13 Ogos 2008

Lima Kupang: Jihadwati dan Elvis Presley





Kalau nak dibandingkan mahadet, nutp dan mb selangor, rasanya mb selangor paling cikai sekali. Dan kalau mb selangor paling cikai, kenapa terlompat habis adik2 kat uitm? Statement mb selangor tak lebih daripada "malaysia ingin amerika keluar dari iraq", ataupun "nik aziz inginkan pilihanraya yang adil". Tak menggugat lansung.


Bila kak jat melancarkan kempen "jihad" di permatang pauh semalam, aku jadi terkedu. Sedikit cuak pun ada. Dalam laporan beberapa akhbar memetik kenyataannya sebagai berkata bahawa "jihad" wanita ameno adalah perlu bagi memastikan "individu tertentu" tidak menjadi perdana menteri untuk agenda peribadi. Gambaqnya bukan main, satu bilik dok angkat bendera dan sepanduk bersemangat menyokong usaha "jihad" kak jat. Ada yang sampai telondeh skaff, walaupun kebanyakannya dah macam tak pakai skaff.

Bayangkan kalau betoi kompoak "jihad" ni betoi2 melaksanakan "jihad" mereka masa berkempen nanti. Dengan rambut blonde nya. Ngan rantai dan gelang labuh sampai ke siku. Ngan gincu tebai sedepa. Dengan baju ropol2 dan skaff bermanik2 terkedip2 mata yang penuh ngan maskara tu mengingatkan orang kampung betapa perlunya "orang Islam" kembali kepada pegangan asas, dan tidak terpengaruh dengan parti lawan yang nyata "sesat lagi menyesatkan". Aku sangat risau kalau2 ada yang keluaq berita muka depan "perayu undi wanita ameno ditampar dengan pinggan"!

Itu belum puteri ngan putera ameno istihar "jihad" lagi. Kalau dak, kompom ada yang kena paku ngan spark plug, atau paling tidak pakat teketaq2 bila orang kampung test suruh bang kat surau.

Dan kebetulan bercakap pasal jihad ni, teringat kat adik2 uitm yang buat julung2 kalinya berkumpul berpakaian hitam dan serba bersepanduk membantah kenyataan mb selangor yang mencadangkan dibuka 10% pada bukan bumiputra. Dan dalam masa yang sama, guru besar uitm, brother ibrahim abu shah, dalam nada yang beramaran dan marah memberi peringatan kepada mb selangor supaya jangan lebih2. Dalam nada mengugut, dia menjumlahkan betapa ramainya pelajar2 uitm, dan alumni uitm, dan mak bapak pelajar uitm. Jadi, mb jangan cakap banyak.

Aku tamau ulas bab uitm buka quota sebab tahun 2002, presiden nutp pada masa itupun melahirkan pandangan yang serupa - 10% uitm untuk bukan bumi. Dan pada masa tu juga mahadet, bapak kepada "semua bangsa melayu" (baca ameno) tidak melihat sebarang masalah untuk non-bumi masuk belajar di mrsm. Katanya sedang melayu pun belajar di sekolah cina, kenapa tidak mereka belajar di tempat melayu?

Kalau nak dibandingkan mahadet, nutp dan mb selangor, rasanya mb selangor paling cikai sekali. Dan kalau mb selangor paling cikai, kenapa terlompat habis adik2 kat uitm? Statement mb selangor tak lebih daripada "malaysia ingin amerika keluar dari iraq", ataupun "nik aziz inginkan pilihanraya yang adil". Tak menggugat lansung. Dan kalau statement yang tak menggugat ini boleh dijadikan polemik untuk membangkitkan kemarahan adik2 uitm, siapa sebenarnya teringin nak jadi hero di sini?

Aku teringat lagi statement guru besar uitm ni masa sebelum election tempohari. Dia kata dia sanggup lepas jawatan untuk dicalonkan bertanding di atas tiket BN. Tapi sayangnya dia tak dipilih untuk bertanding. Mungkin agak kecewa maka dicubanya sekali lagi kali ini dengan mengangkat dirinya menjadi hero budak sekolah supaya dilihat dia paling berkaliber dalam menyekat "agen asing" dari menjadi perdana menteri. Lagipun, untuk lawan dengan seorang manusia yang dikagumi oleh orang muda, maka dia telah membuktikan bahawa dia juga mampu mengumpul orang muda.

Nah, sekarang mungkin namanya juga telah disenaraikan antara calon yang layak bertanding di permatang pauh. Kak jat juga mungkin telah dishortlistedkan kerana "semangat jihadnya" yang tidak mengenal jenis pewarna rambut. Dan kedua2nya memang galak nak jadi calon. Sorang sebab dah kalah, sorang lagi sebab tak pernah.

Tapi kalau tanya aku, aku lebih prefer guru besar uitm untuk jadi calon bertanding. Aku suka betoi dengan remos dan sideburn tebalnya tuh. Kalau dia cukoq misai, saling tak tumpah macam Elvis Presly. Ha! Elok sangat di letakkan sebagai calon idaman hati. Baru kena, Elvis Presley lawan Sivaji!

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yang pakai baju hitam tu black metal ke gothic?

kena check balik ni..

Tanpa Nama berkata...

bumilangit - black metal pun baju hitam, gothic pun pakai baju hitam.. tah-tah, mat kental...

puwa berkata...

aku rasa lah bukan black metal atau gothic...ni mesti poser!

Tanpa Nama berkata...

ok

http://www.anakcucukita.com

Editor berkata...

mypuwa - poser apanya.. mat kentallah...

tokwan - blog kau ek? cool.. pendapat2 diblog itu balance, menarik...