02 April 2008

Suara Rakyat: So far ok, tapi masih awal lagi

Kerajaan baru Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim, antara kerajaan negeri yang paling banyak ditekan. Tekanan itu datang daripada pelbagai isu, termasuklah dalam hal Timbalan Menteri Besar (TMB) yang kelihatan cuba dipermainkan oleh sesetengah pihak sebagai suatu soal perkauman.

Dalam era kini, yang mementingkan kebahagian untuk hidup, permainan politik perkauman nampaknya punya pengaruh; kalaupun tidak banyak, hingga boleh memecah belahkan keharmonian masyarakat Malaysia, yang multi-kaum dan multi-ideologi.

Kerajaan negeri Selangor, yang mempunyai komposisi penduduk yang sama rata, menjadi pusat latihan atau pusat ujian bagi politik anti-perkauman ini tertegak. Jika politik anti-perkauman berjaya, kita boleh melihat Selangor menjadi sebuah negeri yang maju serta berdaya saing.

Untuk itu, pihak RK telah menanyakan beberapa soalan kepada beberapa orang responden bagi mengetahui serba sedikit tentang hal negeri Selangor, khususnya tentang Tan Sri Khalid Ibrahim.

Bagaimana dengan permulaan kerajaan pembangkang ni? Di bawah Khalid Ibrahim, lebih spesifik lagi.

IE, Manager Lokasi Kedai Serbaneka: Buat masa ni tak nampak lagi isu berbangkit. Setakat ni ok lagi. Tak nampak lagi agenda-agenda nak dibuat.

Hairil, Pekerja Projek: Hmm… Aku belum nampak apa-apa tapi so far ok…rakyat Selangor pun boleh terima kerajaan negeri baru. Cuma aku tunggu perubahan-perubahan yang bakalyang dilaksanakan kerajaan BR ni, macam taarif air, agihan projek, dll. Aku mula goyang juga, pasal ada 2 projek aku kena hold. Tapi tengoklah macam mana nanti, harap-harap kerajaan BR ni lagi bagus.

Owin, Pegawai Undang-undang: So far changes yang obvious tak nampakla tapi S Alam still terpelihara. Kawan-kawan mak aku cakap dia tak bagus sangat coz rasuah.

Anis, Lepasan U: Biasa jer. Parking masih kena bayar, harga barang tak turun-turun jugak. Tak de beza pun dengan yang lama, cuma sesetengah manusia makin naik minyak adalah.

Azmir, Pegawai Bank: Ada satu masalah untuk ******, pasal tak dapat gantung gambar MB baru (Tan Sri Khalid Ibrahim) bersama-sama PM dan Agong. Buat masa ni kat cawangan gambar MB baru tak de lagi.

Gromofonrock, Pekerja Swasta: So far ok. Dia telah pun menjalankan apa yang tertulis pada manifestonya. Salah satunya tariff air dikurangkan sebanyak 60%. Selangor akan bertambah maju. Yang lain akan dijalankan akan datang times to times.

Amran, Pegawai Undang-undang: So far doing good, but still too early, anyway, already some popular decision he made like to sell exco luxury colony, review water pact wether first 20 cubic free for domestic usage permissible, 30% exco allowance for charity,. He is an ex-businessman. His experience in business world can be useful in state economy.

Spyz, Blogger: Pendekatan berhati-hati MB amat dialu-alukan kerana Selangor adalah sebuah negeri yang komposisi kaumnya agak sama rata. Oleh itu pendapat semua kaum perlu diambil kira dalam setiap keputusan.

CD, Engineer: Setakat ni ok tapi masih awal lagi nak cakap. Tekanan cukup kuat terutama daripada orang Melayu Selangor (dipelopori UMNO) tentang isu timbalan MB.

Farid, Pegawai Bank: Aku manala tau.. bukan ada urusan dengan gomen pun… lagi pun aku malas nak amik tau, aku sokong BN, yang menang pembangkang. Dah sah-sah aku tak gemor diorang memerintah. Hidup UMNO, hidup BN, hidup Melayu.

Haris Zakapli, Wartawan Kanan Siasah: Kena tengok dasar-dasar yang dibuat nanti. Tapi nampak ada usaha untuk merawat masalah yang ditinggalkan kerajaan dulu, eg jual rumah exco, isu air.

Pasal DEB?

Ijad, Aktivis teater: Aku punya pandangan dari mata rakyat biasa yang tak paham sangat sistem social. Bangun sampai tido balik, KERJA! Aku tak pernah paham DEB tu apa benda. Yang aku paham, susu anak aku dah naik 5 kali, tapi gaji aku baru naik sekali. Kerja kuat tak tentu kaya, tapi kabel baik senang kaya. Belajo tinggi belum tentu pandai, tapi banyak duit baru pandai.

Masih lakukah lagi politik perkauman?

Spyz, Blogger: Politik perkauman masih laku mungkin untuk satu generasi lagi tetapi pengaruhnya makin berkurangan. Ini kerana masih wujud pengaruh generasi tua yang melalui zaman memuncak politik perkauman sekitar 50an – 70an. Lagipun, ada ke Negara yang bebas secara penuhnya daripada perkauman? Yang penting adalah toleransi.

Hizairi, Pereka Laman Web: Tak laku dah sekarang ni, India, Cina dan Melayu bergabung. Tapi macam ada agenda lain dari satu-satu kaum.

Pandangan tentang MB Selangor.

Aqil Fitri, Editor ummah-online.com: Aku rasa MB ni lagi bagus dari MB-MB PAS. Sebab MB-MB Keadilan akan mengangkat nilai-nilai piawai pentadbiran antarabangsa. Beza dengan MB-MB PAS yang lebih berminat dengan cara tadbir tafsiran Islam yang maseh kabur.

Jamel, Pegawai Kewangan: Bagi aku Tan Sri Khalid try to do something for rakyat Selangor n try nak kotakan janji-janji PKR. So just bagi ruang n opportunity untuk MB Selangor. We will receive the benefit full or half of it.

Haizad, Pegawai Swasta: Superb beb! Sime Darby dia la beli dari orang putih. Kalau dia bertanding MIC ari tu, jadi pemuda MIC le aku.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

fkjtmbzqx fpidmzilg aelhsfcqw [url=http://www.the-north-face-jackets-sale.com]cheap north face jackets[/url] rqqwxpbrb jgegkwbvn mbqlykthv [url=http://www.the-north-face-jackets-sale.com]the northface[/url] zdlovsiiy gyesskeuv cyvzgkmsb [url=http://www.the-north-face-jackets-sale.com]north face jacekts[/url] kbjyfsyeh ixdtyraoi iozifdauq

Related articles:
http://www.pokernews.com/poker-forum/topic9463/
http://scout-kavkaz.ru/forum/posting.php?mode=reply&f=3&t=98632
http://in-nature.ru/pbb/post.php?tid=188391