01 Disember 2008

Cinta Julia




Oleh Ajami Hashim

The dramatist needs not only characters who are willing to put up a fight for their convictions. He needs characters who have the strength, the stamina, to carry this fight to its logical conclusion. ~ The Art of Dramatic Writing by Lagos Egri pg. 80

Cinta Julia berdiri teguh kerana perwatakannya yang kukuh. Naratifnya agak kebiasaan tentang kemandirian seorang wanita bernama Julia (Fauziah Nawi) sejak kecil sehingga puncak usianya. Dia bermentorkan sejarah hidup ibunya sendiri dari kacamata dan pengalaman bersama. Setiap turun-naik realiti kehidupan ibubapa Julia menjadi pelajaran yang diguna-pakai untuk dirinya kemudian hari. Dia mahu sekental acuan latar ibunya. Namun Arjuna yang disangkakan oleh Julia sebagai Adam untuk keperluan sifat Hawa-nya tidak mengikut azali sepatutnya. Jiwa dan desakan feminin Julia memang terseksa yang amat sangat! Lalu dia jadi semakin kematu serentak keluluhan dalamannya sendiri. Akhirnya Julia memilih satu jalan sehala menuju Mekah dalam kecelaruan simpang-siur hidup yang telah dilaluinya sebelum ini.

Persembahan Cinta Julia bergerak berurutan fasa-fasa dari naif ke matang. Di antara fasa itu diisyaratkan dengan irama petikan gitar secara langsung (oleh pengarahnya Iryanda) bersulam gurindam yang berulang-ulang oleh Julia. Teknik ini secara tidak sedarnya oleh khalayak adalah pengawalan pacing paling mudah untuk sebuah persembahan monolog melibatkan seorang pelakon. Bagi saya, muslihat ini berjaya mengingatkan pelakon untuk bergerak-pindah ke fasa seterusnya seandai terlalut atau terlupa. Bagus!

Set pementasan Cinta Julia sangat minimalis membentuk 'ladam kuda'. Semua prop ditudungkan kain putih dan batik dengan rapi sebelum Julia masuk kecuali 2 bingkai gambar ibu dan ayahnya di atas meja. Sebuah sofa iaitu prop paling besar dibiarkan tertudung rapi di tengah-tengah pentas tidak langsung dibuka sepanjang persembahan? Mungkin memberi erti bahawa nostalgia di sebalik sofa itu terlalu banyak, empuk dan manis untuk diceritakan dan perlu dibiarkan menjadi rahsia. Kisah yang hendak Julia ceritakan ialah yang pahit-pahit dimana yang lebih mempengaruhi hidupnya kini dari memento cermin, kerusi malas dan gramaphone. Kawalan pencahayaan pula sangat simple. Ia cuma menerangi ruang prop fasa cerita dan gerak-lakon apa yang Julia hendak monolog-kan. Maaf! Saya perlu nyatakan pendapat peribadi iaitu cermin moden yang digunakan seakan alienation kepada prop lain yang kelihatan konservatif. Mungkin disengajakan untuk menjadi ruang pentas kontemporari? Entahlah..

Kostum Julia yang hanya menggunakan 3 warna asas iaitu putih, merah dan hitam terasa sangat kena dengan seluruh pementasan. Baju putihnya seakan asas diri Julia yang sentiasa terbuka dengan apa saja fasa-fasa hidupnya. Gaun merah bersulam agaknya petanda diri wanita ini bold, kental dan berani. Yang paling saya gemar ialah kain tudung dan sarung batik bercorak merah-hitam yang sentiasa dipegang oleh Julia mungkin bermaksud betapa rentetan hidupnya terlalu kerap disaluti dan dilitupi berbagai dugaan. Betul atau tidak interpretasi saya ini? Terpulanglah..

Apa yang hebatnya persembahan primadona Fauziah Nawi ini? Kamu saksikan sendiri! Pada pendapat saya, ia hebat kerana execution beliau yang berjaya mengangkat penjiwaan setiap watak sekaligus menjemput khalayak masuk ke dalam ruang naratif Cinta Julia sepenuhnya. Kamu bayangkan betapa sukarnya switching dari watak ke watak dilakonkan tanpa henti? Fauziah Nawi bukan sahaja perlu berkisah setiap babak mengikut fasa cerita sebagai narrator malah mengungkapkan bait-bait dialog setiap watak yang berkomunikasi serentak dengan mimik muka dan gerak-lakon tubuh yang sesuai. Ketawa, menangis, menjerit, menari, menyanyi dan apa jua keperluan watak dilakonkan dengan sungguh-sungguh serta meyakinkan. Antara momen yang paling saya terkesan ialah semasa Julia menari dan menyanyikan lagu Norlela yang pernah dipopularkan oleh Bing Slamet dari Indonesia yang berkumandang dari corong gramaphone (putaran lagu dari cd) Juga finale nyanyian harmoni oleh Julia bersama backing vocals dan petikan gitar sangat-sangat menyentuh hati serta meremangkan bulu roma! Khalayak ikut dihambat dengan apa jua rasa dan situasi yang dilalui oleh Julia melalui jasad Fauziah Nawi yang kadangkala mirip dirasuk oleh roh Julia dan semua watak di waktu yang sama. Hebat! betul-betul hebat!


1 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

Salaam Sam Ahmad,

terimkasih bro!.. saya dah link kamu punya blog ini ;-)