28 September 2007

Kedutaan Burma Dibanjir Lautan Merah


Kira-kira 2000 orang berhimpun secara aman di hadapan kedutaan Burma di Jalan Ampang seawal pukul 9:45 pagi. Para peserta perhimpunan yang terdiri daripada kebanyakannya warga Burma menyanyikan lagu kebangsaan mereka diiringi laungan pro-demokrasi dan anti-junta.

Juga para perserta perhimpunan, membawa pelbagai banting serta gambar ikon pro demokrasi, Aung San Suu Ky; meminta pihak junta mencari jalan damai segera -- serahkan kuasa kepada rakyat.

Selepas beberapa ketika, perhimpunan juga turut diadakan di luar kedutaan Russia dan China yang berada tidak jauh daripada kedutaan Burma.


Kawasan sekitar tempat perhimpunan diawasi oleh Polis Simpan Persekutuan (FRU) berserta dengan beberapa buah trak dan meriam air.

Penganjur protes tersebut termasuklah parti yang dipimpin oleh Aung San Suu Kyi, National League for Democracy (NLD) juga sebuah kumpulan bebas All Burma Democratic Force.

Jurucakap NLD Kyaw Kyaw Min berkata bahawa demonstrasi berkenaan bertujuan untuk mendesak pihak antara bangsa menamatkan pertelingkahan yang sudah pun masuuk hari kedua sejak rejim tentera melakukan kekerasan. (sumber: malaysiakini)

Tiada ulasan: