14 September 2008

Khabonye: Kebetulan, semuanya kebetulan






Seramai lebih kurang 40 ahli parlimen Malaysia membuat lawatan ke Taiwan untuk mempelajari ilmu pembuatan makanan adalah kebetulan, kes Ahmad Bukit Bendera memainkan isu perkauaman adalah kebetulan. Parlimen tidak bersidang sempenan bulan ramadhan juga kebetulan, postpone kes liwat Anwar Ibrahim jugak adalah kebetulan. Yang paling syoknya budget 09 juga pun melebih lebih kepada sabah dan sarawak

..ish ..ish

Banyak betul kebetulan yang sering terjadi kat Malaysia. Seramai lebih kurang 40 orang menteri atau ahli ahli parlimen Barisan Nasional pergi membuat lawatan ke Taiwan untuk mempelajari ilmu pembuatan makanan bukan satu kebetulan. Ini adalah di sebabkan 16 September. Apakah negara sudah kekurangan PROF. Untuk membuat kajian makanan di Malaysia.

Dan apakah kene mengena pak menteri dan ahli parlimen BN dalam kajian makanan dan ke manakah pakar kaji makanan kita daripada MARDI FOOD TECH. Kenapa tidak dibawa bersama sama dalam lawatan tersebut. Tidakkah kita terfikir ini semua adalah untuk melambatkan proses penukaran kerajaaan baru.

Adakah latar belakang yang pergi ke taiwan berlatar belakangkan chemist pemakanan atau ir. Pembuatan mesin makanan atau SEKADAR MAKAN ANGIN DAN MENGHABISKAN DUIT RAKYAT. Kenapa mesti sekarang baru kita terpandang ke Taiwan, sedangkan teknologi mesin dan pembuatan makanan telah lama berada di pasaran. kita lihat sahaja persatuan perniaga cina telah membuat usaha sama dengan perniaga peniaga di Taiwan sudah hampir puluhan tahum sedangkan Malaysia terkial kial dan lebih menyedihkan dalam seisi lawatan ini dapat dilihat hanya sekadar makan angin atau honey moon.

Kenapa mesti membawa satu batalion, adakah untuk menjaga hati oarang Sabah dan Sarawak kerana sebelum ini hanya pak menteri daripada semenanjung sahaja yang dapat pergi lawatan ke sana sini. Dan yang paling aku terharu dan tergaru budget untuk 09 yang diberikan kepada Sabah dan Sarawak disegerakan pada tahun ini jugak..

kesian pemimpin Umno jadi barua dalam organisasi sendiri. Ini boleh diklafikasikan sebagai ibarat lembu di cucuk hidung. Banyak dalam Umno lembu cucuk hidung dan yang paling ketara Najib kene ikut cakap bini. Pak lah kene ikut cakap menantu, Shahril Samad kene ikut cakap pak mentua. Memang best aper yang terjadi kat dalam Umno ini.

INI SEMUA KERANA 16 SEPTEMBER

Dalam kes Ahmad Bukit Bendera lagi best, ini kalau orang pembangkang dalam Pakatan Rakyat tentu dah kene ISA bukan tok siak atau permahati dalam angkat sumpah laknat tapi kene "penjara tanpa dibicara."

Memang benar org Melayu yang menuntut kemerdekaan sejak daripada zaman Portugis lagi kita menentang penjajah, pada era Pemerintahan Jepun orang Cina dan India datang sebagai buruh di ladang dan kawasan lombong. Tapi di atas kebijaksanaan orang Umno memberikan kerakyatan kepada kaum Cina dan India maka kenapa UMNO SENDIRI YANG MENOLAK KAUM CINA DAN INDIA SEDANGKAN PRINSIP JOS SOLI ITU SENDIRI DI BUAT OLEH UMNO.

Maka Ahmad menyatakan taat setia kepada umno sebenarnya isu RACIST ini memang sudah dirancang dari awal lagi cuba kita lihat banyak kain rentang mengatakan menang sorak kampung tergadai, falsafah umno sendiri hidup Melayu juga mengambarkan RACIST. Maka api yang menyala di semburkan lagi petrol bagi menjadikan huru hara di Malaysia adakah adil kepada ISTERI ISTERI DAN ANAK ANAK KEPADA TAHANAN ISA YANG LAIN KERANA AHMAD SENDIRI TIDAK DISUMBAT KEDALAM SEL ISA DAN HANYA DIKENA GANTUNG 3 TAHUN DAN JAWATAN DALAM PARTI DI GUGURKAN.

Ahmad juga menyatakan pemimpin tertinggi UMNO berani tidak takut tapi lupakah Ahmad dia sebenarnya menjadi mangsa kepada parti DAN KEPADA MCA PERGI MEMPUS KERANA ADAKAH KITA LUPAKEPADA KES NAMEWEE YANG TELAH MENYAYIKAN LAGU NEGARAKU MENGGUNAKAN LIRIK IKUT SUKA HATI YANG MANA MENYENTUH AGAMA ISLAM.

ADAKAH NAMAWEE YANG MINTA MAAP KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DI MALAYSIA. DAN KENAPA TIDAK DI SUMBATKAN SAHAJA AHMAD DAN NAMAWEE KEDALAM ISA. INI KERANA UMNO TAKUT MCA AKAN BERALIH ARAH KEPADA PAKATAN RAKYAT. KEPADA PEMIMPIN MCA AKU SEBAGAI UMAT ISLAM TIDAK AKAN MELUPAKAN ISU NAMAWEE YANG MENGHINA ISLAM.

Pemimpin UMNO memang lebik dan tidak beriman. Siapa yang selama ini mengadai tanah orang Melayu ke mana habisnya rizab rizab tanah melayu jawapanya mudah UMNo yang selama ini telah menual dan mengadai harta benda orang Melayu.

Adakah pembangunan ini yang kita harap harapkan. Adakah dengan adanya bangunan melangit akan membuatkan rakyat malaysia khususnya bangsa Melayu kaya raya. Orang Melayu ni senang ditipu senang di pujuk dan senang di putar. Sebabnya Umno sendiri tidak pernah sekali pon memceritakan peristiwa yang sebenarnya bagaimana tanah Melayu mencapai kemerdekaan dan siapa kah yang sebenarnya perjuang kemerdekaan.

KEMANA PERGINYA NAMA NAMA PERJUANG SEBENAR BENARNYA KEMERDEKAAN. NAMA SEPERTI TOK JANGGUT, MAT KILAU, DATO BAHAMAN, AHMAD BUSTAMAM, SHAMSIAH FAKIH, DATO MAHARAJA LELA DAN BEBERAPA ORANG LAGI PERJUANG KEMERDEKAAN YANG TULEN TETAPI DALAM SEJARAH BUKU SEJARAH MALAYSIA MEREKA INI ADALAH PENGKHIANAT.

ADAKAH MENGAJAK ATAU MENAIKAN SEMANAGAT UNTUK MENENTANG PENJAJAH DAN UNTUK MENEGAKKAN ISLAM ITU DIKATAKAN PENGKHIANAT. MEMPERJUANGKAN ISLAMLAH YANG MANA MENYEBABKAN PENYATUAN SELURUH RAKYAT TANAH MELAYU PADA KETIKA ITU.TAPI DI ATAS DESAKAN INGGERIS DAN PADA WAKTU ITU TENGKU ABDUL RAHMAN BERSEKOLAH ORANG PUTIH MAKA DENGAN KERJASAMA DENGAN INGGERIS UNTUK MENCAPAI KEMERDEKAAN MAKA DIALAH BAPA KEMERDEKAAN.PERSOALANYA APAKAH PERJUANGAN BELIAU DALAM MENCAPAI KEMERDEKAAN.ADAKAH PERJUANAGAN BELIAU HANYA PADA PEMERINTAHAN JEPUN SAHAJA.INI ADA DUA FAKTOR YANG BERLAINAN.INGGERIS,BELANDA, DAN PORTUGIS MENYERANG TANAH MELAYU BUKAN KERANA REMPAH ATAU EKSPORT TETAPI MEREKA INI DATANG KE TANAH MELAYU SEMATA MATA MEREKA MELIHAT TANAH MELAYU MERUPAKAN TEMPAT DIMANA PENYEBARAN ISLAM MAKA DENGAN ITU UNTUK MENGHAPUSKAN ATAU MENGURANGKAN DAN MELUMPOHKAN PENGARUH ISLAM DITANAH MELAYU IALAH DENGAN CARA BERPERANG DAN MENYEBARKAN KRISTIAN.

