26 Disember 2008

Kehabisan modanullazi





Satu soalan untuk orang ameno : adakah anda menyokong Hudud? Ya atau Tidak?

Aku tanya sebab kawan aku, seorang Cina berpegangan Atheis - tak pecaya Tuhan - bertanyakan soalan tu kat aku suatu ketika dulu. Aku jawab "Tak sokong, kot". Aku letak "kot", sebab aku masih reservekan lagi sangka baik terhadap mereka pada masa itu.

Dia menyimpulkan soalan tu bilamana aku terangkan bahawa Hudud adalah hukum UNTUK orang Islam. Dia dengan jelas paham kalau bukan Islam, hukumnya mengikut agama masing2. Tak timbul soal orang Budha dipotong tangan, atau orang Hindu direjam sampai mati. Dengan itu, dia bertanya balik, kenapa orang Islam dalam ameno menentang perlaksanaan hukum yang datang dari agama mereka?

"Mungkin depa pun macam hang kot. Pakai otak saja", aku jawab sambil gelak. Dia senyum sumbing.

Kemudian aku teringat balik satu ketika zaman student2 dulu berborak dengan orang kuat KMU. Aku tanya dia kenapa tak mau Hudud? Ianya membina akhlak dan saksiah dengan perlaksanaan hukum dari Allah. Jawapnya mudah. Manusia sendiri kena kawal diri masing2. Aku kata kerajaan pun kena ambik inisiatif untuk pastikan rakyatnya behave dengan memperkenalkan undang2 yang lebih baik. Dia masih mempertahankan bahawa akidah, akhlak dan tingkahlaku bukan dikawal oleh kerajaan, tapi oleh individu.

Ianya berpusing2 sekitar kerajaan atau individu. Dah macam "ayam dulu atau teloq dulu". Katanya Hudud tak perlu, hukum Hudud tak perlu sebab individu sendiri yang wajib menjaga tingkahlakunya. "Ianya mestilah datang dari jiwa yang ikhlas untuk menjaga agama", katanya bersungguh ala2 ustaz ameno beceramah di forum malam jemaat.

Berkerut dahi. Begegaq juga meja tiga pat kali ditampaq sebab tengah emosi. Last sekali aku angkat tangan give-up.

"Oklah", aku menghala ke penutup. "Kalau individu sendiri wajib jaga diri depa sendiri, dan bukannya gomen, apakata kita buang semua undang2 yang ada dan biaq depa pikiaq sendiri?", aku sudahkan statement aku. "Mana boleh buang semua undang2!", dia bingkas jawap. "Undang2 kena ada. Kalau dak huru hara". Dia jawab pandai.

"Dan kalau undang2 kena ada, apa yang membuatkan undang2 ciptaan manusia ni lebih hebat daripada Allah sampai sikit pun kita tamau cuba langsung? Hebat sangat ka kita ni?".

Aku penamat kat situ saja. Aku dah tak ingat apa yang dia counter. Aku kecewa sebab orang yang satu agama dengan aku langsung tak rasa takut untuk deny hukum yang ditulis dalam Quran. Kalau bukan Islam, aku boleh paham lagi. Kadang2 aku rasa becakap dengan kapiaq lagi senang daripada becakap dengan orang yang mengaku Islam ni.

Aku bawak cerita Hudud sebab itu yang tengah dikompangkan oleh media tajaan BN sekarang. Kita paham mengapa DAP tentang hudud, sebab itu bukan hukum yang diwajibkan ke atas mereka - dan mereka memang boleh menentang. Kita jugak paham kenapa MIC dan MCA menentang, sebab mereka boleh menentang. Tapi yang peliknya, macamana ameno jugak tergamak untuk menentang! Sedang mereka itu tanpa segan silu - walaupun dengan rambut lebih blond daripada gelang tangan, dan bulu betis lebih serabut daripada semak padang golf - mengaku mereka memperjuangkan Islam!

Sekali lagi nak tanya kepada ameno sekalian - adakah kalian menolak Hudud? Jika tidak, bilakah kalian akan melaksanakannya? Atau paling tidak, pernahkan kalian even terfikir untuk menimbangkan perlaksanaannya?

Isu sekarang nampaknya cuba memerangkap PAS sebagai menggambarkan mereka "menipu" penyokong dengan bersekongkol dengan DAP dan "enggan" melaksanakan Hudud. Tetapi yang jelas sekali, ameno langsung tidak berani untuk memperkatakan tentang pegangan mereka terhadap Hudud dengan jelas. Sekurang2nya PAS masih teguh untuk melaksanakan hukum yang diperintahkan jika dia berkuasa mutlak. Tetapi apa cerita ameno yang telah berkuasa mutlak selama ini? Jangan kata Hudud, nak pakai tudung pun malu!

Ameno sekali lagi akan dibelit dengan tali sendiri jika mereka tidak berhati2 memilih isu kali ini. Sepertimana tejerutnya mereka dengan perangkap Saiful, aku pasti mereka juga akan terjerut jika isu Hudud ini diperkotak katikkan tanpa berfikir panjang. Sepertimana orang menolak Anwar dan liwat, begitu jugalah dengan isu kali ini. Kebersungguhan PAS meluluskan Hudud di peringkat negeri Kelantan dan Terengganu sudah cukup membuktikan kepada semua siapa dalang yang menggagalkannya. Istiqamahnya PAS pada Pakatan Rakyat cukup membuktikan bahawa PAS bertindak mengikut musyawarah.

Hudud bukan lagi isu di peringkat negeri, tetapi telah menjadi beban terbukti di atas bahu ameno. Menggunakan Hudud sebagai isu pilihanraya, bagi aku, merupakan kenazakan modal di tahap gaban.

Orang Melayu di Kuala Terengganu pastinya faham tentang isu ini. Tapi bagaimana dengan orang bukan Islam di sana?

Aku rasa mereka juga lebih faham mengenai isu ini, tetapi mungkin agak pening mengapa sebuah parti yang dilihat lantang mempertahankan Melayu dan Islam menolak secara lantang hukum yang diwajibkan ke atas mereka. Hukum Allah yang diperintahkan ke atas seluruh umat Islam, termasuklah ameno.

Yang pastinya aku rasa orang Kuala Terengganu sangat bijak untuk menilai tindakan orang ameno sekarang. Jika hukum Allah - Tuhan orang ameno dan seluruh umat Islam - pun boleh mereka perkotak katikkan, apa la sangat janji manji pilihanraya kecil ni.

Renung2kan, dan... Selamat mengundi!

matkeri
http://www.jahilgoblog.net/


Tiada ulasan: