14 Ogos 2008

Riang-riang: Aiyak, kenapa teruk sangat nak belajar di Malaysia ni?






Remaja setelah tamat sekolah menengah, akan berpusu-pusu memasuki kolej, menyambung pelajarannya dalam bidang yang diminati tidak kiralah tahap diploma ataupun ijazah. Kelayakan yang penting untuk mengiftiraf diri remaja ini sebagai pelajar universiti dan kolej ialah selain dari kelayakan SPM atau STPM atau SPM(V) ataupun 4 senawi (?), kelayakan duit ibubapa dan pengaruh politik juga penting. Kalau tak ada kelayakan duit dan pengaruh politik ni, berkemungkinan besar remaja ni susah untuk masuk ke kolej atau universiti. Jika remaja ini tidak diterima di intitusi pengajian tinggi awam (walaupun mintak jurusan seni persembahan pun tak dapat - halamak, nampak sangat jurusan ni pilihan terakhir dalam borang UPU), maka adanya remaja ini juga berhak membayar masuk ke kolej-kolej swasta yang bersepah wujudnya di se-antero Malaysia ni. Janji sediakan sahaja duit.

Bila aku baca cerita pelajar-pelajar 'nurse' yang bengang sebab PTPTN dah potong banyak sangat duit diorang, aku pun gelak - hahahaha. Diorang ni tak pandai lah nak curi masa buat kerja part-time. Janganlah berharap sangat pada duit PTPTN tu. Aku ada pengalaman yang aku nak ceritakan.



Aku dan beberapa orang rakan mendapati bahawa di Sunway ada sebuah kelab yang menghidangkan persembahan harimau ('tiger show'). Nama kelab tu ialah 'Eleven Heaven'. Sebuah kelab murah yang wujud di deretan rumah kedai. Kami pun ke sana untuk menyaksikan persembahan ni - satu kajian seni persembahan juga ni. Kami sampai di sana, sambil-sambil minum 'beer', kami dihidangkan dengan muzik 'techno' yang mencucuk-cucuk otak. Hati kami ni tak sabar nak tengok persembahan tu macam mana. Woh, bukan senang woh nak dapat peluang ni. Tiba-tiba DJ pun cakap entah apa-apa, lagu pun ditukar, dan tiba-tiba 2orang gadis - seorang Cina dan seorang lagi Melayu, melompat ke atas 'bar top'! Wow! Ini sudah best! Malaysia ada semua ni! 2 gadis ni menari dengan penuh gaya erotik dan aku punya 'bob' yang tadi tidur, terus bangun. Suka dia. Gadis-gadis tadi cuma memakai top & bottom. Perhh... (bila dah mabuk - macam-macam boleh jadi).

Tengah syok-syok tengok diorang menari, tetiba lampu kalimantang menyala, muzik tutup, gadis-gadis tadi kelam-kabut turun dari 'bar-top'. Ingatkan ini salah satu persembahan. Rupa-rupanya, polis-polis sudah masuk daaa... Aiyak! 'Bob' aku yang tadinya gagah perkasa terus menyorok, taknak keluar dah. "Letakkan IC atas meja, jangan keluar." Perintah seorang polis ni. Aku tengok kat atas meja sebelah dengan tandas tersusun botol-botol dengan penutup kuning. Shit, fuck, damn, gampang (habis semua carut-marut aku keluar). Sah, kena ambil air kencing aku malam tu. Aku taknak cerita panjang, aku dan kawan-kawan ni pun digari dan disumbatlah ke dalam van beramai-ramai! Hah, masa menunggu giliran untuk kencing tu, gadis yang menari tadi (Melayu) duduk kat meja kami (sebab kami Melayu yang dia nampak, yang lain ramai Cina). Budak 'Bob' ni mula nak jenguk-jenguk. Kurang asam punya 'Bob'!

Kami semua dikumpulkan di Balai Polis Damansara, dekat dengan 'up-town'. Termasuklah si minah penari ni tadi. Nama kami dipanggil seorang demi seorang untuk kencing sekali lagi dan membuat laporan. Kencing di kelab tadi untuk bacaan polis. Kencing di balai ni untuk bacaan makmal. Bacaan di makmal inilah yang menentukan bahawa kami ini akan dihantar ke pusat serenti atau tidak. Dalam banyak-banyak nama yang dipanggil, aku tertarik dengan satu nama ni - Rabiatul Adawiyyah. Dialah penari tu tadi. Abang polis tadi sempat menyindir juga - "nama Rabiatul Adawiyyah..." Budak ni tunduk je. Yelah, takut tu tengok abang-abang polis ni. "Kerja apa?" Jerkah abang polis ni. Dalam hati aku, takkan tak nampak dia buat kerja apa tadi (hehehe). "Student." jawab si Rabiatul Adawiyyah ni.

"Student kat mana?"
"KDU."

Dan malam tu, kami tidur lokap.

Wallahu'alam fissawwab, tak tahu tak boleh jawab lah, betul atau tidak si Rabiatul Adawiyyah ni pelajar kat KDU, aku tak tahu. Tapi, katakanlah dia ni betul-betul pelajar di KDU, tengok apa yang berlaku pada dia? Betul ke dia kerja sebagai 'striptease dancer' tu sebagai hobi atau terpaksa untuk mendapat duit lebih? Kalau betul dia nak cari duit lebih untuk sara hidup sebagai pelajar di kolej swasta, di sini kita dapat lihat bagaimana kerajaan (yang sekarang ni beriya benar nak selamatkan umat Islam) menekan remaja. Bekerja sebagai 'striptease dancer' tak salah, tapi waktu bekerjanya yang salah! Penat tu. Persembahan tu mungkin tamat pada jam 5pagi. Dan esok paginya dia terpaksa masuk ke kelas. Apabila seseorang pelajar tu tidak cukup persediaan ke kelas, ini boleh merosotkan prestasinya! Apabila prestasinya merosot, tak gunalah dia membayar yuran yang beribu-ribu ringgit tu dan akhirnya dia tidak mendapat yang terbaik dalam pelajarannya! Tak tahulah kut-kut boleh bayar lebih untuk dapatkan 'four flat' setiap semester. Hahahahaha.

Jadi, untuk pelajar-pelajar kolej atau universiti, kalau tak cukup duit, bekerjalah sepertimana usaha Rabiatul Adawiyyah ni. Bukan maksud aku suruh kerja macam dia buat. Tapi, carilah kerja. Sekurang-kurangnya, kalau gagal sebagai pelajar kolej, tapi dapat juga ilmu tentang kehidupan. Kalau tak boleh buat juga, tak payah belajar. Buat apa belajar sampai kita disusahkan! PENDIDIKAN DAN PERUBATAN HARUSLAH DIBERI DENGAN PERCUMA. Ini yang sepatutnya kita tuntut. Bukan PTPTN dan harga minyak!

Hah, ni satu lagi kes - budak-budak UiTM pula buat hal. Khalid Ibrahim baru cuit sikit je, dah melenting. Kakakakaka. Apa punya bangang lah manusia yang berbangsa Melayu ni. Apa istimewanya UiTM dan Melayu ni? Ada ilmu yang kita tak boleh kongsi bersama sesama manusia ni ke? Manusia berbangsa Melayu dan beragama Islam ni memang tak boleh bercampur dengan manusia dari bangsa asing kut... Tapi, manusia berbangsa Melayu dan beragama Islam ni dari segi pakaiannya sama seperti manusia berbangsa Eropah dan Amerika. Malah, mereka juga belajar Matematik dan Sains dan tak lama lagi Bahasa Melayu dalam Bahasa Inggeris. Manusia Melayu dan beragama Islam ini juga makan 'chicken chop'. Adakah manusia Melayu beragama Islam ni cuma tak boleh bercampur dengan Cina dan India di Malaysia semata tetapi dengan Mat-mat Saleh dan Minah-minah Saleh boleh malah dialu-alukan? Ataupun, manusia berbangsa Melayu ni cuma nak rasa 'burit' atau 'batang' milik manusia berbangsa Cina dan India ni sahaja. Tapi, ilmu dan budaya tak boleh kongsi.

Hahahaha... Ke, budak-budak UiTM ni takut kalau budak Cina dan India ni masuk, maka habislah rekod mereka sebagai pelajar cemerlang, gemilang dan terbilang tu? Aaahahahahahaha... Aku percayalah, mesti ada yang baca entri ni dan cakap - "ko tak tahu apa yang Cina buat kat kita. Diorang nak balas dendam kejadian 13 Mei dulu..." Takpun - "ko tak tahu Singapore sekarang ni 'aim' peluru berpandu ke arah Johor..." Hey, ini semua taik lembu UMNO yang menakut-nakutkan umat Melayu/Islam ni... Apa yang buatkan Cina bertindak seperti itu dan kita sering diperbodohkan oleh Cina dalam berjual-beli? Sebab, manusia Melayu dan beragama Islam ni bodoh!

Termasuklah aku... Haaa hahahahaha... Kenapa lah rakyat Malaysia ni susah nak belajar? Eh, kenapalah Malaysia ni susahkan rakyat nak belajar? Eh, silap lagi - kenapalah susah sangat nak belajar jadi rakyat Malaysia ni? Ah, apa-apalah!

5 ulasan:

Malaysia berkata...

Itulah..kecik-kecik dulu tak belaja pandai-pandai..itu sebab kamu bodoh..Bodoh pada bangsa melayu kamu sendiri..itupun kalau kamu melayu.. Orang lain belajar juga..Ramai yg kerja bagus-bagus..Tengok MB Khalid Ibrahim..ngaji tinggi-tinggi..sampai jadi MB..tapi bodoh gilerr macam lembu cucuk hidung ngan DAP(Kominisme)..sampai hak melayu habis digadai kat Cina DAP(Kominisme) & PKR Hindraf..Sebab tu orang gelar MB Khalid(Mr.Flinstone)..

MalaysiaKu berkata...

Bro...betul tu...orang Melayu ni bangang habis...(orang UMNO)...

Macam macamla dia kata orang Cina ngan India. Depa ni pun org Malaysia juga sama taraf bukan dia org asing, lahir kat sini.

UMNO/BN bodoh ni senjata dia menakut nakutkan org Melayu dan Islam kononnya membela Melayu tapi haprak...

Kalau nak cerita kejahatan UMNO ni huh tak cukup kertas beb...

No to UMNO.

Selamatkan Malaysia dari bala UMNO.

MalaysiaKu

Sam Ahmad berkata...

Malaysia - Eh eh.. marah betul dia. Sabo Incik Malaysia, jangan panas2... tapi betullah MB Selangor tu macam Incik Flinstone hahahah...

Malaysiaku - Incik Malaysiaku dengan Incik Malaysia ni ada kena mengena ke, sedare? Dah2 jgn marah2 yg penting kita tolak bala dari Malaysia. Incik Bala mana ekk?

Tanpa Nama berkata...

Ha Ha ha ha ...Malaysia macam katon Flinstone jugak. Kalo nak belajo free, pegi siam atau indon. Asal syarat cukup boleh masuk IPTA. Anak aku belajo International Beccalaurette kat perancis numpang rumah kawan. Student asing pon pree. Kat malaysia, melayu pun kena pinjam PTPTN

Sam berkata...

Tanpa nama - aku pinjam PTPTN tapi aku terpaksa lewat bayar, masalah kesihatan. Tetapi selagi aku tak bayar PTPTN, selagi tu lah aku kena bayar bayaran perkhidmatan (yang dulu 4 peratus tapi sekarang 1 peratus tu). Macam bunga.. baik pinjam kat Along.