30 April 2008

Kolum Khabonye: “Kembangkan Islam dengan tunjuk contoh baik”

oleh Ahli PAS Seumur Hidup

Dah lama aku tak keluar dengan anak bini aku. Bukan malas tetapi kesibukan kerja membuatkan aku kekurangan masa utk keluarga.

Semasa aku lepak kat Green Town Mall Ipoh, lepas solat Maghrib aku terserempak dengan kawan lama. Mula-mula cakap pasal kerja, lepas tu cakap pasal isu politik pulak. Umor aku dengan dia, jauh beza. Kira-kira 20 tahun kot. Tapi apa ada pada umur. Dia tengah konpius dengan keadaan politik sekarang.

Dulu haram sekarang halal. Aku dah agak dah benda camni mesti akan keluor. Dulu parti ni untuk orang melayu yang beragama islam jer tapi sekarang ni “...ahh susah nak cakap. Speaker pon bukan melayu. Camner nak sebarkan islam.”

Aku tahu yang member aku ni dah banyak berubah lepas tunaikan fardhu haji di mekah. Dia tanya aku, “kalau nak jadi pemerintah mestilah ada kuasa.”

Aku pun dah terlalu lama bagi dia cakap. Aku cuba selami masalah dia.

Mula-mula aku cakap, kalau kita nak bercakap pasal hukum-hakam aku tak layak, sebab nanti tersilap cakap aku jadi murtad.

Dalam sejarah Nabi Muhammad menyebarkan Islam, yang menetang Rasullullah bukan orang lain bapa-bapa bapa saudara baginda juga. Sampaikan Allah utuskan Rasullullah berhijrah dari Mekkah ke Madinah. Punya bencinya Abu Jahal kepada nabi, sampaiusianya dah tua pun dia upah orang supaya bunuh nabi.

Untuk mengembangkan Islam kite perlu menunjukkan contoh yang terpuji. Aku cakap lagi, “kalau Melayu jadi speaker gejala murtad tak jugak dibendung, anak luar nikah buang merata rata, zina dah jadi amalan, rasuah dah jadi side income, judi dah jadi hobi masa lapang, arak dah jadi minuman hilang dahaga dll, buat apa. Kita sebagai Islam jangan jauhkan diri daripada masyarakat. Kita ceritakan isi kandung yang terdapat dalam Al quran. Kita jadikan Rasulullah sebagai roll model. Bukan PAS menghalalkan yg haram.

Aku tertarik dengan ucapan Tuan Guru Nik Aziz mengenai jemputan Lim Guan Eng untuk ke Perhimpunan Rakyat yang akan dianjurkan oleh DAP. Dalam kenyataan tuan guru, kalau perhimpunan ini bertujuan untuk menyatukan rakyat tidak salah, tapi kalau perhimpunan ini bertujuan menyatakan bahawa semua agama itu sama, tidak boleh.

Kerana Islam adalah agama sepanjang zaman dan Al quran itu pegangan umat Islam hingga Qiamat. Adakah dengan adanya ahli daripada kaum Cina dan India menjadikan parti PAS itu tidak Islam. Islam bukan untuk bangsa tapi untuk semua. Kebanyakan orang Melayu ni Islam Keturunan. Islam pada sijil lahir dan ic.

Adakah dengan kemasukkan kaum lain ke dalam PAS, maka babi jadi halal pikir sendiri ler.

Dia cakap dengan aku, bukan itu yang dia maksudkan tapi amalan rasuah. Dia kata masa dia beli barang hardwear. Pak Aji pon makan jugak duit kopi. Aku pun pakai alasan bodoh gak, Siti Nurhaliza ke Mekkah pakai tudung nampak rambut jugak.yop.

Rasuah ni bukan tunggu orang tu pegi Mekkah baru jadi elok. Kalau camtu baik orang belum nak mati pergi ke Mekkah balik jadi baik, kompem masuk syurga. Agak kasar sikit aku cakap. Kita pergi Mekkah niatnya kena baik. Baru dapat hj marbrur. Kebanyakkan yang pergi cukup syarat je, tu yang jadi haji Marlboro.

Dengan adanya kuasa kita bebas untuk membuat ceramah agama di masjid-masjid. Dengan adanya kuasa kita boleh melaksanankan hukum Allah (hudud), dengan adanya kuasa kebajikan manusia dapat dilaksanakan. Dengan adanya kuasa dapat manghapuskan kemungkaran di muka bumi.

Islam ni besar pembawaknya. Untuk menarik orang bukan Islam menerima Islam bukan satu tugas yg mudah. Adakah diri kita sendiri betul kenal dengan Islam. Adakahdengan kita solat jemaah 5 waktu sehari kita dah boleh dikenali sebagai Islam. Aku cakap lagi, “orang bukan Islam yang masuk Islam dia lagi kusyuk solat daripada kita yg lahir-lahir dah sememangnya Islam.

Walaupun orang tu bukan Islam tetapi dia rasa ketenangan lebih daripada kita yang sudah sememangnya Islam keturunan.

Dulu bukan PAS menolak orang bukan Islam tapi mereka sendiri takut untuk mendekati PAS kerana UMNO menjaja cerita mengatakan kalu Islam merintah org bukan Islam akan kudung. Begitulah ceritanya bila orang jahil bercerita bab agama.

Bila PAS memerintah Kelantan, ia membawa imej Islam, orang bukan Islam terbuka minda dan mengatakan Islam itu selamat dan apa yang dinyatakan oleh UMNO itu dusta belaka.

Bukan orang bukan Islam yang menindas Islam di Malaysia ni tapi orang Melayu kita.

Tiada ulasan: