20 Ogos 2008

Riang-riang: Ke arah hidup yang lebih selamatikal, ekonomikal & praktikal (2)





Di sini, aku ingin menyeru (bukan memaksa), bahawa penggunaan basikal di dalam bandar adalah sangat praktikal. Bagi manusia yang menggunakan kereta, silalah bertukar kepada basikal. Tujuan utamanya ialah mengurangkan kesesakan di jalanraya serta pencemaran karbon monoksida. Tapi jangan ingat basikal tak ada karbon! Ada, iaitu gentian karbon (carbon fibre) yang menggantikan besi dan alluminium dan bahan ini lebih ringan (sesuai untuk rumah tingkat 5 dan tak ada lif, macam aku, tapi aku pakai basikal alluminium). Jikalau dah ramai naik basikal, boleh la minta kat Rapid KL sediakan gerabak basikal (tren).

Tetapi, penggunaan basikal ini masih belum dijamin selamatikal lagi buat masa ini kerana pemandu kereta dan penunggang motosikal di Malaysia ni kebanyakannya bongkak lagi angkuh dan sangatlah tuhan jalanraya perangai mereka. Kalau dalam majalah 'Urban Velo', ada kartun yang melabel kereta sebagai 'terrorist' yang bernama Jesus Bin Laden - hahahaha. Dari segi ekonomikal, kita tak payah nak komplen pasal minyak sebab hakikatnya minyak akan kehabisan di dunia ni. Kita akan habis duit banyak kat makan dan minum. Kayuh ni cepat lapar. Takkan makan pun nak komplen kut...

Pemandu-pemandu di Malaysia (terutama KL), kebanyakannya langsung tidak menghormati pejalan kaki dan penunggang basikal. Aku betul-betul tak faham sebab apa - bila hujan rintik, kereta-kereta ni yang kelam kabut nak laju sedangkan yang sahih lagi pasti dan hakikatnya penunggang basikal dan pejalan kaki inilah yang basah kuyup kena hujan. Ini kereta, beli dengan harga RM40 ribu, ada bumbung dan penghawa dingin tapi masih lagi nak takluk jalanraya. Apa punya perangai la manusia ni. Masalah ini bukan saja berlaku di KL, tapi di kota besar New York juga. Jadi, rakyat Malaysia yang ada kereta lega sikit sebab artikel ni taklah kutuk diorang je. Hah, kat KL ni yang paling lahanat dan menjadi musuh tradisi pejalan kaki dan basikal - BAS METRO! Fuk Of lah. Aku berdoa pemandunya mati nanti, keranda dia diusung oleh basikal roda tiga! Kakakakaka...

Aku dok bayangkan (ehem, Dato' Hassan Nawawi - take note), bandar di-raja Kuala Kangsar akan menjadi sebuah bandar basikal seperti Hanoi dan Beijing. Kenapa Kuala Kangsar je? Eh, jangan salah faham, sebab aku orang sana dan kalau boleh aku nak jadikan ini bandar contoh dan akan diikuti oleh bandar-bandar lain di bumi Malaysia tercinta ni. Hey, jangan tak tahu, berbasikal ni sangatlah aktiviti sihat! Kalau ada bandar lain nak buat dulu, silakan. Amatlah dialu-alukan. Basikal bukannya bom. Ianya benda bagus.

Okeh, untuk hidup lebih selamatikal, ekonomikal dan praktikal lagi, aku nak tulis sini, oh ini perkara sangat penting. Aku pernah menyentuh isu ini dalam entri sebelum ini. Pasal nikah kahwin. Perkara ni betul-betul terkesan di hati aku. Aku ada masalah ni dulu. Aku betul-betul 'frust' lah.

Okeh, untuk kawan-kawan yang belum bernikah lagi, aku nak bagi ilmu sikit. Kalau kawan-kawan nak bernikah di sekitar Malaysia ni, ilmu ini adalah yang terkini. Kalau jurunikah tu tanya rukun nikah ada berapa dan sebutkan satu per satu - sila jawab begini ya. Rukun nikah ada 7 (sebenarnya 5), iaitu:-

1. Suami
2. Isteri
3. Saksi
4. Wali
5. Akad / ijab
6. Sijil nikah yang disahkan oleh jabatan agama Islam
7. Ujian HIV yang disahkan oleh Kementerian Kesihatan

Ini perkara-perkara yang perlu ada atau rukun nikah yang sedang berlaku di Malaysia bumi Islam yang dibangga-banggakan sangat tu. Dok terjerit-jerit pertahankan Islam kat tepi jalan tapi pelaksanaan Islam di Jabatan Agama diorang langsung tak sedar yang ustaz-ustaz dan imam-imam tu aku berani jamin - diorang tu samalah dengan paderi-paderi gereja di eropah pada zaman kegelapan dulu. Niagakan agama. Tak lama lagi, rukun nikah ni bertambah satu lagi - ujian bebas dari video lucah yang ditayangkan di laman sesawang melayubest! Hahahahaha... Eh, ustaz-ustaz ni apa kira, janji buat duit!

Hey, aku nak cerita ni. Aku dulu nak kahwin, ada masalah di sebelah perempuan yang kena berwalikan hakim. Jadi, kawan aku bawa aku jumpa dengan Kadi di Pusat Islam. Kadi ni pun bagilah khidmat nasihat dia. Kemudian, dia suruh aku dan perempuan ni pergi ambil kursus dulu. Dia cadangkan tempatnya. Aku pun pergilah berdaftar di tempat kursus ni. Tiba hari kursus, Kadi ni juga yang bagi ceramah. Hmm... Dia buat kerja 'part-time'. Dan yang pasti pemilik pusat kursus ini juga adalah dari kalangan mereka juga. Kemudian tak lama selepas itu, aku nampak muka Kadi ni kat TV - nikahkan penyanyi kesayangan tanahair dengan Dato' saudagar misai. Hah, kursus kahwin hanya RM80 seorang untuk sehari setengah! Dan aku dengar cerita penyanyi kesayangan tanahair tu tak pergi pun mana-mana kursus. Aku dengar cerita lah. Kalau ianya betul, ini samalah dengan undang-undang trafik - kancil kena tahan, mercedes lepas! Undang-undang sarang labah-labah - nyamuk sangkut, merpati lepas. Sarang labah-labah kan salah satu lambang PEKIDA!

Kursus kahwin. Aku ada sembang dengan kawan aku. Dia belum ambil kursus lagi. Dengar cerita, kursus selepas ini siap tidur sana dan ada kiyamulail, siap ada 'exam'. Haaa hahahahaha. Gelak besar aku dengar khabar angin ni. Ini bermakna, bayarannya bertambah dan menyusahkan lagi orang nak kahwin! Apa punya booodoh la ustaz-ustaz yang merancang program ni. Itu yang kawan aku cakap, dia boleh ikut program kursus ni tapi mesti ada MOU. Ustaz-ustaz ni mesti bagi jaminan bertulis bahawa kursus ini akan memberi kebahagiaan suami-isteri selama-lamanya. Kursus ini jaminan suami-isteri itu takkan bercerai hidup (jatuh talak). Boleh tak macam tu...

Assalammualaikum, 'peace be upon you' dan selamat sejahtera ke atas kamu wahai abang-abang ustaz. Kami bukan nak 'demand' dan kami bukan nak keluar dari Islam Hadhari yang suci lagi wangi mengalahkan bau kasturi ni. Kami cuma nak kahwin. Rukun nikah tu ada 5 seperti yang disyariatkan. Apa yang susahnya. Dah 'couple' ni dah suka sama suka, dah air naik kepala, nikahkan je lah asalkan ada 2 ORANG SAKSI MUSLIM DAN WARAS, WALI (bapa kepada perempuan), kemudian akad nikah je. Mas kahwin boleh jadi apa saja kalau nabi bersabda boleh saja dengan sepotong ayat Quran. Apa masalahnya. Hah, satu lagi bisnes ustaz-ustaz ni - kad nikah. RM30 seorang tak silap aku. Upah saksi lagi paling busuk RM50 seorang. Kalau berwalikan hakim, Tok Kadi tu kena jugak salam beraup kata orang - terbang lagi RM100. Ini tak masuk kenduri kedemat lagi ni... Hey, atok nenek moyang aku dulu nak nikah tak ada pun kad nikah ni... Kalau tak ada kad nikah ni, nanti dapat anak, nak pergi daftar, tak pasal-pasal anak tu dapat status 'Permohonan Seksyen 13' atau bahasa sopannya - HARAM JADAH!

Jadi, untuk ke arah hidup yang lebih selamatikal, ekonomikal dan praktikal, aku syorkan kepada kawan-kawan ada beberapa pilihan dalam bab perkahwinan:-

Pertama, tak payah kahwin - 'living together'.

Kedua, kita para pemuda ni buat bantahan kursus kahwin yang berbayar dan hapuskan syarat tu lagi bagus. Hey, apa guna belajar Pendidikan Islam kat sekolah kalau bab nikah kahwin tak boleh nak ajar dengan terperinci. Bab ilmu hubungan seks, tak payah ajar - semua pandai malah lagi terer dari ustaz tu pun ada sebab zaman internet ni macam-macam sumber rujukan. Cuma perlu ajar kenapa mesti pakai kondom sebab untuk perancangan keluarga (jumlah anak biarlah padan dengan pendapatan) sambil membantu ekonomi penoreh getah.

Ketiga, ikut macam aku - MELANCAP. Hahahaha... Gerenti SELAMATIKAL (tak risau HIV), EKONOMIKAL (hanya modal sabun atau syampu, nak best - baby oil), dan PRAKTIKAL (janji air mani keluar). Haaa hahahahaha...

2 ulasan:

zainal abidin berkata...

hahahahahha... lucu lucu ...
Satu je nak komen. Kat malaysia ni panas. kalau berkemeja kemdian naik basikal gi keje, alamat tak boleh keje lah semua orang, sebab kena tahan nafas. melainkan lah, kalau disetiap kompleks pejabat ada bilik madi dan bilik persalinan.....

Mohammad Hariry berkata...

boleh mandi kat jamban pejabat je... hehehe