07 April 2008

Hidup Melayu dan Islam Hadhari

Oleh: Ahli PAS Seumur Hidup

Hidup Melayu dan proses sekularisasi

Aku tertarik dengan feedback daripada seorang pembaca RK. Luahan yang dikeluarkan menampakkan dia seorang yang kurang bergaul, menampakkan keegoan diri, menampakkan dirinya seakan tiada kelemahan diri dalam hidup dan keluarganya Menampakkan dia seorang yang pandai dan merasakan tiada yang lebih pandai daripadanya.

Lihatlah kenyataan beliau "Farid, Pegawai Bank: Aku manala tau.. bukan ada urusan dengan gomen pun… lagi pun aku malas nak amik tau, aku sokong BN, yang menang pembangkang.. Dah sah-sah aku tak gemor diorang memerintah. Hidup UMNO, hidup BN, hidup Melayu."

Adakah dia pasti selama ini hidup Melayu tak terabai. Sayang sekali seorang pegawai mengungkapkan kata-kata azimat hidup Melayu. Skop Melayu terlalu besar. Adakah kita hidup kerana Melayu. Adakah kita hidup kerana Islam. Maaf kalau kata-kata selepas ini ada yang menyinggung mana-mana pihak. Fahaman tentang bangsa adalah satu sistem hidup sekular. Kenapa?

Semasa zaman penjajahan British-Belanda-Portugis masa itu bangsa tiada makna. Kalau korang nak tahu, penjajah bukan sahaja datang semata-mata untuk berdagang tapi niat yang sebenarnya adalah menyebarkan Kristian pada seramai mungkin orang. Kerana orang Yahudi dan Nasrani ini telah membaca terjemahan Al-Quran di mana pada waktu hampir tiba kiamat Islam akan bangkit dari arah Asia.

Maka dengan itulah punca mereka datang ke asia. Adakah kita ini mengkaji Al-Quran? Bagaimana pada zaman peperangan askar Melayu yang berkhidmat dengan British memakai seluar pendek, adakah itu tidak haram. Orang kafir menanamkan sifat sekular dari dulu lagi. Berseluar pendek atau pakai yang tidak menutup aurat adalah perkara biasa.

Kita lihat orang Melayu yang berjuangkan atas dasar Fisabillah keranaa Allah berseluar panjang, bersampingkan kain pelekat dan berlebai dikepala. Adakah kita lihat pada masa kini kalimah Allah dan Muhammad dipermain mainkan oleh orang Melayu dan bangsa lain. Sebagai contoh anggota polis memakai lencana polis yang tertera kalimah Allah Muhammad bertulisan Arab, tanpa mengira bangsa masuk keluar tandas memakai kalimah suci itu adakah kita sedar?

Begitulah orang kafir telah menguasai fikiran orang Melayu. Buat benda yang mungkar pun perkara biasa. Apa ada pada bangsa.bila kita berada di alam kubur, adakah malaikat mungkar nangkir akan bertanyakan; kamu ni berbangsa Melayukah? Islam kamu Hadharikah? Kiblat kamu Masjid Kristalkah?

Marilah kita bersama sama kembali kepada jalan Allah yang lurus dan yang mana menjanjikan keberkatan di dunia dan akhirat. Kemungkaran terjadi di muka bumi ini terjadi bukan kerana makhluk lain tapi kita yang bergelar manusia yang dijadikan oleh Allah sebagai kalifah di muka bumi ini.

Adakah dengan kemewahan dan kesenangan kita pada hari ini datangnya daripada diri kita sendiri. Allah akan membantu kepada siapa yang bermunajat kepadaNya yakni dengan meninggalkan segala laranganNya dan melakukan segala suruhanNya dan berusaha untuk berubah. Adakah kita lupa bahawa kehidupan ini bukan semata mata mencari kemewahan wang ringgit dan harta benda tapi untuk melakukan ibadat sebagai khalifah di muka bumi Allah.

Solat adalah tiang agama Islam. Hanya dengan bersolat dapat menghindarkan diri kita daripada melakukan perkara-perkara yang mungkar. Adakah dengan menyalak hidup Melayu mendapat kepuasan di dunia dan akhirat? UMNO itu sendiri adalah singkatan daripada bahasa Inggeris. Dari situ dah sah-sah apa yag dibawa adalah agenda British dalam mensekularkan orang Islam.

Sombong, ego dan hebat adalah sifat Allah yang telah menjadikan dan memberikan kita peluang berada muka bumi. Kita ni keluar pun dari tempat keluarnya najis, ada hati nak menentang Hukum Allah.

P.Ramlee dan Islam Hadhari

Aku tertarik dengan filem P.Ramlee. Best bangat! Macam Pendekar Bujang Lapok (alif+ min +nun +wau=sarkas) UMNO Sudin kata sarkas dan paling best cerita Musang Berjangut.

Jika di amati politik pada cerita ini bini orang pun pemerintah syok. Begitulah kaalu kita ni terlalu lama mentadbir tapi kekurangan pengisian ilmu Agama Islam. Mengkome perasan tak dalam satu bab, Menteri Nikah Kahwin datang kerumah Tun Nila Utama. Bagaimana isteri Tun Nila cuba menduga menteri berkenaan apakah perbuatan mereka berdua duaan akan membawa kepada hukuman. Dengan selamba Menteri Nikah Kahwin jawap undang-undang dia yang buat

"Jangan risau nanti kekanda akan rombak undang undang." Katanya.

Begitulah yg terjadi sekarang di mana hukum yang diutuskan oleh Allah melaui kitab Al-Quran nur Karim dipandang sipi oleh pemimpin golongang sekular ini. Tidakkah hukum hudud telah merangkumi sepanjang zaman untuk diikuti oleh manusia sepanjang zaman.

Aku terkejut dengan ulasan yang dikeluarkan oleh pakar hadis Malaysia iaitu Dr Mashitah dengan berani mencerca hukum hudud dengan alasan mengikut ideologi pemikiran manusia. Adakah kita senang-senang untuk mengerat tangan seseorang. Adakah Islam itu sendiri mendidik untuk menjadi sebegitu kejam.

Sebagai pakar hadis, kita hendaklah menerangkan dengan cara yang terperinci tentang hukum Allah. Kenapa kita mesti mengembar-gemburkan cerita konon nyer hukum Allah sangat kejam.

Satu lagi isu tentang pelacuran. Aku tertarik dengan isu ini kerana pelajar pintar kita satu ketika dulu, Sufiah di Oxford telah mengikut kata-kata restu yang mana wanita boleh menjual tubuh badan mereka apabila darurat. Mungkin kata-kata yg terpancul daripada Dr Mashitah itu diambil oleh Sufiah bagi membolehkannya menjadi pelacur yang cerdik pandai.

Pada masa kini timbul pelbagai lagi isu agama. Golongan ulamak sekular ini dipergunakan oleh pihak tertentu untuk mewujudkan Islam Hadhari atau nama Melayunya Islam Bandar.

Tahukah kita, Islam yang diturnkan oleh Allah ini tiada cacat celanya. Pak lah mengambil kesempatan bahawa dia berketurunan alim ulamak. Untuk merealisasikan Islam Hadhari ini Pak Lah telah membelanjakan dan membayar jutaan ringgit kepada Bush untuk menyuarakan di mata dunia bahawa Islam Hadhari inilah Islam yang sesuai untuk manusia pada masa kini.

Dalam lagu nasyid dari kumpulan Raihan pun ada terselit lirik yang mengungkapkan: "Iman Tak Dapat Diwarisi dari Seorang Ayah Yang Bertaqwa". Maka jika datuk atau bapa kita alim ulamak itu tidak bermakna bahawa ia satu tiket untuk kita masuk syurga.

Terdetik di hati aku di manakah arah kiblat Islam Hadari, kitab pengangan Islam Hadhari. Siapakah nama tuhan Islam Hadari, siapakah pengikut Islam Hadhari. Dan siapakah saudara Islam Hadari.

Adakah Pak Lah malu menggunakan Islam Badwi. Kenapa tak bisa menggunakan badwi agar orang ramai mudah mengigati Abdullah Badawi dan Islam Badwi. Apa yang aku nak perjelaskan di sini hukum manusia akan bertukar mengikut aper tg kita hajati memudahkan kita lari daripada tanggungjawap. Berlainnan dgn Hukum Allah.ketetapan di dalam Al-quran mengikut kesesuaian sepanjang zaman cukup lengkap untuk menjadi panduan utk kehidupan dan jua di akhirat. Wallahualam.

Tiada ulasan: