12 September 2008

Detik 916

Oleh: Khalid Samad

Dari sudut hujjah2 Mustafa Ali saya telahpun memberi komen saya. Dari sudut alasan teknikal ada hujjah yang sebaliknya yang saya tidak kemukakan secara detail dulu. Ada yang minta saya detailkan. Sila lihat hujjah yang dikemukakan dalam mimpiboneka yang sebahagiannya saya ‘cut & paste’ dibawah. Kata empunya blog dia hanya blogger kampungan sahaja. Kalau kampungan dah begini, alamat makin hancurlah UMNO. Sila kunjungi Blog beliau untuk maklumat yang menarik yang lain juga.


“Ini kerana mengikut Artikel 40a, Kurungan (2),
sub-kurungan (a), Perlembagaan Malaysia, kuasa melantik seorang perdana menteri itu adalah semata-mata di atas perkenan dan budi bicara Duli Yang Maha Mulia
DiPertuan Agong.



Article 40a
40a.
(2) The Yang di-Pertuan Agong may act in his
discretion in the performance of the following functions, that is to say –
o
(a) the appointment of a Prime Minister;


Seterusnya kriteria yang
ditetapkan oleh Perlembagaan bagi DYMM Agong memilih seorang Perdana Menteri bukanlah takluk kepada hari apa, atau musim mana, sebaliknya tertakluk kepada klausa yang beri oleh Artikel 43, Kurungan (2), sub-kurungan (a) yang berbunyi.

Article 43
(2) The Cabinet shall be appointed as follows, that is to
say -
o (a) the Yang di-Pertuan Agong shall first appoint as Perdana Menteri
(Prime Minister) to preside over the Cabinet a member of the House of
Representative who in his judgment is likely to command the confidence of the
majority of the members of that House; and

Maksud jelas yang menerkam
bila Artikel 40(a) dan 43 dibaca bersama ialah: DYMM Agung boleh lantik ahli parlimen mana yang Tuanku berkenan, yang dalam pertimbangan Tuanku si-polan itu mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.

Yang mana implikasi praktis
Artikel 40(a) dan 43 dalam konteks polemik panas dewasa ini – samada Anwar Ibrahim mampu merealisasikan objektif ‘September 16’ – adalah tersangat mudah: DYMM Agong pada bila-bila masa boleh melantik Anwar Ibrahim (hatta orang lain) sebagai Perdana Menteri Malaysia jika Tuanku dapati Dolah Badawi itu sudah tidak mendapat sokongan majoriti ahli parlimen”.


Saya setuju dengan tafsiran di atas. Namun tak kata semestinya tafsiran ini yang betul atau sebaliknya. Hanya untuk mengatakan tafsiran ini kelihatan kukuh. Sepertimana saya sebut dulu, tidak ada precedent. Maknanya benda baru yang tak pernah dibuat lagi maka akan ada beberapa pandangan yang berbeza walaupun di kalangan peguam.

Soalnya mengapa Cikgu Pa nak kata mustahil dan dikatakan ‘gimik’ dan ‘janji kosong’? Itu memberikan gambaran seolah-olah Anwar saja menipu rakyat. Biarlah Anwar usahakan dan kita tolong. Kecuali kita sendiri tak setuju penukaran kerajaan itu dilakukan!

Menempelak Anwar?

Saya pun sebenarnya hairan dengan sikap Cikgu Pa kebelakangan ini. Kenapa dia nak masuk campur dalam isu yang dia anggap sebagai ‘agenda PKR dan bukan agenda PAS’? Kalau benar ianya agenda PKR dalam erti-kata tarikh 16 September ditentukan oleh mereka tanpa persetujuan (atau penolakan) dari PAS, kenapa dia yang nak ke depan untuk memberi penjelasan? Sekiranya dia khuatir pada tarikh itu tidak terjadi apa yang dijanjikan, biar Anwar sahajalah yang keluarkan kenyataan bukan dia. Kalau tidak nampak macam seolah-olah dia nak ambil kesempatan menempelak Anwar. Takkan dia tak tahu? Adakah itu tujuannya?

Mungkin bukan sekadar Anwar yang disasarkan tetapi PR itu sendiri. Adakah ini langkah mula kea rah menyediakan ahli2 PAS untuk keluar PR? Saya rasa Cikgu Pa kena menghayati keputusan yang dibuat dimuktamar baru2 ini. Sedih sangat kalau dilihat pemimpin yang tidak memahami disiplin parti.

Berita muka depan Harakah terbaru – salah guna kuasa?

Buat kali pertamanya dalam sejarah, saya difahamkan, Cikgu Pa mengarah Harakah menyiarkan berita berhubung pendirian peribadi beliau sebagai berita muka depan. Biasanya beliau tidak akan campur dalam soal muka depan dan membenarkan pihak pengurusan, khususnya Ketua Pengarang, menentukannya sendiri. Tetapi tidak kali ini.

Berita yang dianggap begitu sensasi dan mengagumkan itu, yang menyebabkan perlunya kebiasaan selama ini diketepikan, adalah berhubung isu 16hb September. Pendirian peribadi beliau yang menyatakan tak mungkin atas sebab teknikal dan politik serta persoalan moralitinya ingin ditonjolkan. Soalnya untuk apa?

Isu ini semenangnya dianggap hebat oleh pihak BN dan cara ianya disiarkan oleh Utusan Malaysia di muka depannya di mana gambar Cikgu Pa dan Anwar diletak sebelah menyebelah jelas menunjukkan betapa ia dianggap menguntungkan BN. Kenyataan kedua-dua mereka yang saling bercanggah satu sama lain ditonjolkan untuk membuktikan wujudnya ketidak sealiran pemikiran di antara mereka.

Dari sudut PAS pula, khususnya ahli2nya, yang kedengaran adalah hanya keluhan dan kemarahan. Dari satu sudut lain pula, jelas bahawa Cikgu Pa menyalah-gunakan kedudukannya sebagai Pengerusi untuk menyiarkan berita yang merupakan pendirian peribadinya dan diarahkan pula untuk dimuatkan di muka depan.

Bawah Tempurung bersama Cikgu Pa

Dikatakan bahawa PAS tak terlibat dalam perbincangan mengenai 16 Sept. Saya rasa hairan. Setahu saya tarikh ini diketahui umum. Dalam mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat sudah pasti dibincang. Soal setuju tak setuju cerita lain. Begitu juga dalam mesyuarat Lujnah Politik Pusat yang saya terlibat. Saya memang ingat ada diupdatekan status berapa dan siapa secara umum. Memanglah tak boleh sebut secara detail kerana perlu dirahsiakan sebahagian dari mereka atas permintaan orang2 berkenaan.

Begitu juga dalam mesyuarat PAS Pusat. Saya difahamkan dibincang dengan begitu hangat. Tetapi hujjah2 berhubung bermoral atau tidak, mustahil atau tidak, ini semua tidak dibawa pada masa itu.

Soalnya, sekiranya tarikh tersebut dilihat mustahil kenapa tidak dibincang bersama dalam mesyuarat2 tersebut. Takkan baru sedar Parlimen tidak akan bersidang pada tarikh itu? Kalau soal hijrah dilihat tidak bermoral, kenapa tidak dibincang dulu? Takkan duduk bawah tempurung dan baru sedar sekarang?

Wallahu ‘Alam

Tiada ulasan: