ibrahim sendiri ketika marahnya telah menganjingkan Rahim Nor, apa natijahnya? Che’gu Bard pula mengikuti political grandmasternya ini dengan menganjingkan seorang pegawai pilihanraya ketika pilihanraya umum yang lalu. Emosi marah banyak bercampur dengan pengaruh syaitan, kalau silap cara pembawakannya, semua boleh menjadi punah-ranah, pecah terbarai dan kacau bilau.

Ampunkanlah patik Tuanku, bukan niat untuk menderhaka kepada Raja sendiri, Cuma anggaplah patik ini Islam dan Tuanku juga Islam, nasihat patik adalah nasihat saudara seIslam. Biarlah demokrasi berjalan dengan caranya. Ini bukan lagi zaman kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka yang mana Raja itulah kerajaan. Carilah seramai mungkin kawan, kurangkanlah sesedikit mungkin musuh. Masa depan bukan kita boleh jangkakan, tetapi sejarah jatuhnya kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka juga mendedahkan bahawa robeknya pertahanan empayar tersebut tidak lain kerana pengkhianatan pembesarnya sendiri, Tun Mendeliar, yang mungkin membelot bukan kerana tidak patriotik, tetapi bosan dengan gelagat Sultan Mahmud. Patik pun bukanlah ada ghairah untuk bersenda dan bermanja dengan Umno, cuma walaupun sudah tidak menganggotai mana-mana parti politik, patik masih ada jiwa besar untuk menjadi demokrat tulen.

Tiada ulasan: