07 Mac 2008

Helme Hanafi: BN akan kembali berkuasa, cuma banyak hilang kerusi

Beliau adalah seorang penulis yang baru mahu meningkat naik. Menjadi pengarang klpos, membuatkannya lebih terkenak. Ditambah lagi dengan kedudukan klpos yang menjadi pesaing (tidak keterlaluan) terdekat bagi malaysiakini, malaysia-today dan tranungkite.

Saya mula kenal dengan Helme, sejak dia di majalah seni politik Siasah (bukan tabloid Siasah), dalam Bengkel Kewartawanan anjuran IKD. Beliau sememangnya peramah, senang saja mahu berbual dengannya. Kami berbual isu politik, seni dan sukan.

Beliau juga adalah pemegang Diploma Tahfiz dari Maahad Tahfiz Al Quran Wal Qiraat, Yayasan Ismail Perlis. Menggemari Sukarnoe bekas presiden Indonesia, beliau mula mengasaskan klpos.com pada sekitar awal tahun 2006. Antara berita yang paling menggoncang pembaca adalah berita mengenai sebuah foto Najib ketika disebuah jamuan.

Berita yang pada mulanya hanya dianggap sebagai khabar angin telah menjadi suatu berita yang menggemparkan seluruh negara apabila Amy sepupunya mendakwa bahawa ada pernah ditunjukkan oleh Altantuya, sekeping gambar antara Altantuya, Razak Baginda, dan seorang pegawai kerajaan Malaysia Najib Razak.

Beliau, memulakan langkahnya sebagai penulis dengan Berita Keadilan dan Suara Keadilan, pimpinan Khalid Jaafar. Tidak beberapa lama sekepas itu, beliau menjadi pengaran no 2. Jawatan sebagai penolong Zunar benar-benar mematangkannya. Namun sebelum itu beliau juga pernah menyertai agendadaily.com.

Beliau adalah penyumbang wawancara yang terakhir. Namun begitu beliau bukanlah terlewat kerana dateline bagi wawancara ini adalah pada malam nanti. (ed: Helme kau tak terlewat)

1. PRU12 dah semakin dekat, apa pendapat Sdr Helme selaku editor Klpos.com tentang pilihan raya ini. Maksud saya, Sdr Helme agak-agak siapa menang, secara keseluruhannya.

Terima kasih. Untuk jujur saya merasakan bahawa dalam pilihanraya ini BN akan kembali berkuasa. Cuma berkemungkinan besar mereka akan kalah di beberapa kerusi di negeri seperti Kedah, Perlis, Pulau Pinang dan Pahang.

2. Dapatkah PAS pegang Kelantan lagi? Saya tengok hampir tiap2 hari TPM Najib, pergi ke sana. Khairy pun dah start serang PAS.

Kelantan masih di tangan PAS. Insyallah, biarpun media mengembar gemburkan bahawa Kelantan akan jatuh, dari pemerhatian saya ketika di Kelantan baru baru ini, secara majoritinya masih menyokong PAS. Saya rasa kegemparan bahawa Kelantan akan jatuh hanyalah 'iklan' di media. Realitinya tidak menggambarkan perkara tersebut.

3. Rasa-rasa Sdr Helme ada tak negeri yang mungkin diambil pembangkang?

Selain Kelantan, saya rasa pembangkang tidak mampu menawan mana-mana negeri. Tetapi mereka akan menang tambahan kerusi di negeri yang saya telah sebutkan tadi.

4. Pembatalan penggunaan 'dakwat celup jari' bukankah menampakkan bahawa ada pakatan antara BN-SPR? Komen?

Saya tidak pasti tentang pakatan. Cuma apa yang orang ramai fikir adalah, SPR gagal untuk membuat kajian terperinci sebelum mengumumkan sesuatu perkara. Ini termasuk soal 'duit sete,' yang diumumkan beberapa hari sebelum penamaan calon dan kemudian ditarik balik. SPR lemah dan tidak berwibawa.

5. Kebangkitan kaum India dengan slogan 'makkal shakti' betul2 menekan kerajaan, pada hemat Sdr Helme mampukah kaum India menjadi penentu bagi PRU12 ini. Bagaimana peluang Samy Vellu, boleh dia menang?

Samy Vellu akan menang. Tapi di mana-mana kita boleh lihat kebangkitan orang India. Ia sesuatu yang baru dalam politik di Malaysia. Selama ini kita lihat kebangkitan rakyat bergilir antara kaum Melayu dan Cina, ini kali pertama orang India menunjukkan sikap mereka menentang BN. Tapi pada saya ia masih di tahap ombak, belum mampu mencetus gelombang.

6. Sdr Helme rasa iternet kini, sudah menjadi alat mencari kebenaran atau tidak atau keberkesanannya kini adalah menjadi penghasut supaya rakyat di negara ini membenci kerajaan. Tolong komen?

Pada saya internet sekarang menjadi media baru kepada pembangkang. Sata wahana selain ceramah dan risalah. Cuma penggunaan teknologi ini masih belum meluas di kalangan orang Malaysia. Jadi kalau hendak kata ia merupakan penghasutpun masih belum cukup untuk menjatuhkan kerajaan.

7. Dalam pada media arus perdana, digunakan secara maksimum oleh kerajaan, saya rasa rakyat mula muak dan beralih ke media alternatif yg lain. Apa pula pendpt Sdr Helme?

Bukan rakyat. Tetapi aktivis pembangkang dan mereka yang berminat dengan hal ehwal politik semasa. Ini fenomena biasa kerana berita pembangkang tidak disiarkan oleh media arus perdana jadi mereka beralih kepada media baru seperti internet untuk mencari berita. Sedangkan rakyat secara keseluruhannya masih bergantung kepada media konversional seperti akhbar dan media elektronik.

8. Ada dakwaan dari beberapa pihak, bahawa akan ada pengundi2 hantu. Apa benar dakwaan ini pd pendpt Sdr Helme?

Pertama, definasi hantu itu tidak jelas. Apakah ia merujuk kepada orang mati yang mengundi, atau pengundi yang menggunakan identiti orang mati, atau ia merupakan pengundi luar yang di alihkan secara sistemetik untuk memenangkan sesuatu parti tanpa menyalahi peraturan disediakan.

Jadi saya fikir definasi pengundi hantu itu sendiri masih kabur. Apa yang saya perhatikan adalah, pengundi dari luar, yang dibawa masuk secara sistematik, dengan perancangan rapi untuk mengundi di satu-satu kawasan. Contohnya, saya ahli Umno di Segambut. Parlimen Segambut kerusi GERAKAN, jadi saya dipindahkan secara sistemetik oleh pejabat bahagian saya untuk mengundi di Shah Alam, kerusi yang ditandingi Umno. Dari segi undang-undang tidak salah.

9. Mungkin betul kata KPN, bahawa bas yang akan memasuki Terengganu dan Kelantan nanti adalah bas yang mengangkut pengundi Terenganu yang duduk di luar. Komen sdr.

YA, berkemungkinan sekali berdasarkan kaedah yang saya terangkan tadi.

10. Loh Gwo Burne, Nurul Izzah, Amir Sari, Khairy Jamaluddin, Mukhriz Mahathir, Jonah adalah sabahagian daripada anak2 muda yang mengambil bahagian menjadi calon dalam pilihan raya kali ini. Siapa pada pendapat sdr akan menang dan siapa pula yang akan kalah.

Payah soalan ini, cuma saya berdoa supaya golongan muda ini menang semuanya agar Parlimen kita lebih berseri. Memang patut golongan tua yang suka dengan sindiran lucah di Parlimen digantikan oleh golongan muda yang lebih agresif.

Terima kasih, Helme.

Tiada ulasan: