25 September 2007

Marcel Marceau meninggal dunia


Seniman pentomin terkenal Marcel Marceau meninggal dunia Ahad lalu di Paris ada usia 84 tahun.

Marcel Marceau atau nama sebenarnya Marcel Mangel merupakan seniman Yahudi kelahiran Strasbough, Perancis.

Beliau yang popular dengan watak popular Bip the Clown itu mengingatkan penonton kepada tokoh komedi dunia Charlie Caplin. Karya-karya Marcel menjadi inspirasi kepada seniman terkenal lain. Antaranya Micheal Jackson yang meniru pergerakan mendiang di pentas dengan aksi yang dikenali “moonwalk”.

Sejak jelajah pertamanya di Amerika Syarikat pada 1955, Marcel bekerja mengelilingi dunia untuk mempopularkan “seni yang diam” (art of silence atau L'art du silence). Dunia pantomin dilihat sangat sinonim dengan beliau. Pada usia awal 80, beliau masih aktif membuat persembahan seperti biasa.

Mendiang juga pernah berlakon dalam beberapa filem. Antaranya Barbarela (1968) , Silent Movie (1976) dan Kinski Paganini (1989).

Pada 1978, Marcel mengasaskan Ecole Internationale de Mimodrame de Paris, organisasi untuk mempromosikan lakon pentomin (mimodrama).

Kerajaan Perancis mengurniakannya Legion od Honor, penghargaan tertinggi dalam bidang seni di negara itu.

Beliau lahir pada 22 Mac 1923 dalam keluarga Yahudi. Bapanya merupakan seorang penjual daging yang menjadi mangsa Gestapo pada Perang Dunia Kedua justeru mengembuskan nafas terakhir di Kem Auschwitz.

Mendiang meninggalkan isteri ketiganya Anne dan empat anak. Tiada penyebab kematian yang spesifik dikenal pasti setakat ini. - Jimadie Shah Othman

Tiada ulasan: