19 April 2008

Dr. Faiz Oh Dr. Faiz…


Oleh Ahli Pas Seumur Hidup

Salam ...

Dah macam Faisal Akademi Fantasia (AF) musim ke 6 pulak.. Tapi kali ni bukan pasal AF yang aku nak cerita, tapi bagaimana kerajaan di bawah pemerintahan Pak Lah ini menipu rakyat jelata terutama sekali Dr. Faiz bakal angkasawan negara.

Adakah Dr.Faiz akan jadi angkasawan yang ke 2? Pelbagai pertanyaan hinggap di dalam kotak fikiran aku sebab aku ada terbaca keratan akhbar Kosmo (sebab tu saja akhbar yang murah) yang Dr. Faiz naik hangin dengan kenyataan Dr. Syeikh Muzaffar Shukuor supaya menghentikan dahulu penghantaran angkasawan.

Sebelum tu aku ada jumpa boss lama tempat aku kerja. Bertanyakan perkembangan dirinya dan keadaan politik di Malaysia ini. Aku ni bukanlah orang yang pandai sangat dalam politik ni, dan taklah sangat tahu tetapi aku dalam proses pembelajaran ilmu industri politik ni.

Kenapa aku katakan industri politik?

Masa aku sembang dengan ex-boss aku ni ada kenalannya yang tahu serba sedikit dengan ‘industri angkasa’ berkata bukan Syeikh Muzaffar yang menjadi calon utama angkasawan Malaysia-yang-pertama. Terkedu jugak aku apabila ex-boss aku cakap macam tu. Aku pun tanya dia balik siapa sebenarnya dan dia jawab pilot MAS yang sepatutnya naik.

Sebenarnya Syeikh Muzaffar ni calon no. dua atau tiga saja. Dari segi ketahanan mental, fizikal dan survivor, pilot MAS ni yang paling layak, tapi d sebabkan dia pernah buat operation di kaki secara otomatik dia tak layak. Di sini ada satu persoalan dalam kepala otak aku, dah tau tak layak yang ambik masa selection apa kejadah nya.

Buang masa saja. Dan yang paling utama buang duit rakyat. Terang terang dia dah operate kaki takan pertengahan jalan tak layak. Sebenornya dalam pemilihan ni pon ader main politik jugak. Apa ketidaknya berebut-rebutlah Syeikh Muzaffar dan Dr. Faiz melobi untuk naik ke angkasa. Untuk naik ke angkasa seseorang itu mesti tidak ada penyakit kronik (semput, darah tinggi, lemah jantung dll) dan orang itu juga mestilah tak ada sejarah dalam melakukan operation

Sebab apa tak boleh?

Sebab masa kita syot nak mendarat ke bumi, tarikan graviti terlalu kuat dan dada kita akan jadi sendat, ketat dan sukar bernafas. Kalau kite ader buat operation maka jahitan kita akan terbuka dan darah akan membuak-buak keluo. Tu sebab pilot MAS tu tak dapat terpilih untuk naik ke angkasa.

Ooo.. baru aku paham. Dalam kes ni sama jugak dengan kes Dr. Faiz, dia kempunan untuk naik ke angakasa lepas. Sebab baru-baru ni ‘kan terjadi kes dia kena tetak dengan parang masa orang nak merompak dia. Dan Dr faiz telah menerima 12 jahitan maka dengan ini apa yang diucapkan Pak Lah dan Najib untuk menyambung projek angkasawan cuma cakap-cakap kosong.

Cukup-cukuplah mengkome tipu rakyak dan tipu duit rakyat. Untuk pengetahuan semua Jamaludin Jarjis digugurkan pun sebab kes angkasawan yang sudah over budget. Inilah yang dikatakan industri politik. Mempergunakan orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Kalau dibiarkan Pak Lah dan Najib berkuasa, tak mustahil kita akan sama seperti keadaan di India dan Indonesia.

Aku bukan mereka-reka cerita tapi kome sendiri ada kepala otak untuk pikir. Gunakan akal. Pikirlah sendiri.

Ahli Pas Seumur Hidup adalah cuma salah seorang pemerhati politik tanah air. Beliau mengambil berat terhadap segala macam isu politik tanah air. Seorang anak muda, menguruskan syarikat besar dan terkenal milik kelurganya.

Tiada ulasan: