30 Ogos 2008

Riang-riang: Anwar Ibrahim





Dia menang juga di Permatang Pauh. Adakah reformasi sosio-politik Malaysia akan bermula di Permatang Pauh? 10 tahun lalu Anwar Ibrahim mengisytiharkan 'Reformasi' di Damansara Height, di kediamannya, sebelum dia ditangkap. Selama tempoh 10 tahun ini, 'Reformasi' berkumandang di udara Malaysia dan pada PRU12 lalu, ianya membuahkan hasil yang agak mengejut setelah BN hilang 4 negeri. Dan tarikh 26 Ogos 2008, Anwar kembali ke kerusinya di Parlimen - kerusi yang sangat selesa untuk punggung Anwar Ibrahim. Sebab itu kerusi ini tidak diberikan kepada orang lain melainkan isteri dia.

Pak Lah tidak langsung menunjukkan rasa bimbangnya dalam komen beliau atas kemenangan Anwar Ibrahim. Bijan mungkin terkena cirit birit sebab kena habiskan laksa dan sate yang banyak berlebih semasa kempen di Permatang Pauh. Mahsor, isteri Bijan mungkin sedang mengumpul botol untuk dibuat 'molotov cocktail'. Syed Hamid Albar dok merepek pasal akta DNA!


Muhyiddin Yassin mencadangkan UMNO perlu perubahan. Begitu juga Nik Aziz dengan 'sempoi' dia cakap "beribu-ribu budak yang keluar universiti, dan mereka ini sudah pandai menilai bahawa fahaman kebangsaan (baca UMNO) tidak lagi sesuai."

Paling menarik, Che' Det dalam komennya kepada pemberita malam tadi - "PKR atau Pakatan Rakyat tidak menang di Permatang Pauh tetapi BN kalah di Permatang Pauh!" (ini yang aku suka kat orang tua ni. Dia pandai melawak.) Sambungnya lagi - "Dia (Anwar) fikir dia boleh beli mereka (baca MP yang nak lompat parti) tetapi dia lupa yang di bahagian lain (BN) ada lagi banyak duit." Hahahahaha (aku, wartawan dalam berita tu dan Che' Det sendiri pun ketawa...). Penyataan ini menunjukkan politik wang berlaku.

28 Ogos (Khamis), Anwar angkat sumpah sebagai Ahli Parlimen. Nampaknya setelah sebulan perang sumpah-seranah ke atas manusia Anwar Ibrahim ni, akhirnya dia bersumpah juga. 29 Ogos (Jumaat), pembentangan Belanjawan 2009. Aku percaya, dokumen Belanjawan ni dibuat dalam dua versi. Versi satu - Anwar kalah, dan versi dua - Anwar menang. Kita saksikan bersama nanti. Kemungkinan banyak kejutan akan berlaku dalam pembentangan Belanjawan 2009. Segala-galanya akan dibuat untuk rakyat dan Pak Lah akan berkata - seperti manifesto BN semasa PRU12 lalu - negara berkebajikan. Gaji menteri akan menjadi sama tahap dengan pegawai N27 - tak ada O.T. Perubatan dan sekolah diberikan secara percuma, dan macam-macamlah. Ini semua berkemugkinan berlaku demi untuk menjaga kepentingan BN dan fail-fail mereka.

Di samping itu, impian 16 September (bagi Pakatan Rakyat) akan terus menghantui BN dan UMNO khususnya yang akan tiba tak lama lagi. Betulkah ada MP akan lompat parti?

Dah lah tu. Aku nak pergi minum neskefe tarik dan makan roti tempayan. Kawan aku belanja. Dia dapat duit sebab jual sesumpah. Hahahaha...

Oh, ya. Kawan aku namanya Epul.

Tiada ulasan: