06 September 2008

Khabonye: Bila masjid hanya tempat bersolat





Pada bulan yang mulia ini aku bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan bagi membolehkan aku bersahur dan berbuka walaupon seteguk air zam zam dan sebiji buah tamar.Tapi aku terpukul bila lihat keadaan masjid yang lenggang di kampung kampong bila waktu moreh dan solat sunat terawih.

Compius compius dibuatnya. Mana daknya moreh di masjid masjid menyediakan juadah berbuka puasa yang aku boleh gredkan sebagai lazat kerana lauk ayam, daging, sayur, ikan, nasi putih dan nasi minyak. Takan meriah juadah berbukak di masjid. Bukan pasal menu yang aku nak tekankan tetapi persoalanya kenapa umat manusia khususnya yang beragama Islam ini telah mengabaikan salah satu sunnah Rasulullah yang dituntut dalam Islam yang iaitu mengimarahkan masjid sewaktu berbuka puasa.

Ini kerana yang kaya, sederhana dan miskin dapat menikmati juadah @ menu berbuka yang sama dan dapat duduk satu meja tanpa mengira status. Dan seterusnya dengan berbuka bersama yang kaya boleh bertanyakan khabar kepada yang miskin dan yang paling penting dapat mengeratkan lagi hubungan siratulrahim yang mana selama ini telah berenggang.

Sepanjang yang aku hadiri moreh aku dapat rasakan semakin kurang golongan muda dan peringkat umur pertengahan yang hadir. Aku dapat rasakan semangat moreh telah berkurangan mungkin disebabkan kita kekerangan maklumat mengenai fadihlat moreh. Mungkin mereka ini lebih senang makan beradap dengan isteri dan anak masing masing dan tanpa mereka sedari mereka mereka ini sebenarnya telah menjauhkan diri daripada hal hal orang kampung.

Aku dapat rasakan yang sedemikian dan aku pon telah melalui hal yang sedemikian rupa. Aku jarang menghadiri moreh kerana pak pak menteri dan adun pada masa nilah nak menunjukkan yang mereka inilah dermawan. Dan yang paling aku tak tahan lihat bila orang sekeliling yang mana kaki bodek kaki ampu dan kaki jilat ini memainkan peranan yang mana merakalah yang telah menjadikan masjid ini ibarat bangkai bernyawa. Merekalah yang telah membuang dan menyikirkan pembangkang daripada mengimiarahkan masjid ini dengan kuliah kuliah pengajian dan aktiviti agama dan merekalah yang telah menjadikan masjid ini ibarat istana dan menghiasi plaster syiling, lampu lip lap lip lap, membuat tandas seperti hotel, pasangkan air corn sbb takut panas didunia tapi bukan di akhirat. Yang paling aku tak paham kenapa si kaki bodek ini menghalang orang kampung daripada menjalankan aktivit yang berkaitan dengan agama. Adakah dengan pendedahan isu murtad,isu memilih pemimpin yang soleh telah memyebabkan beberapa imam dan ustaz ustaz dilarang daripada memberikan khutbah dan mengajar dimasjid.

Allah itu maha kuasa. Sesungguhnya Doa orang Islam yang beriman kepada Allah orang yang tertindas itu akan dimakbulkan oleh Allah. Maka setelah hampir 12 tahun kepimpinan masjid dibawah kepimpinan UMNO laknatullah maka dengan kuasa Allah maka pada akhir akhir ini masjid masjid telah berjaya diambil alih, ceramah dan kuliah agama silih berganti, penceramah berkobar kobar memberikan pandangan,mengulas tafsiran Al Quran, dan mengajak jemaah menetang kemungkaran.

Tapi sayang hanya masjid di badar bandar dan pekan pekan sahaja yang mendapat sambutan tapi masjid di kampung kampung beberapa kerat sahaja yang menghadirinya. Untuk mendapat 4 saf tau 3 saf penuh pun susah maka hati mereka masih sayang kepada kepimpinan sekular yang telah menghitamkan hati hati mereka. Apa yang menyedihkan lagi kemana perginya anak muda kampung. Kalau bila petang ramainya dipadang kalau nak bilang tak cukup jari kaki dan tangan tapi kalau bab ke masjid masyallah nak jumpe sekor pon susah.

Aku bukan nak perli tapi itulah kebenaran pada hari ini. Bila kita menjadikan masjid semata mata tempat bersolat maka ianya tidak ubah seperti gereja dan kuil. Kenapa kalau kita susah baru nak berdoa dan kalau kita nak berSUMPAH baru kita terpandang masjid. Kita seharusnya menjadikan masjid sebagai pusat perjumpaan orang ramai. Kalau dikampung jadikan ia sebagai tempat perjumpaan orang orang kampung, buat mesyuarat dimasjid, hidupkan masjid dengan aktiviti keagamaan. Dan dengan ini hati yang gelap akan mendapat Nur daripada Allah.

Berbalik pada cerita moreh tadi. Adakah kita terfikir dengan berbuka puasa secara moreh akan menjimatkan duit poket kita. Kalau kita beli atau memasak lauk pauk berapa RM kita akan keluarkan daripada poket kita. SEMPENA DENGAN TITLE PAKATAN RAKYAT YANG MEMEGANG PRINSIP NEGARA BERKEBAJIKAN kita seharusnya mengamalkan prinsip berjimat cermat dan aku rasa cara yang paling ideal waktu ini sempena Ramadhan marilah kita memenuhi waktu berkukak puasa di masjid.

Tiada ulasan: