30 Ogos 2008

Riang-ring: Merdeka!





"Di atas runtuhan kota Melaka, kita bina jiwa merdeka!"

Apa yang dimaksudkan dengan ungkapan di atas ni? Baik, aku terangkan satu per satu apa kena-mengena kota Melaka dengan jiwa merdeka.

Dari sudut sejarah, kita dapat melihat bahawa semenanjung Tanah Melayu ini dulu dikenali sebagai Melaka. Dalam buku teks sejarah tingkatan 1 (masa zaman aku dulu), selepas bab zaman pra-sejarah, bab kedua ialah zaman kesultanan Melayu Melaka. Parameswara yang berasal dari Palembang ialah Sultan yang pertama. Tetapi, menurut hikayat Hang Tuah yang kelakar tu, Sultan Melaka berasal dari Bukit Siguntang yang merupakan dunia dewa-dewi Wan Empuk Wan Malini. Lantaklah dia berasal dari mana pun, yang penting dia seorang raja yang telah menawan negeri yang diberikan nama Melaka.

Aku tertanya-tanya, sebelum namanya Melaka, apa nama kawasan tu dan takkan tak ada langsung komuniti dan kerajaan tempatan? Katakan ada masyarakat di situ, takkan mereka terima saja dengan hati terbuka bahawa mereka sudahpun ada Sultan?


Kemudian, empayar Melaka ni pun berkembang baik lalu dijajahlah oleh Portugis, Belanda, British dan akhirnya UMNO (ops, hahahaha). Semasa peristiwa lawak Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj mengisytiharkan kemerdekaan Malaya, dia memilih Melaka sebagai satu simbolik bahawa Melaka yang dijajah selama ini akan bebas dan merdeka.

(Lagu di bawah nyanyi ikut rentak intro lagu 'Cek Mek Molek' oleh M. David Sparkle - M. Daud Kilau lah!)

"Oh hoi................ hoi!
Kalau dah bingung tu bingung juga
Itulah dia bangsa Melayu..."

Aku pernah menonton dokumentari pasal merdeka terbitan Filem Negara - temuramah bersama Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj. Katanya, "Ditakdirkan Allah Ta'ala, datuk moyang saya dulu (Sultan Kedah) telah menjual negeri kepada pihak British (Pulau Pinang), dan ditakdirkan Allah Ta'ala sekali lagi, pada hari ini, saya cuba menebus kesalahan yang dilakukan oleh datuk moyang saya dengan menuntut kemerdekaan tanahair."

Memang betul Tunku menuntut kemerdekaan tanahair. Tanahair Malaya akhirnya merdeka pada 31 Ogos 1957. Itu Malaya yang merdeka! Bukan rakyat! Yang kita dok sambut hari kebangsaan tiap-tiap tahun tu, kita faham ke kemerdekaan sebenar? Dahlah kita kena tipu dengan UMNO selama 62 tahun. Bendera pun ciplak bendera Amerika. Lagu negara pun ambil lagu keroncong lelucon 'Terang Bulan' yang sangat popular pada 40-an!

Sekali lagi - "di atas runtuhan kota Melaka, kita bina jiwa merdeka!" Ungkapan ini diucapkan oleh Dr. Burhanuddin al-Helmi.

Kota Melaka - kalau kita pergi Melaka, kita lihat banyak kota-kota yang masih kukuh bersemayam. Mana yang dikatakan kota Melaka yang runtuh tu? Kota Melaka yang runtuh tu ialah kota yang dibina oleh empayar kesultanan Melayu Melaka. Kota tu runtuh sebab Portugis ambil alih negeri ni. Kenapa ungkapan ni kata atas runtuhan kota Melaka, kita bina jiwa merdeka? Siapa 'kita' yang dimaksudkan tu? Melayu? Ye lah... Melayu.

Sebenarnya bukan saja Melayu. Rakyat. Rakyat yang hidup di bawah telur lanjut Sultan. Rakyat yang sentiasa takut akan tulah Sultan. Rakyat yang selalu kena laungkan 'DAULAT TUANKU'! Runtuhnya kota Melaka maksudnya, tiada lagi Sultan. Bila tiada Sultan, maka tiadalah rakyat yang membahasakan diri sebagai 'HAMBA'.

"The history of all hitherto existing society [2] is the history of class struggles.

Freeman and slave, patrician and plebian, lord and serf, guild-master [3] and journeyman, in a word, oppressor and oppressed, stood in constant opposition to one another, carried on an uninterrupted, now hidden, now open fight, a fight that each time ended, either in a revolutionary reconstitution of society at large, or in the common ruin of the contending classes.

In the earlier epochs of history, we find almost everywhere a complicated arrangement of society into various orders, a manifold gradation of social rank. In ancient Rome we have patricians, knights, plebians, slaves; in the Middle Ages, feudal lords, vassals, guild-masters, journeymen, apprentices, serfs; in almost all of these classes, again, subordinate gradations."

- Communist Manifesto, bab 1 BOURGEOIS AND PROLETARIANS.

Assalammualaikum, ayahanda, abang long, abang ngah, abang cik semua, dan juga kepada Pak Imam serta ustaz-ustaz, kita tengok sini bagaimana si KAFIR Karl Marx dan Frederick Engels ni pun pandai menilai bahawa manusia semua sebenarnya sama saja dan tidak ada apa yang dipanggil taraf, darjat, ataupun tuan dan hamba. Tapi kenapa kita yang dipanggil MELAYU ISLAM (khususnya) ni dan yang merasakan kita ni sebagai bangsa terpilih (sama dengan Bani Yaakob), dan agama kita ni yang menjaminkan SYURGA yang sama dengan unta Nabi Muhammad ni, tapi kita masih lagi dikongkong dan mendaulatkan SULTAN?

Kita selalu baca Quran dan kita selalu baca ayat 'Laa ikra hafid diin' yang bermaksud tiada paksaan dalam agama. Ayat Allah Ta'ala yang pendek ni menerangkan bahawa Islam ialah agama bebas dan merdeka. Tiada kasta-kasta ni. Dan ini yang dimaksudkan oleh Manifesto Komunis ni - 'oppressor and oppressed'.

Kita jangan percaya sangat bahawa Sultan ialah Ketua Agama Islam. Ini semua penipu. Kalau pergi Hotel Shagri-La di Jalan Sultan Ismail, KL, kamu semua akan tahu siapa sebenarnya mereka ni. Dan bila dah tak ada Sultan, barulah JIWA kita akan MERDEKA. Tak ada lagi tuan dan hamba. Tak ada lagi kaya dan miskin. Kita, manusia hasil dari air mani yang sama je bentuk dan prosesnya ke ovum.

Kita jadi HAMBA ALLAH dah lah...

"Di atas runtuhan bilik gerakan UMNO, kita bina jiwa merdeka."

Hahahahahaha

Tiada ulasan: