20 Ogos 2008

Khabonyer: Sifat haram jadah







Dalam bulan ni aku sibuk betui pasal kerja, pasal hal peribadi, bini nak beranak, anak tak sihat, prestasi kerja yang merosot, tapi itulah dugaan yang Allah bagi kat aku supaya tidak lalai daripada mengigati-Nya.

Bukan nak mengadu nasib, tapi aku dah fedup dengan pemimpin yang ada. Minggu lalu aku berkesempatan singgah sekejap kat permatang pauh. Punya ler ramai orang - sendat giler, sampaikan highway pon dari 3 line dah turun pangkat jadi 1 line. Aku rasa anggaran dalam 40 ribu manusia yang membanjiri Permatang Pauh. Kome boleh bayangkan lautan manusia.dalam tempoh dalam sebulan ni macam macam hal yang berlaku dalam malaysia nie.

Paling aku tunggu ialah hal muktamar PAS yang julung kali dibuat kat Perak. Tapi aku rasa tak semeriah seperti di kelantan tapi itu bukan ukuran kegagalan penganjuran tapi yang penting muzakarah sesama ahli PAS dalam membentuk sebuah parti yang disegani.

Pelbagai isu yang diutarakan tapi banyak perwakilan yang smash ahli tertinggi dan ahli tertinggi menerima dengan hati yang terbuka tanpa ada sifat wasangka. Cuma yang aku terkilan aku tak sempat bertemu dengan Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Hadi Awang.

Kita lupakan slot muktamar PAS dan tumpukan sekarang bagaimana isu di Permatang Pauh. Khabonye member aku mengatakan Jalil ketua pemuda Umno hangin satu badan, sebab namanya tak naik jadi calon utk pilihan raya kecil nanti. Bukan aper semasa Umno tidak mempunyai calon yang sesuai muka mamat jalil nie ler dok asyik keluo tv provok lebih. Alih-alih Pak Lah calon Arif Shah taikun nasi kandar kat penang.

Maka dengan hati yang terbakar berlaku pertengkaran kecil antara Jalil dengan Umno dan jika kita lihat mana ada muka Jalil selepas penamaan calon. Sebelum penamaan calon kita dapat lihat bagaimana ahli parlimen UMNO mengatakan DSAI sebagai jaguh kampong yang mana bertanding di kawasan selamat.

Tidakkah AYAT JAGOH KAMPUNG ADALAH SESUAI DITUJUKAN KEPADA AHLI UMNO SAHAJA KERANA KALAU MEREKA NAK SELAMAT MEREKA INI AKAN BERTANDING DI JOHOR SEPERTI NOH OMAR, HAMID ALBAR, HISHAMUDDIN, AZALINA, NORAINI DAN BEBERAPA LAGI ORG UMNO YANG CAKAP TAK SERUPA BIKIN.

Percakapan kita menandakan sepanjang mana akal kita. Akal adalah satu anugerah yang tidak ternilai yang diberikan oleh Allah kepada manusia. Dengan adanya akal dapat membandingkan sesuatu buruk dan baik dalam kehidupan kita. Dan memilih yang mana makruf dan mungkar. Tapi sayang manusia lebih memilih jalan mungkar di sebab ajakan syitan.

Semalam aku menghadiri satu kuliah agama di mana manusia selalu menyalah tafsirkan sesuatu yang baik menjadi buruk. Contoh perkataan khalwat iaitu bermaksud berdua dua bersama orang yang tercinta bermunajat dan mengadu nasib di dalam keadaan gelap. Ini bermaksud yang tercinta itu bukanlah seorang manusia tetapi tercinta itu adalah ALLAH.

Maka pada hari ini khalwat sewenag-wenangnya ditujukan kepada sesuatu perbuatan yang terkutuk. Dan lagi satu perkataan ialah haram jadah. Haram bermaksud haram dan jadah lebih menjurus kepada yang bermaksud amat/teramat. Maka haram jadah bermaksud haram yang amat amat haram. Tapi dalam kehidupan kita haram jadah adalah satu perkataan yang lebih kepada mencarut. Maka dalam kes mubahalah Saiful Bukhari adalah perbuatan haram jadah kerana dia bukan lah orang yang difitnah atau orang yang dituduh.

Maka sebelum membuat mubahalah seseorang itu mestilah membuktikan dirinya teraniaya dan muhabalah ini adalah satu cara atau jalan yang terakhir utk membuktikan dirinya tidak bersalah. Tiada istilah menjujung Al Quran kerana tradisi ini adalah adat manusia dan ianya lebih kepada meniru orang kristian. mubahalah adalah proses angkat sumpah yang mesti dilakukan dipadang lapang dan segala binatang ternakan dan makhluk yang bernyawa dikumpulkan di padang dan orang yang difiatnah itu bersumpah dgn menyebut wallahi wabillahhi wataulahhai yang bermaksud DEMI ALLAH DENGAN ALLAH DAN SESUNGGUHNYA.

Maka setelah ungkapan ini disebut di hadapan makhluk yang hidup maka barulah proses itu sah. Kita bukan tunggu utk bersumpah menjunjung Al Quran, kita bukan buat di dalam masjid dan menghadap kiblat. Adakah kita perasan atau tidak perbuatan Saiful Bukahri itu lebih menjurus kepada ajaran Kristian dan perbuatannya adalah haram jaddah.

APA YANG AKU SEDIH PUAK-PUAK UMNO INI SANGGUP MENGADAI AGAMA DAN MENJEMPUT PENGARAH JAWI SEBAGAI SAKSI ADALAH BOLEH DIANGGAP BOLEH MEMESONGKAN AKIDAH MANUSIA DAN YANG PENGAWAI JAWI ITU SEBENARNYA TELAH MEMPERBODOHKAN DIRI NYA DEMI MENJAGA KEPENTINGAN PERIBADI DAN INI ADALAH SIFAT HARAM JADDAH.

Saiful Bukhari sebenarnya boleh didakwa di bawah akta hasutan kerana mahkamah sivil telah memutuskan bahawa kejadian liwat itu berlaku suka sama suka. Maka dengan ini tiada unsur ROGOL seperti mana yang didakwa oleh Pak Lah.

Siaran langsung angkat sumpah Saiful Bukahari telah berlangsung sehari sebelum penamaan calon menampakan satu tektik kotor UMNO dalam memenangi semula hati rakyat di permatang pauh. UMNO sendiri adalah satu parti terdesak yang mana pada hari ini melahirkan PEMIMPIN YANG HARAM JADAH. Yang tidak berakhlak. Kita lihat sahaja pada malam Isnin di TV 9 forum Hujah, bagaimana ahli parlimen Lenggong mengatakan UMNO adalah kuat yang mana ahlinya telah memenangi banyak kursi dalam pilihanraya yang lepas tapi adakah mereka sedar yang MEMBOLEHKAN MEREKA MEMIMPIN MALAYSIA PADA HARI INI ADALAH KEMENANGAN BESAR DI SABAH DAN SARAWAK DAN IANYA BUKAN DARIPADA UMNO TETAPI DARIPADA PARTI KOMPOEN BARISAN NASIONAL.

Itulah ahli parlimen UMNO bercakap tanpa membuat analisis bodoh tua.dan lagi satu yang aku tertarik bila pengerusi bertanya pada hari ini rakyat mahukan perubahan maka dengan selumber AHLI PARLIMEN LENGGONG MENJAWAP UMNO TELAH MEMBERIKAN BANYAK PERUBAHAN DAN PERUBAHAN PALING BESAR PADA 2010 NANTI, MAKA PERALIHAN KUASA AKAN BERLAKU DI MANA PAK LAH AKAN MEMBERIKAN KUASA KEPADA NAJIB.

Adakah itu yang dimahukan oleh rakyat. perubahan kuasa itu adalah kemahuan daripada ahli UMNO bukan Rakyat. SEBAGAI RAKYAT MEREKA TIDAK MAHU PEMIMPIN DARIPADA KALANGAN UMNO KERANA MEREKA UMNO SAMA SAHAJA.GILER KUASA DAN GLAMOR.

Perubahan yang rakyat mahukan adalah kembali kepada ajaran Allah bagi yang Islam perubahan daripada pemerintahan sekular, pemerintahan yang komunis, pemerintahan kronisma, permerintahan zalim dan mungkar. Bukan tukar buaya ambik harimau.

Isu yang aku suka pada hari ini bagai mana UMNO telah menipulasikan pemikiran student UITM dalam melancarkan perang saraf terhadap Pakatan Rakyat. UNTUK PENGETAHUAN SEMUA WARTAWAN MENAYAKAN PANDANGAN MB SELANGOR TERHADAP KEMASUKAN NON BUMIPUTERA KE DALAM UITM DAN PANDANGAN MB SELANGOR ADALAH IKHLAS MENYATAKAN MINIMUMKAN KEMASUKAN NON BUMI PUTERA SERENDAH YANG MUNGKIN DALAM 10% HANYA UTK FAKULTI KEJURUTERAAN SAHAJA.10% INI MERANGKUMI PELAJAR CINA INDIA DAN LUAR NEGARA.

Sebelum ini Pak Lah pon ader offer kepada MIC dan MCA tetapi mereka menolak tapi adakah berita sensasi ini tidak dikeluarkan di tv dan tiada satu pon perarakan dibuat. Aku pon ader cerite di sebalik cerite pasal UITM in,i memang penoh kontroversi satu macam member aku .

Dia memang ada pontensi jadi lawyer dia memang minat nak jadi lawyer itu memang kenyataan tapi ada satu sem tu pointer kurang bagus maka ada pilihan sama ada dia kena reject atau seorang lagi student pempuan yang cantik dan yang mana merupakan seorang selebriti iklan yang mana pointer dia lebih rendah daripada member aku.

Tapi diatas sikap haram jadah, member aku kena rejeck dan cerita selanjutnya tak dapat aku ceritakan aper yang terjadi kat dia sebab biar aku dia dan member kami yang tahu. TAPI ADAKAH MEREKA INI SEDAR MRSM TELAH MENERIMA 10% NON BUMI PUTERA TAPI ADA SESIAPA YANG BISING IAITU ALASAN MEREKA ADALAH MENGGALAKKAN PERSAINGAN YANG SIHAT.TAPI TAKDER SATU BANTAHAN YANG DI BUAT. SEBAB CADANGAN YANG MAHA HEBAT DATANGNYA DARIPADA UMNO YANG BIJAK SANA.MAKA MENGAPA TIDAK SAJA DITUKARKAN NAMA.

JANGAN DIGUNAKAN NAMA MARA KERANA MARA MERUPAKAN HAK ORANG MELAYU YANG DI AGONG AGONGKAN OLEH UMNO.STUDENT UITM MEMANG KESIAN SEBAB JADI BARUA UMNO. BIAR PERARAKAN.

SEDANGKAN MRSM SENDIRI DIROGOL OLEH UMNO DALAM MENJAMIN PERJALANAN POLITIK MEREKA.KALAU KOME NAK TAHU YANG MERAMPAS HAK MELAYU ADALAH ORANG YANG BERSUNGGUH SUNGGUH BERJUANGKAN MELAYU. KALAU KOTANG PANDAI JAWAPANNYA DI DEPAN MATA.KEPADA STUDENT UITM JANGAN MELENTING KERANA ITU ADALAH CADANGAN SAHAJA SEDANGKAN YANG BUAT KEPUTUSAN YANG MEMBOLEHKAN MEMBUAT KEPUTUSAN ADALAH CHANSSELOR KORANG DAN MENTERI PELAJARAN.

SEBAB MEMANG DARI DULU LAGI UMNO CANDANG NAK BERI 10 % KEPADA NON BUMI TAPI DIAORANG YANG TAK NAK SEBAB SILIBUS KORANG DALAM KEJURUTERAAN TAK SETARAF DIPERINGKAT ANTARABANGSA.BUKAN AKU CAKAP TAPI KORANG KAN BIJAK PANDAI PANDAI BUAT DEMONTRASI. NAK TAHU JAWAPAN KORANG TANYA BIRO MIC DAN MCA TU SEBAB DIAORANG BUAT U SENDIRI DAN SILIBUS BERTARAF INTERNASIONAL.


Tiada ulasan: