25 September 2007

Peguam Saingi Sami?


PUTRAJAYA: Jika di Myanmar para Sami Buddha telah turun ke jalan raya, kali ini di sini jalan rayanya akan dibanjiri dengan warna hitam dan putih berarak di jalan raya.

Ambiga Sreenevasan, Presiden Majlis Peguam Malaysia berkata bahawa tindakannya menyeru ahli-ahlinya supaya turun berdemonstrasi pada Rabu depan bukanlah pendirian yang dipegang oleh pihak pembangkang tetapi menegakkan keadilan adalah kepunyaan semua manusia.

Katanya Majlis Peguam bertindak demikian kerana percaya bahawa kebebasan badan kehakiman adalah tingkat tertinggi tegaknya keadilan.

"The Malaysian Bar stands up for justice. It is non-partisan and only issue orientated. Justice is for all people, regardless of political persuasions. The present situation is a matter of justice, not politics," lagi katanya.

Beliau berkata begitu di laman web rasmi organisasi tersebut.

Majlis Peguam mempunyai pendirian sedemikian akibat pendedahan gempar membabit perbualan telefon Tun Ahmad Fairuz dengan VK Lingam. Pendedahan pita video rakaman perbualan telefon tersebut yang dibuat oleh Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim anta lain menyebut tentang percaturan hakim-hakim di Malaysia.

Pita video ini membuktikan juga terdapatnya 'konspirasi' di peringkat kehakiman di negara ini.

Selain itu jugapihak Majlis Peguam juga turut serta menyeru supaya rakyat dapat bersama-sama dengan barisan peguam berdemonstrasi di hadapan Palace of Justice tempat dikatakan tertegaknya keadilan di Malaysia.

MEMORANDUM FOR ROYAL COMMISSION - VK Lingam’s Video.
Tarikh: September 26, 2007
Masa: 11pagi
Tempat: Palace of Justice, Putrajaya

Tiada ulasan: