30 Ogos 2008

MERDEKA Ialah Keluar Dari Ruang Salah Yang Sesat

Oleh: Zukri Aksah

Salam MERDEKA!!!

Banyak perkara penting akan berlaku dalam masa terdekat ini, paling utama tentulah menanti kelahiran putri sulung saya, moga dia dan ibunya diberi kesihatan yang baik, insyaallah. 31 Ogos ini ialah ulang tahun kemerdekaan negara kita yang ke-51, sementara 1 September pula seluruh umat Islam dijangka akan mula berpuasa Ramadhan, kenalah masanya kerana kita menyambut “kemerdekaan” dari godaan iblis dan syaitan selama sebulan.

Apa itu merdeka? Semudahnya saya menyimpulkan sebagai keluar dari ruang gelap dan memasuki ruang yang cerah, seperti keluar dari penjajahan kepada berkerajaan sendiri, keluar dari kemiskinan kepada kekayaan, juga keluar dari ruang salah yang sesat kepada ruang benar lagi mendapat petunjuk.


Entah macam mana malam tadi sambil menonton televisyen keseorangan (kerana isteri telah pun tidur, kesian dia keletihan kerana sarat mengandung), tergerak pula hati untuk menulis sesuatu tentang merdeka, lalu mula menimbang-nimbang apa yang saya harus rujuk kali ini. Saya terfikirkan Al-Quran, terus saya masuk ke bilik dan mengambil naskah Al-Quran terjemahan di atas almari pakaian.

Kembali ke ruang tamu, saya terus membuka Al-Quran tersebut dan Maha Suci Allah yang tinggi kebesaranNya, saya terbuka surah 68, Al-Qalam, sememangnya Dia tahu, saya dan ramai lagi rakyat di Malaysia ini sedang mencari petunjuk.

Saya perturunkan di sini terjemahan ayat 7 hingga 14 Surah Al-Qalam, Mafhum Firman Allah:

Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang sesat dijalanNya, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. Maka janganlah engkau ikut orang-orang yang mendustakan (agama). Dan mereka bercita-cita, jika engkau lembut (terhadap mereka), mereka akan lembut juga. Dan jangan engkau ikut orang yang banyak bersumpah lagi hina. Pencaci (orang), berjalan mengadu-ngadu. Enggan (mengeluarkan) harta, aniaya lagi berdosa. Keras hati dan selain daripada itu yang terkenal kejahatannya. Kerana dia mempunyai harta dan anak-anak.

Ayat-ayat di atas menyenaraikan orang-orang yang sesat dijalanNya, yang menakutkan saya adalah ayat ke 10 yang telah saya hitamkan, “Dan jangan engkau ikut orang yang banyak bersumpah lagi hina.” Anda semua sudah tentu maklum yang kebelakangan ini orang suka bersumpah, sama ada sumpah untuk mendakwa sesuatu atau sumpah untuk menafikan sesuatu. Anda semua juga tahu antara kalangan yang suka bersumpah ini adalah pemimpin atau pernah berada dalam kepimpinan organisasi yang mereka sertai atau pernah sertai. Sama ada masih memimpin atau pernah memimpin, mereka ini saya yakin masih punya pengikut sehingga sekarang, lebih khusus lagi pengikut yang beragama Islam. Jika mereka yang memimpin atau yang pernah memimpin ini sudah di ambang kesesatan, bagaimana dengan orang yang mereka pimpin, pengikut mereka? Na’uzubillahiminzaalik!

Saya memang tidak boleh melarang Najib Tun Razak dari bersumpah, kerana siapalah saya, sedangkan dia Timbalan Perdana Menteri. Saya juga tidak dapat membantah tindakan Saiful Bukhari bersumpah, kerana saya tidak kenal pun dia dan diapun tidak kenal akan saya.

Tetapi saya kenal seorang saudara, seorang sahabat dan seorang abang, Ezam Mohd Noor, harus saya betulkan niat saya di sini bahawa saya tulis ini bukan untuk mengutuk atau mengkritik, saya masih punya hubungan baik dengan Ezam sampai sekarang, kalau Ezam membaca tulisan ini, anggaplah ini sebagai pesanan dan ingatan sesama Muslim. Ketika menerajui Pemuda Keadilan, Ezam pernah bersumpah keramat di semua negeri seluruh Malaysia, Ezam juga pernah bersumpah akan menentang Mahathir walaupun Mahathir sudah berada di dalam kubur, Ezam turut bersumpah akan melawan Umno habis-habisan, yang terakhir Ezam bersumpah akan menghalang Saudara Anwar dari menjadi Perdana Menteri.

Atas rasa kasih-sayang kepada seorang saudara, seorang sahabat dan seorang abang, saya sangat-sangat merayu kepada Ezam supaya biarkanlah yang berlalu itu, cukuplah bersumpah, saya sangat-sangat takut Ezam termasuk dalam golongan yang disebut dalam ayat ke 10 surah Al-Qalam itu, dan natijahnya menjadi orang yang sesat dijalanNya.

Saya tahu, sungguhpun Ezam sudah tidak ada apa-apa jawatan politik, dia masih ada pengikutnya. Saya juga sangat-sangat takut jika Ezam memang termasuk dalam golongan tersebut, yang sesat dijalanNya, yang bakal terikut sama adalah orang-orang yang mengikutnya. Wajarkah saya menulis perkataan yang menggambarkan situasi ini, SESAT DAN MENYESATKAN. Saya akan menangis jika ini benar!

Sesungguhnya, keluar dari keadaan ini, keluar dari keadaan sesat dan menyesatkan adalah KEMERDEKAAN YANG SEBENAR.

MERDEKA!!!



Tiada ulasan: