09 September 2008

Ahmad Ismail racist!

Oleh: Suhaimi Said

Terima kasih kepada Malaysiakini, dapat saya membaca perkataan demi perkataan, ayat demi ayat dan para demi para dari muka 1 hingga muka
14 kenyataan yang dikluarkan oleh Datuk Ahmad Ismail semasa sidang akhbar yang dibuatnya pada 8hb September 2008 di Ibu Pejabat UMNO Pulau Pinang.

Sementara sidang akhbar yang dihadiri sama oleh pemimpin-pemimpin kanan Perhubungan UMNO Pulau Pinang itu menumpukan serangan yang paling hebat keatas batang tubuh Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Koh Tsu Koon dan parti Gerakan, inti kepada kenyataan akhbar Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera itu membawa kepada padah politik yang terancang dan lebih besar khususnya kepada perpaduan kaum di Negara
ini.

Walaupun Datuk Ahmad menafikan bahawa beliau bersikap racist namun seruannya supaya Orang Melayu tidak mempersia-siakan bahang semangat Melayu dengan mempertahankan maruah dan martabat Melayu jelas ingin membakar semangat Melayu didalam kerangka perkauman yang sangat sempit.

Apatah lagi amaran Datuk Ahmad yang ingin meyamakan kekuatan ekonomi Yahudi kepada Negara Amerika dengan kekuatan ekonomi orang Cina kepada Malaysia jelas membayangkan bahawa apa yang ingin dibawakan oleh Ahmad adalah politik perkauman Melayu.

Datuk Ahmad juga nampak angkuh apabila menyatakan bahawa beliau tidak akan memohon maaf dan sanggup melalui apa jua risiko yang bakal ditimpa. Datuk Ahmad memang bernasib baik kerana beliau adalah dari kerabat Kerajaan Barisan Nasional, dan jika sekiranya beliau daripada kerabat Pembangkang beliau tidak perlu menunggu lama tetapi sudah pun dipodotkan ke penjara di bawah ISA kerana bukan sahaja beliau menghasut bahkan beliau mewakili satu agenda untuk memporak-perandakan perpaduan kaum di Negara ini.

Datuk Ahmad bukan keseorangan, beliau disokong oleh kesemua Bahagian UMNO di Pulau Pinang termasuk Bahagian UMNO yang diwakili oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Pada 23hb Ogos 2008, Datuk Ahmad Ismail berucap didalam Majlis Ceramah Barisan Nasional di Kg Pelet, Permatang Pauh, dan didalam ucapannya
beliau menyifatkan "Orang-Orang Cina sebagai Penumpang" di Negara ini.

Datuk Ahmad tidak menafikan bahawa beliau ada membuat ucapan seumpama itu tetapi beliau ingin menyatakan bahawa ucapannya itu telah dilapurkan oleh seorang pemberita didalam kontek yang berlainan. Kontek ucapannya adalah orang Cina sebelum Merdeka.
Namun, kenyataan akhbarnya yang terakhir itu tidak membayangkan bahawa beliau dipetik tersalah kontek kerana beliau memperincikan lagi semangat perkaumannya dengan slogan Hidup Melayu dan mengajak Orang Melayu di seluruh Negara untuk mengadakan Forum/Konvensyen Himpunan Ummah.

Sesungguhnya UMNO menggunakan pendekatan perkauman sempit didalam kempen mereka di Permatang Pauh dan ucapan Datuk Ahmad d Kg Pelet itu tidak terkeluar dari kontek mesej UMNO yang menekankan semangat perkauman sempit itu.

Persoalannya sekarang - adakah Ahmad dan kumpulan Pulau Pinangnya bersendirian didalam isu perkauman sempit ini atau ada agenda besar disebalik kebekuan hatinya itu.

Kini, Malaysia berada di ambang pertukaran Kerajaan baru. UMNO/BN benar-benar menggelabah. Walaupun 49 orang Ahli-Ahli Parlimen BN dibawa ke Taiwan, tetapi ini tidak membantutkan usaha Pakatan Rakyat daripada meneruskan penubuhan Kerajaan Baru. Ketiadaan beberapa orang ahli Parlimen itu hanyalah sekadar boleh menangguhkan penubuhan Kerajaan baru pada 16 September, dan selepas 16 September itu akan
terdedah semula kepada penuuhan Kerajaan baru itu!

Jika sikap perkauman sempit oleh Ahmad dan pimpinan UMNO Pulau Pinang itu boleh dibaca didalam konteks yang lebih luas ini, maka akan menyerlahkan satu agenda yang ganas dan garang dari pihak Kerajaan. BN akan menghalang dengan apa daya, cara dan kuasa sekalipun penubuhan Kerajaan baru itu. Dan tindakan Ahmad dan rakan-rakannya di Pulau Pinang boleh digunakan sebagai menggugat ketenteraman awam dan boleh
menimbulkan persengkitaan perkauman, maka keadaan itu boleh digunakan oleh Kerajaan untuk mengisytiharkan Dharurat.

Malaysia akan diperintah melalui Kuasa-Kuasa Dharurat, pemimpn-pemimpin Pembangkang akan disumbat kedalam penjara melalui Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), dan pengacau-pengacau perkauman sempit seperti Ahmad dan kumpulannya akan terlepas dan BN akan terus memerintah secara haram!

Moga-moga telahan ini tidak berlaku dan amatlah malang jika ia benar-benar berlaku dan jika berlaku akan menyaksikan Negara ini akan kembali kepada pemerintahan gelap seperti berlaku pasca 13 Mei. Ekonomi Malaysia akan hancur, sistem demokrasi akan terburai, dan ramai pemimpin-pemimpin akan merengkok didalam penjara.

Namun penentang kepada pengisytiharan Dharurat dan pemerintahan secara haram itu kini terdiri daripada golongan yang besar. Sebahgian besar Orang Melayu, Cina dan India menentang pemerintahan Dharurat; mereka tidak terlibat dengan sentimen perkauman sempit, dan mereka kini berada ditahap perpaduan yang sangat kukuh.

Malaysia adalah untuk rakyat Malaysia, sebuah Negara berbilang kaum, dan didalamnya terdapat majoriti rakyat yang memerlukan pertolongan Negara dan aspirasi mereka akan mendapat pembelaan daripada Kerajaan Pakatan Rakyat dengan pembawaan Harapan Baru untuk Malaysia dibawah payung Agenda Ekonomi Malaysia dimana rakyat yang selama ini
terpinggir diberikan pembelaan!

Tiada ulasan: