01 Disember 2008

Gawat - takut tinggal cawat!







Sepetang, aku bersembang dengan Janggut di Bau Bau Cafe. Dia bercerita tentang jualan kereta Vauxhaul di England kini beli satu, percuma satu. Kemudian, kereta-kereta buatan Jepun kini memberi waranti 3 tahun. Ada kilang-kilang yang sudah tutup dan ada pula mengurangkan waktu bekerja kepada 4 hari seminggu dari 5 atau 6 hari seminggu. Kemudian, sambungnya lagi, jika jualan perayaan maulidur rasul nabi Isa ini tak laku, maka bermulalah kegawatan ekonomi yang akan hadir dalam tempoh masa 6 bulan lagi.

Ada juga berita yang aku baca - kereta-kereta di Amerika Syarikat banyak yang tersadai di pelabuhan. Tak laku. Mata-mata (bukan pulis, haa) di bursa saham semakin lama semakin jatuh.



Hmmm...

Ini semua cerita-cerita yang menakutkan. Bila aku dengar, dan baca, aku terus terbayangkan filem-filem perang yang dibikin oleh Dreamworks SKG (SKG ni membawa erti Spielberg, Katzenberg, dan Geffen. Ketiga-tiga manusia yahudi yang berfahaman zionis ini bertindak sebagai ajen propaganda melalui visual yang kuat. Orang UMNO bila lagi nak buat macam dia orang ni? Kerjamimpi RZS - Razak Mohaideen, Zam Maideen, Shabery Cheek - hahahaha). Kesemua yahudi mangsa holokos nazi ni hidup dalam keadaan yang sangat teruk. Makan tak cukup. Ada yang terpaksa dibiarkan mati, dan ada yang ditembak mati. Bayi-bayi mati kelaparan, kesejukan, dan macam-macam lah kesengsaraan yang digambarkan. Tapi, aku pernah juga menonton dokumentari yang dibuat oleh seorang manusia yahudi tapi tidak berfahaman zionis, cerita tentang pekan Warsaw di Poland (ala, kau orang mesti ada nonton filem 'The Pianist' punya, ahah, ini cerita yang lain dari gambaran 'The Pianist'!).

Dokumentari ini menceritakan nazi hanya membina tembok pemisah sahaja antara yahudi dan polish. Di penjara auschwitz yang menempatkan yahudi ini, di pihak zionis, mereka mengatakan bahawa yahudi digas beracunkan. Tetapi, melalui siasatan, mereka sebenarnya mati kerana penyakit taipus. Begitu juga yang dikatakan mereka ditembak beramai-ramai di hadapan tembok. Tapi kenyataannya, tembok itu sedikitpun tak ada kesan tembakan. Satu lagi bukti yang jelas dan nyata, pihak zionis cuma ada gambar yang dilukis kembali dan menggambarkan betapa kejamnya nazi. Tapi, di pihak Jerman, mereka ada gambar foto yang menggambarkan betapa baiknya hubungan antara askar nazi dan yahudi ketika itu. Mereka siap ada perlawanan bola sepak - liga!

Apa

Tiada ulasan: