15 April 2009

Dari Bangsar Utama: Melayu disuruh bangkit lagi….






Selepas PRU 12 lalu, diantara slogan-slogan yang sering kedengaran ialah “Bangkitlah Melayu”. Slogan-slogan ini tidak lain dan tidak bukan ialah untuk mengapi-apikan sentimen perkauman mengenai kononnya kuasa politik Melayu kini telah hilang.

Walaupun “hasutan-hasutan” sebegini sudah tidak mendapat tempat dihati majoriti orang-orang Melayu terutamanya bagi golongan cerdik pandai serta golongan tua yang sudah tidak boleh ditipu lagi, terdapat golongan-golongan yang tidak henti-henti untuk mencuba bagi memastikan agenda perkauman sempit mereka dapat dijayakan.

Tujuan golongan ini tidak lain tidak bukan ialah untuk menggembalikan kekuatan Umno dan Barisan Nasional. Logik mereka mudah, jika orang-orang Melayu bergaduh dengan kaum-kaum lain, sokongan terhadap Umno akan meningkat kerana kononnya parti tersebut memperjuangkan hak-hak orang Melayu.

Ini juga akan memberikan keuntungan politik kepada parti-parti komponen BN yang lain seperti MCA, MIC, Gerakan dan lain-lain kerana dianggap memperjuangkan nasib kaum-kaum bukan Melayu.

Ibrahim Ali yang sebelum ini memberi amaran akan mengamuk jika sesiapa cuba kelirukan konsep 1 Malaysia dan beberapa orang kawan-kawan yang satu kepala dengannya mengulangi slogan “Bangkitlah Melayu” ini.

Kata Presiden Perkasa itu,

‘‘Parti Melayu akan kuat bila Melayu dijaga. Jadi Umno kena fokus orang Melayu. Jadi Umno tak perlu takut kerana saya lihat bila Umno itu kuat orang bukan Melayu automatik akan sokong juga Barisan Nasional (BN) macam dulu’’


Baca komen kengkawan Ibrahim Ali disini mengenai isu yang sama.

Kepada orang-orang Melayu, bersediakah kita untuk terus diperbodohkan lagi?