ADAKAH SEBELUM INI DI TANAH MELAYU BERAGAMA KRISTIAN. TAPI SEJARAH INI DI UBAH BERTUJUAN BAGI RAKYAT MALAYSIA MELUPAKAN PADA SATU KETIKA MALAYSIA ADALAH SATU NEGARA YANG KUAT DAN BERSISTEMKAN PEMERINTAHAN ISLAM. ADAKAH PADA ZAMAN KESULTANAN MELAKA DENGAN SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM MENYEBABKAN NEGARA MENJADI MUNDUR.

JAWAPANYA TIDAK. MENGENAI ZAMAN PEMERINTAHAN JEPON PULAK AGENDA NYA BERLAINAN KERANA JEPON DATANG KETANAH MELAYU DI SEBABKAN ORANG CINA. INI BUKAN RACIST KERANA IANYA ADALAH FAKTOR SEBENAR KENAPA JEPON ATTACK MALAYA. AKU BUKAN PAKAR SEJARAH. TAPI ADA PEMIMPIN TERTINGGI CINA PADA HARI INI ADALAH KETURUNAN KOMINIS TAPI ADAKAH RAKYAT MALAYSIA PEDULI TERUTAMA SEKALI ORANG MELAYU BERBENDERAKAN UMNO.

ORANG MELAYU CEPAT KESIAN. AKU RASA TIDAK MUSTAHIL BANGLA VIETNAM DAN BURUH BURUH KASAR YANG MENCARI REZEKI YANG DATANG MALAYSIA AKAN MENJADI MENTERI MENTERI DI NEGARA KITA. AKU BUKAN PERKAUMAN. AKU BUKAN RACIST. TAPI INI ADALAH FAKTA YANG BOLEH DILIHAT DENGAN MATA KEPALA SENDIRI.

PADA HARI INI ADA BANGSA LAIAN YANG TAK RETI CAKAP MELAYU YANG TAK TAHU MENULIS DALAM BAHASA RUMI BOLEH JADI WARGA NEGARA MALAYSIA. KERAJAAN SEPATUTNYA MENGAMBIL BERAT MENGENAI HAL INI KERANA ORANG YANG MEMPERJUANGKAN HAK MELAYU SEBERNYA MEREKA INI LAH PEROGOL DAN PELIWAT KEPADA BANGSA MELAYU.

MENGGUNAKAN ISLAM UNTUK BERNIAGA. SEMUANYA KERANA 16 SEPTEMBER. KENAPA TIDAK PEGAWAI PEGAWAI JABATAN AGAMA TIDAK MEMANDANG HAL INI UNTUK MENGEMBANGKAN AGAMA ISLAM. KENAPA MESTI JABATAN JABATAN AGAMA ISLAM YANG ADA DI MALAYSIA MENGAMBIL PELUANG MENJUAL "ISLAM" UNTUK DI PERDAGANGKAN.

ADAKAH ISLAM INI HANYA TERTUMPU KEPADA MAKANAN UBATAN DAN KEBENDAAN SEMATA MATA. AKU TERKILAN BAGAIMANA "ISU MURTAD" DI MALAYSIA MASIH DI PANDANG RINGAN OLEH JABATAN AGAMA ISLAM. AKU JUGA TERKILAN BAGAIMANA TIADANYA PERANCANGAN JABATAN AGAMA ISLAM TERHADAP MUALAF MUALAF ATAU SAUDARA BARU YANG MEMELUK ISLAM. MUALAF MUALAF INI TERPAKSA MENCARI ILMU ISLAM SENDIRI KERANA JABATAN ISLAM SIBUK MEMBUAT MARKET SIJIL HALAL, MENJADI KADI NIKAH, MEMBACA DOA SELAMAT UNTUK PAK PAK MENTERI DAN MENJADI SAKSI ANGKAT SUMPAH LAKNAT MENTERI MENTERI.

SEPATUTNYA MEREKA INI MALU KERANA KERAJAAN YANG ADA SEKARANG INI MEMPERAKUI MALAYSIA ADALAH SEBUAH NEGARA ISLAM TETAPI PADA HAKIKATNYA ISU MURTAD ADALAH YANG TERTINGGI, KES ANAK LUAR NIKAH ANTARA YANG TERTINGGI DAN TAK TERMASUK ISU ISU LAIN RASUAH, PENINDASAN, KILANG ARAK, TAPAK PERJUDIAN DAN SEGALA JENIS KEMUNGKARAN LAGI.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semuanya bukan satu kebetulan. Yang paling pasti dan seikhlas saya tiada seorang pun yang ada didalam umno dilihat benar-benar berjuang demi menegakkan kebenaran, masing-masing takut untuk menyuarakan yang hak, masing-masing takut akan kehilangan apa yang mereka miliki pada masa ini, terus terang saya katakan kemewahan telah menjadikan mereka tidak berupaya menentang dalam segala hal kebathilan, mereka tunduk dan patuh dalam sistem yang begitu lemah, satu sistem kepura-puraan, ianya hanya ada kekuatan apabila ada sogokan, ini akan berlaku dan terus berlaku selagi setiap pemimpin tiada keikhlasan yang bergelar sebagai pemimpin, yang boleh memimpin kita, negara, agama kearah martabat yang lebih tinggi, kerah kecermerlangan dan kegemilangan seperti yang diimpikan. Disitulah kesilapan yang ada. Apa erti perjuangan jika tidak berpandukan kepada yang hak?.

Tanpa Nama berkata...

Semuanya bukan satu kebetulan. Yang paling pasti dan seikhlas saya tiada seorang pun yang ada didalam umno dilihat benar-benar berjuang demi menegakkan kebenaran, masing-masing takut untuk menyuarakan yang hak, masing-masing takut akan kehilangan apa yang mereka miliki pada masa ini, terus terang saya katakan kemewahan telah menjadikan mereka tidak berupaya menentang dalam segala hal kebathilan, mereka tunduk dan patuh dalam sistem yang begitu lemah, satu sistem kepura-puraan, ianya hanya ada kekuatan apabila ada sogokan, ini akan berlaku dan terus berlaku selagi setiap pemimpin tiada keikhlasan yang bergelar sebagai pemimpin, yang boleh memimpin kita, negara, agama kearah martabat yang lebih tinggi, kerah kecermerlangan dan kegemilangan seperti yang diimpikan. Disitulah kesilapan yang ada. Apa erti perjuangan jika tidak berpandukan kepada yang hak?.

Iskandar Shah berkata...

Yes lah... memang sangat aku sokong. Kita selalu menyatakan Melayu itu Islam tapi pada masa yang sama kita tidak mempraktikkan Islam. Kita sibuk tohmah orang bangsa lain, agama lain benci dan kutuk Islam, sedangkan kita sendiri tidak buktikan, tidak amalkan sebenar2 Islam.

Bila kali terakhir, orang yang buat laporan berkenaan seorang amoi bernama Teresa hantar petisyen tentang laungan azan, bila manusia ini, manusia bernama khir toyo kali terkhir azan memanggil orang solat waktu di surau atau masjid? atau, biler kali terakhir manusia benama khir toyo ini mengimarahkan masjid dan surau selain dari solat jumaat?

Aku anak merdeka, anak selepas zaman kemerdekaan. digilap dengan sistem KBSR, KBSM, tapi aku masih bersyukur kerana 20 tahun lepas, sekolah agama di Johor masih menggunakan tulisan jawi untuk semua kita yang aku gunakan. Aku belajar guna kitab yang ditafsir terus dari kitab2 arab, aku belajar menggunakan kitab bernama matlaulbadrin. Harini, anak kecil belajar sekolah agama, tulisannya rumi, kitabnya datang dari Jabatan agama yang sibuk menjual sijil halal, sibuk menjual sijil nikah, sibuk itu dan ini tapi bukan untuk Islam.

Aku malu menjadi bangsa yang bangga mengatakan mempertahankan Islam sedangkan hakikatnya pemimpin kita meletakkan Islam sebgai terma secondary atau mungkin tertiari.