05 Mac 2008

Pilihan raya: Bebaskan Maklumat

EditorialKini, bukan lagi rahsia. Tarikh mengundi telah ditetapkan. Rakyat Malaysia tak perlu lagi berteka-teki. Perayaan demokrasi setiap paling maksimanya lima tahun akan dilansungkan tidak lama lagi.

Segala manipulasi media, putar belit calon dan rasuah pembangunan sudah mula digiatkan. Ayat-ayat seperti "undilah saya untuk kesenangan masa depan adik-adik, kakak-kakak," "undilah saya demi kepentingan agama," dan "undilah saya untuk membolehkan ekonomi sdr sdri stabil."

Paling jelas kelihatan adalah kempen yang dijalankan oleh media arus perdana yang memutar ulangkan di stesen tv mereka, janji manis yang dijanjikan oleh kerajaan, iklan propaganda "Undi untuk Malaysia", penumpuan terhadap ceramah pimpinan tinggi Barisan Nasional dan fitnah dan putar belit, mengadakan yang tiada.

Pilihan raya adalah 'mercu tanda' bagi sesebuah negara yang mengamalkan demorasi. Ia, sejauhnya juga menjadi semacam tunjang bagi negara yang dikatakan mengamalkam sistem musyawarah, kerajaan dan segala keputusannya diputuskan oleh sebuah entiti yang terlebih dahulu akan duduk berbincang.

Kata pensyarah undang-undang di salah sebuah IPTA Negara, "mereka seperti berlawan dengan seseorang yang diikat tangannya dan ditutup matanya. Tidak boleh balas, hanya mulut berkata-kata."

Katanya lagi, "Maka, dikata oleh orang yang menutup mata dan diikat tangan, "bapak anjing!" kepada orang yang menutup matanya dan mengikat tangannya. Terus ia ditumbuk matanya, jatuh tersungkur sehingga bukan sahaja dapat "hadiah persaraan" paling bermakna tetapi juga "hadiah sakit pinggang."

Sikap kerajaan yang memperkudakan pelbagai alat dan jentera kerajaan, terutamanya media, telah melahirkan mereka-mereka yang sedar. Seperti apa yang terangkum dalam filem-filem Lagi-lagi Senario arahan Aziz M Osman, ketika dua orang sahabat berlainan bangsa sedang berbual sambil ketika yang sama sedang menyelak surat khabar. Yang seorang berkata kepada yang seorang lagi, "Ini surat khabar tak boleh percaya, ma. Cuma ada satu tempat sahaja boleh percaya."

"Aiya, kat mana?," tanya semula kawannya.

"Itu 4 Digit punya tempat"

Sekarang, pada zaman ini, saya boleh pecahkan masyakat Malaysia terdiri daripada dua jenis golongan. Pertama, yang dapat maklumat dengan betul. Dan yang kedua, yang dapat makluma tetapi dipesongkan maklumat itu. Kalau di segi ekonominya bolehlah disimpulkan bahawa mereka yang berada di kelas ketiga dan hampir separuh yang berada di kelas kedua tergolong dalam golongan kedua. Manakala mereka yang berada di kelas pertama dan lebih separuh daripada kelas kedua tergolong dalam golongan pertama.

Mengapa saya kata begitu? Ini kerana golongan pertama lebih terdedah dengan pelbagai maklumat. Internet dan televisyen berbayar adalah gerbang segala macam maklumat. Jadi secara logikalnya mereka boleh membezakan, mana satu maklumat yang sahih dan yang mana satu maklumat palsu.

Bagi mereka yang duduk di golongan kedua, tiada sumber lain bagi mereka, selain daripada sumber arus perdana, baik akhbar dan televisyen. Pemikiran atau mentaliti mereka mengikut sahaja acuan dari akhbar arus perdana dan televisyen.

Ini, saya bagi lagi contoh mengikut demografik. Golongan pertama adalah mereka yang duduk di bandar dan sebagian kecil yang duduk di kampong. Manakala golongan kedua adalah mereka yang sebahagian besar menetap di kampong.

Cuma saya berharap (selepas apa yang terjadi sejak 50 tahun dahulu), bahawa pesta demokrasi kali ini bersih dan hasilnya juga saya harap pesta demokrasi kali ini dapat membebaskan suatu benda yang amat penting bagi seluruh masyarat Malaysia tanpa mengira kaum (ia dapat merapatkan jurang geografi dan menidakkan jurang ekonomi antara kelas) -- maklumat.

Saya bukan mahu menyebelah mana-mana pihak, tetapi ikut tertib, dahulukan yang mana harus didahului. Dan, mengkemudiankan yang terakhir. Dalam konteks pilihan raya umum ini, yang dahulu ialah maklumat mak bebaskanlah maklumat. Biarkan sahaja pendekar-pendekar berpencak di atas gelanggang yang sama rata dengan diadili oleh wasit yang benar-benar berkelayakkan. -- Zulfikar Samsuri

Tiada ulasan: