12 April 2009

Riang-riang: Surau Kaca dan Tamadun

pokok mati yang jadi hiasan lanskap TTI lebih menjadi tarikan

Surau Kaca

Jumaat lalu, bila ke Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu, aku memang berhajat sangat nak tengok depan mata 'Surau Kaca' ni <klik> <klik> & <klik>. Aku jugak teringin nak masuk Taman Monumen yang ada replika masjid-masjid termasuk Masjidil Haram dan Masjid Kubah Batu, tapi kerja yang banyak dan keadaan fizikal yang tak mandi dan hanya dapat curi-curi tidur beberapa minit, tak mengizinkan aku untuk melihat petanda dunia akhir zaman ni - masjid sekadar perhiasan - kakakakakakaka. Tapi Selasa ni aku ke sini lagi.

Melihat lanskap dan bangunan Pusat Konvensyen (sekarang di mana-mana ada Pusat Konvensyen di Malaysia ni - pelik), aku tak nampak di mana yang boleh dikatakan sebagai Taman Tamadun Islam. Aku nampak, ini Taman Tamadun Arab! Senibina Timur Tengah dan pokok hiasannya pokok kurma! Hahahahahahahaha, Islam je, kurma. Islam je, mesti ada ukiran-ukiran dari Morocco dan Parsi. Hahahahahahahaha

Tidakkah dia orang ni kaji apa yang dikatakan tamadun tu? Tentu jawapannya tidak. Apa tamadun yang Muhammad nabi junjungan dia orang tu tinggalkan? Apakah bangunan-bangunan yang gah boleh dikatakan sebagai tamadun? Kenapa Yathrib ditukar nama kepada Madinah dan maksudnya moden atau bertamadun?

Pemimpin masyarakat kita bukan jenis yang menghargai ilmu. Sebab tu, masyarakatnya juga yang tak tahu apa yang pemimpinnya buat, lalu disorakkan. Entah apa disoraknya, tak tahu. Kemudian, masyarakat kita disogokkan dengan bayangan kemewahan seperti yang tergambar dalam drama-drama dan filem-filem Yusof Haslam dan gaya hidup 'cool' MTV. Kita tak sedar diri dan tak meneliti diri sendiri. Kita lebih suka jika merasakan bahawa kita ni tinggal di Eropah. Kita tak boleh menerima hakikat bahawa iklim negara kita ialah khatulistiwa!

Akibat dari tak menerima hakikat geografi ini, kita jadi buta dan menganggap apa saja yang berkaitan dengan dunia Arab ialah Islam sejati.

Kakakakakakakakakakakakakaka