03 April 2008

Khabonyer: Idris Jusoh, Zukri Aksah dan Sultan Mizan

oleh: Ahli PAS Seumur Hidup

Dah 5 hari aku lepak kat KL, di PWTC lagi -- masa mesyuarat MT UMNO pon aku ada kat luar.

Kedaulatan sultan dan Masjid Kristal

Ok, sambung… bukan isu aku lepak kat PWTC yang aku nak kupas di sini, tapi yang aku nak kupas ialah isu kedaulatan sultan yang memerintah terutama sekali di Terengganu yang kaya dengan hasil bumi. Mungkin ada kisah di sebalik cerita tapi aku ceritakan di sudut logiknya kenapa penetangan terhadap pemilihan MB, isu kain rentang (kami nak idris natang), isu monsoon cup, isu masjid kristal, isu royalti petronas dan pelbagai lagi.

Kalau kamu nak tau exco di bawah pimpinan Idris Jusoh banyak berlaku keburukan daripada kebaikan. Dari maklumat yang aku dapat daripada teman di Terengganu, terdetik hati aku; patut lah exco mati-mati nak Idris. Mane taknya masa projek berbillion ringgit masjid kristal, setiap exco kroni (22 budak itam) dah dapat habuan masing-masing sebanyak jutaan ringgit. Adakah kita tahu, bahawa setiap seorang dapat habuan masing-masing yang diberi oleh Patrick Lim aka Patrick Badawi. Dia dah suapkan UMNO sampaikan terlalu kenyang dan lupa kepada kedaulatan sistem beraja.

Sudahlah masa perasmian masjid kristal tak diundang baginda sultan. Menjemput Pak Lah merasmikan. Baginda sultan dengan semangat rakyat sanggup mencemar duli datang melihat masjid yang berharga berbilion ringgit. Ini adalah salah satu keadaan yang amat menyakitkan hati baginda.

Kalau kamu nak tahu masjid kristal nama saja masjid. Tapi tak leh nak solat. Dahlah tu buat dalam taman tema pulak tu. Nak masuk pun kene bayar. Dalam satu sumber yang telah dikeluarkan oleh Siasah telah menunjukkan sikap angkuh Idris terhadap sultan cara komunikasi antara rakyat dan pemerintah sultan. Idris hanya mebahasakan dirinya dengan baginda sultan u, i sahaja.

Zukri Aksah dan Sultan Mizan

Di manakah kedaulatan sultan di mata Idris. Aku terkejut dengan kenyataan Zukri Aksah dalam satu artikel "Sejarah jatuhnya kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka juga mendedahkan bahawa robeknya pertahanan empayar tersebut tidak lain kerana pengkhianatan pembesarnya sendiri, Tun Mendeliar, yang mungkin membelot bukan kerana tidak patriotik. Tetapi bosan dengan gelagat Sultan Mahmud."

Adakah itu berbunyi satu sindiran yang agak puitis terhadap negeri yang beraja?

Adakah dia tahu bahawa monsoon cup mendapat keuntungan selepas tajaan sebanyak RM 300 juta?

Adakah dia berada di kedudukan baginda sebagai pemimpin yg tertinggi di Malaysia yang di panggil binatang (natang)?

Kau fikirlah sendiri.sultan ada hak untuk memilih siapa utk mengapalai Terengganu. Adakah kerajaan yang ada ini bersih daripada korup seperti yg digambarkan?

Adakah Anwar Ibrahim dan Ezam tak tahu masalah Mike Tyson bekas MB Selangor.

Seperti aku, aku sokong PAS bukan sebab aku sayang kat PAS atau mencari nama atau populariti tapi aku sokong sebab ke arah ISLAM. Kalau korang nak tahu Idris banyak agihkan projek untuk kroni adik-adiknya dan menjadi barua kepada Pak Lah.


Itu diakui sendiri oleh orang kanan Idris, ROSOL WAHID. Dia menyatakan bahawa beliu ditetapkan oleh ahli tertinggi dalam UMNO untuk mengagalkan perlantikan Ahmad Said sebangai menteri besar Terengganu. Kalau kome nak tahu sapa MT tertinggi UMNO, koe pikirla sendiri.

SEBAGAI SEORANG ISLAM WAJIB MENGIKUT IMAM. DAN DALAM KONTEKS INI, AGONG & SULTAN ADALAH PEMIMPIN YG TERTINGGI. TP KALAU DAH TAK IKUT APA KE JADAHNYA.

Kita jangan emosional dalam berpolitik. Kalau org dah tak suka pandai-pandailah bawak diri. Lagi satu kepada Zukri, jangan kerana nyamuk kelambu dibakar, jangan kerana nak backup Idris Jusoh dan UMNO jangan sampai derhaka kepada sultan.

Adakah Sultan Mizan sekejam Sultan Mahmud? Tapi miker punya perbandingan macam langit dengan bumi.


Ahli Pas Seumur Hidup adalah cuma salah seorang pemerhati politik tanah air. Beliau mengambil berat terhadap segala macam isu politik tanah air. Seorang anak muda, menguruskan syarikat besar dan terkenal milik kelurganya.

Tiada ulasan: