04 September 2008

Khabonye: Merdeka atau Mauditka?





Alhamdulillah ramadhan menjelma juga. Ada yang mengatakan ramadhan bulan orang pun cari duit, ada yang mengatakan ramadhan bulan Al Quran sebab Ianya diturunkan pada bulan yang mulia, ada yang menyatakan bulan ramadhan bulan yang mana manusia seharusnya mendekatkan diri dengan Allah kerana dibulan ramadhan kita beramai ramai mengimairahkan masjid dengan mengerjakan solat subuh, zohor, asar, maghrib dan isya' dengan cara berjemaah, berbuka secara berjemaah dan bertadarus secara berjemaah.

Maka dengan ini kita dapat lihat Islam untuk semua, tiada khas untuk orang miskin mahupon yang kaya. Maka dalam bulan ramadhan ini juga kita mengeluarkan zakat fitrah bagi yang berkemampuan bertujuan meringgankan beban kepada fakir miskin. Maka fadhilat pada bulan ramadhan ini besor ertinya yang mana manusia yang beriman dimuka bumi ini seharusnya merenongkan intipati yang terkandung di dalam penghulu segala bulan iaitu bulan ramadhan.

Sebelum menyambut ramadhan rakyat malaysia menyambut bulan kemerdekaan pada tanggal 31 ogos 1957 iaitu merdeka yang ke 51. Dalam erti kemerdekaan ini kita dapat lihat sebenarnya kita masih dijajah oleh anasir barat terutama sekali anasir yang cuba dibawak oleh kristian dan nasrani. Kita dapat lihat juga selepas kemerdekaan kita lupa bahawasa nya bumi malaysia ini atau pada dahulu kala dikenali sebagai tanah melayu ini merupakan satu pengkalan atau pusat atau tempat dimana Agama Islam tersibar luas merangkumi sempadan Pattani dan Acheh di tanah Jawa.

.

Pada hari ini jugak dalam buku sejarah jugak hanya menceritakan bahawasanya Portugis datang ke Malaka bertujuan utk menakluk perdagang rempah daripada negara India tapi tidakkah kita sedar bahawasanya adakah itu sebab dan musabab sebenar kenapa Portugis datang ke Tanah Melayu. Kenapa buku sejarah Malaysia tidak memberikan maklumat yang sebenar kepada rakyat malaysia yang sebenarnya kedatangan Portugis ke tanah Melayu pada ketika itu sebenarnya bertujuan utk memperluaskan ajaran kristian dan seterusnya menghapuskan Islam di Tanah Melayu ini.

Adakah kita lihat pada hari ini orang Portugis menjadi saudagar atau pengimport Rempah yang terbesar di dunia. Jawapanya Tidak. Pada zaman Tanah Melayu alim ulamak merupakan pemangkin dalam mermartabatkan Islam dan menjadi penaik semangat untuk mempertahankan Tanah Melayu daripada Portugis.

Pada ketika itu Kerajaan Melayu Melaka kerupaka empayar yang besar dalam penyebaran Islam di Asia dan ini terbukti terdapat catitan pada sejarah Pattani dan Acheh yang mana kedua duanya adalah di bawah jajahan kesultanan Melayu Melaka."kalau roboh kota Melaka kota di Jawa hamba dirikan"

Ini terbukti setelah Portugis hampir kalah di Malaka dan di sebabkan pertolongan India menggunakan meriam maka alim ulamak dan rakyat Melaka telah kalah dan beredar ke Pulau Jawa iaitu Melayu Acheh dan telah menjadikan satu lagi empayar Islam yang kuat dan maka timbul lagi satu empayer setelah kejatuhan Jawa iaitu Melayu BUgis.

Begitu kuat kuasa Islam sebelum kemerdekaan. Kita dapat lihat perjanjian Pangkor pada zaman dahulu menggunakan bahasa jawi sebagai bahasa penghantar, perjanjian Stanford Raffle di Pulau Pinang telah menggunakan bahasa jawi sebagai bahasa pengantar dan penyerahan Singapura kepada Francis Light jugak menggunaka bahasa jawi sebagai bahasa pengantar.

Lihat begitu kuatnya Islam yang berkembang di Tanah Melayu sehinggakan penjajah terpaksa akur dan tunduk kepada pemerintahan pada masa itu. Satu lagi bukti menunjukkan Islam itu kuat di Tanah Melayu ialah pengihtiharan kemerdekaan di Stadium Merdeka juga telah ditulis dalam bahasa Jawi.

Nah apa lagi yang hendak dibuktikan bahawa Islam adalah satu agama, ajaran dan ikutan yang UNGGUL. Tapi sayang setelah memperoleh kemerdekaan kita telah lupa pada asal usul kita. Kita telah membuang jauh jauh tulisan jawi sebagai tulisan pengantar, kita telah telangjangi kedaulautan Islam dengan mencipta undang undang SIVIL, kita juga telah menghina Ulamak dengan mengatakan mereka ini berfikiran kolot dan back to the future.

Kita dapat lihat orang melayu sendiri telah memmertabatkan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa untuk diajar dalam matematik dan sains, telah menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar untuk dunia.

Kita hari ini telah lalai dengan Hiburan yang melampau,keseronokan yang tak terhingga dan pergaulan yang tidak terbatas antara lelaki dan perempuan. Maka ajaran sekular manjadi ikutan dan Islam dianggap musuh utama yang mana dengan ajaran Islam akan memundurkan sesuatu intitusi.

MasyaAllah...

Kita telah melakukan sesuatu yang dikehendaki OLEH ORANG KAFIR IAITU MENJAUHKAN ISLAM DARIPADA SKOP KEHIDUPAN, MENJAUHKAN ISLAM DALAM PENTADBIRAN DAN MENJAUHKAN ISLAM DALAM BERPOLITIK. MAKA SILAP SIAPA ADAKAH PEMERINTAH ATAU RAKYAT?

Tiada ulasan: