27 April 2008

Suara Rakyat: BN patut risau, memang ada yang akan pergi ke seberang


Oleh Zulfikar Samsuri

kolum suara rakyatBerulang-ulang kali Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) mengatakan bahawa beliau atau Pakatan Rakyat (Pakatan) sudah memperolehi sekurang-kurangnya 30 kerusi parlimen yang diperlukan untuk mendapat majoriti mudah bagi menubuhkan kerajaan.

Pada 14 April tempoh hari, beliau mengatakan bahawa Pakatan sudah pun bersedia untuk menjadi kerajaan. Pada semalam (26 April 08), Azmin Ali selaku Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula mengatakan bahawa DSAI tidak berbohong mengenai isu ini. Menurut Azmin, beliau (DSAI) punya cukup bukti dan angka. Kenyataan tersebut berikutan analisis dari akhbar web Malaysiakini berjudul Is Anwar bluffing? Analisis dua bahagian itu ditulis oleh Ong Kian Ming dan Oon Yeoh yang antara lain menyebut DSAI mungkin hanya membuat satu gimik politik untuk menggertak Barisan Nasional (BN).

Semalam juga berita Malaysiakini dipetik sebagai berkata bahawa Ku Li yang ingin mencabar Pak Lah bagi jawatan presiden pada pemilihan UMNO akhir tahun nanti turut mengingat orang ramai khususnya para pemimpin UMNO bahawa dakwaan DSAI itu berkemungkinan benar. Dan sementara itu pula Datuk Seri Najib Tun Razak, pada dua tiga hari yang lepas, berkata bahawa dakwaan DSAI tidak boleh dipandang enteng.

Dalam pada sibuk pihak awam dan pemimpin-pemimpin politik memperkatakan tentang kemungkin benar atau tidaknya dakwaan DSAI itu, negara sedikit gempar dengan tindakan keluar parti Timbalan Setiausaha Agung Gerakan, Datuk Lee Kah Choon. Tindakan tersebut dibuat oleh Datuk Lee kerana penerimaannya dalam mengisi kekosongan suatu jawatan kerajaan negeri tidak direstui oleh pimpinan parti Gerakan dan BN.

Dakwaan DSAI, pada pendapat sdr betul atau salah?

Syed Imran, Kuda Ranggi: Mengenai dakwaan DSAI bahawa 30 orang Ahli Parlimen BN akan berpaling tadah kepada Pakatan Rakyat, saya melihatnya sebagai satu percaturan politik yang mempunyai dua kemungkinan. Pertama - untuk melemahkan lawan dan kedua untuk untuk mengambil kesempatan daripada masalah dalaman yang dihadapi oleh BN terutama UMNO.

Walaubagaimanapun, saya percaya ada beberapa orang MP dari BN yang akan berbuat demikian atas beberapa sebab termasuk kurang puas hati dengan kepimpinan BN (Pak Lah) atau atas perasaan kecewa kerana tidak mendapat tempat dalam pentadbiran kerajaan BN.

Antares, Magickriver: I am not privy to behind-the-scenes political manoeuvres, but my inclination is to believe there is solid basis for PKR leaders to state they already have more than 30 from the BN ready to crossover at the right time. It would be stupid of PKR to announce something like that unless they are quite certain - and by now we have all seen that PKR is not at all stupid! It makes sense that Anwar would prefer to have a lot more than the minimum of 30 crossovers and for that he is prepared to be patient.

Lester Chan, Lester Chan: Secara ringkas, saya percaya sekutu Pakatan Raykat memang bertungkus-lumus mencari sokongan sekurang-kurangnya 30 ahli Parlimen BN untuk melonjak.
Sekiranya AAB berjaya ditewaskan, pemimpin-pemimpin pro-TDM akan mengambil-alih kuasa dalam UMNO dan keadaan sedemikian akan merumitkan lagi harapan DSAI untuk menjadi Perdana Menteri. Jadi cubaan merampas kuasa dengan segera adalah penting untuk DSAI.

Saya juga percaya pihak DSAI terpaksa melepaskan cebisan-cebisan berita mengenai hasrat ahli parlimen BN melompat, kerana dalam keadaan huru-hara sekarang, adalah sukar untuk beliau berkomunikasi secara terus dengan sesiapa di dalam BN atau UMNO yang minat melompat. Tingkah-laku DSAI sedemikian juga demi menggalakkan lain-lain pemimpin BN yang masih belum berputus untuk melompat.

Pihak PR tidak menghadapi masalah pecah-belah seteruk BN. Yang sibuk berpecah-belah sekarang hanyalah UMNO, MCA, Gerakan dan MIC. Jadi soal tindakan DSAI berniat menyatu-padukan parti-parti dalam PR tidak timbul sesama sekali.

Bukan perkara senang hendak mengumpul sokongan daripada 30 atau lebih ahli parlimen BN dan saya percaya pihak PR masih belum jaya sepenuhnya setakat ini.

Asmawi Mohamad, Asmawi: Bagi saya, dan saya katakan ini berdasarkan maklumat-maklumat dalaman PR dan juga BN, bahawa isu 30 orang MP BN melompat parti ini adalah merupakan satu isu serious dan wajar diberikan perhatian oleh semua. Bagi saya ia bukan setakat isu luaran seperti alasan untuk penyatuan saf PR dan juga setakat memporak-perandakan kesatuan saf BN, meskipun kedua-dua alasan ini juga ada meritnya. Pada pemerhatian saya, isu fundamental iaitu memang ada 30 orang yang akan cross-over adalah satu isu yang penuh merit. Seusai pilihanraya pada 8/3/2008 yang lalu, dan setelah semua keputusan pilihanraya di seluruh negara diketahui, saya menerima panggilan telefon pada petang Ahad dari seorang kenalan yang amat rapat dengan seorang menteri kanan kabinet, yang menyuarakan kegusaran beliau bahawa DSAI sudah pun memulakan langkah untuk memujuk 30 orang MP dari Sabah dan Sarawak menyertai PKR. Ertinya, seawal petang Ahad itu 9/3, sudah ada cakap-cakap dan maklumat di dalam UMNO sendiri, bahawa DSAI telah memulakan langkah pemujukan untuk cross-over itu. Dan teori yang saya dengar ialah, mereka hanya memerlukan 10 kerusi sahaja di peringkat permulaan, bagi memulakan satu "domino effect" yang akan menyaksikan lebih dari 30 kerusi akan berpaling tadah dari BN kepada PKR atau Pakatan Rakyat. Selepas itu, lebih dari 50 kerusi akan dapat diperolehi, untuk membentuk satu kerajaan yang selesa, kerana ramai MP tidak mahu berada di pihak yang kalah. They all would love to be seen on the winning side.

"Selewat petang semalam, dari kawan-kawan yang baru balik dari Sabah dan Sarawak untuk tugas-tugas politik resmi UMNO, melaporkan bahawa suasana di sana "tidak berapa baik", dan akan terus tidak berapa baik selagi pucuk kepimpinan di dalam BN sekarang tidak berubah."

Tindakan Datuk Lee Kah Choon, apa pendapat sdr?

Syed Imran, Kuda Ranggi: Mengenai perlantikan Lee Kah Choon oleh pentadbiran PR di Pulau Pinang, saya berpendapat ia tidak seharusnya dilihat dari sudut politik. Dalam sistem demokrasi, selepas sesuatu pilihan raya dan setelah pentadbiran baru dibentuk, semua pihak seharusnya meletak tepi kepentingan politik dan memberi tumpuan kepada kepentingan negeri atau negara. Sesuatu perlantikan membabitkan orang politik, terutama daripada parti yang bukan parti memerintah, mesti dilihat dari sudut kepentingan negeri atau negara. Orang yang dilantik itu berkhidmat untuk negeri atau negara dan bukan untuk mana-mana parti politik. Perkara yang sama dilakukan di Amerika Syarikat dan negara-negara maju yang lain. Di Amerika, pentadbiran Bush umpamanya, pernah melantik tokoh daripada parti Demokrat menyertai pentadbiran Republikan atas kepentingan negara. Mereka tidak melihat perlantikan itu dari sudut politik tetapi atas kepentingan negara.

Malangnya di Malaysia, parti memerintah (BN) melihat parti pembangkang sebagai musuh walaupun selepas pilihan raya. Wakil pembangkang lazimnya tidak dijemput menyertai pentadbiran dan dilarang muncul dalam media yang dikuasai oleh kerajaan. Lihat saja arahan Kementerian Pelajaran kepada pejabat-pejabat pelajaran di negeri-negeri yang ditadbir oleh PR, atau sikap Kementerian Penerangan menerusi RTM terhadap kelima-lima negeri berkenaan. Bukankah PR adalah kerajaan sah yang dipilih rakyat di Kelantan, Selangor, Perak, Kedah dan Pulau Pinang? Rakyat di kelima-lima negeri itu turu membayar cukai kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri jadi kenapa kerajaan pusat mesti ambil sikap sedemikian? Inilah masalah di Malaysia dimana terdapat kementerian atau agensi kerajaan pusat yang tidak menghormati kerajaan negeri yang dipilih secara sah oleh rakyat. Kita masih mendengar termasuk melalui siaran radio dan tv yang merujuk kepada kelima-lima negeri itu sebagai kerajaan pembangkang. Jika pembangkang mana boleh disebut kerajaan? Sudah tentu mereka adalah kerajaan dan bukan pembangkang.

Antares, Magickriver:Lee Kah Choon was forced to resign from Gerakan, in my opinion, because the BN is immature and incapable of genuine and sincere cooperation with Pakatan Rakyat. As Lim Guan Eng pointed out, there is no reason why political leaders cannot work together for the common good, regardless of racial, religious or party affiliations. Once again, BN has blown a golden opportunity to demonstrate that they truly have clean and clear intentions, and that they are responsive to changing circumstances.

Lester Chan, Lester Chan: Tingkah-laku Lee adalah isyarat permulaan. Banyak lagi akan berbuat demikian terutamanya dari parti MCA dan Gerakan yang dilihat mulai rapuh. Saya percaya Lee sudahpun putus hendak keluar parti sebelum beliau menjawat jawatan di InvestPenang.

Asmawi Mohamad, Asmawi: Lee Kah Choon adalah antara pemimpin di dalam Gerakan yang berprinsip, agak bersih, dan sentiasa vokal dengan UMNO. Semasa beliau di dalam Gerakan pun, di saat-saat akhir, bila isu penyelewengan tanah dibongkar oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng, beliau telah pun menyuarakan agar bekas Ketua Menteri bangkit untuk menjelaskan tentang isu tersebut. Bekas Ketua Menteri Tan Sri Koh hanya mampu membuat kenyataan-kenyataan umum tanpa betul-betul menjelaskan isu tersebut. Bahkan bekas Timbalan Ketua Menteri pun hanya mampu memberi alasan yang berdolak dalik. Ini menguatkan lagi persepsi masyarakat bahawa memang ada tengkorak yang cuba disorokkan oleh pemimpin-pemimpin BN tersebut di dalam almari mereka yang sudah robak rabik itu. Tindakan Lee Kah Choon untuk akhirnya keluar dari Gerakan setelah beliau diasak akibat persetujuan beliau menerima jawatan di dalam PDC dan InvestPenang itu adalah merupakan suatu tindakan yang penuh berprinsip, bersifat "reconciliatory", dan penuh berani. Penjelasan beliau juga adalah konsisten, bahawa jawatan tersebut bukan suatu jawatan politik, dan beliau sendiri sudah berazam untuk tidak lagi aktif di dalam politik, kerana sebelum menerima jawatan itu pun, kedudukan beliau di dalam Gerakan hanyalah sebagai ahli biasa, setelah beliau meletakkan jawatan dari Timbalan Setiausaha Agung Gerakan sebelum itu.

Saya merasakan, ada angin perubahan yang kuat di dalam Gerakan untuk beralih keluar dari BN dan menyertai DAP atau PR. Angin perubahan ini telah dimulakan oleh tindakan Lee Kah Choon, dan akan berterusan sehingga perhimpunan agung Gerakan hujung tahun ini. Ini meneruskan "relevancy" parti itu, ahli-ahli Gerakan sedang mencari-cari arahtuju mereka selepas pilihanraya umum 2008, dan kemungkinan mereka memilih untuk keluar dari BN adalah suatu isu yang bakal mewarnakan pemilihan pucuk pimpinan 2008 parti tersebut.

Agak-agak, boleh DSAI jadi PM?

Antares, Magickriver: Anwar Ibrahim is undoubtedly the most adaptable, most intelligent, most progressive, and most charismatic, and most outspoken political leader in Malaysia. He has succeeded in reinventing himself, leaving behind his ideologically murky past in Umno, and has resurrected his political career in the most dramatic and heroic way imaginable. But most importantly his message of mutual respect and cooperation among all races - and his mission of restoring accountability, justice, fairness and integrity to government is aligned with the new Malaysian (as opposed to Malay, Chinese or Indian) political consciousness. I personally do not doubt that it is Anwar Ibrahim's destiny to become the next PM and he will outshine all his predecessors. However, there is also a possibility that Anwar might let Wan Azizah become PM in his place - depending on whether Malaysians are ready for a female PM - while he concentrates on reinforcing regional and global alliances.

Lester Chan, Lester Chan: Mengenai kemampuan DSAI untuk menjadi Perdana Menteri. Memandangkan dasar-dasar yang dijanjikan PR, walaupun saya terikat kepada harapan melihat DSAI berjaya menjadi pemimpin kita, namun atas faktor politik wang, saya berpendapat adalah sukar untuk DSAI berjaya. Fenomena ini berlaku di serata dunia dan kerana pada asasnya negara seperti Malaysia adalah tertakluk kepada sistem yang berdasarkan kapitalisme. Sesiapa yang berkeupayaan wang akan senang berkuasa. Untuk menjatuhkan kerajaan BN atau pegaruh TDM, saya fikir DSAI perlu jatuhkan sistem kapitalisme terlebih dahulu. Tetapi tindakan sedemikian tidak logik dan akan mengugat sistem kewangan negara jika dilakukan. Oleh itu, saya rasa TPM Najib Tun Razak akan lebih mudah mengambil-alih kuasa berbanding DSAI.

Asmawi Mohamad, Asmawi: Samada beliau akhirnya berjaya menjadi PM atau tidak, DSAI akan dikenang sebagai seorang pemimpin yang berjaya menemukan Pas dan DAP di dalam satu platform yang akhirnya menyaksikan BN kalah di 5 buah negeri di dalam pilihanraya yang lalu. Beliaulah satu-satunya pemimpin yang mampu meletakkan DAP dan Pas di dalam suatu kompromi politik yang menonjolkan Barisan Alternatif sebagai suatu alternatif yang "viable" kepada Barisan Nasional, dan akibatnya, 52% undian popular di dalam pilihanraya yang lalu telah berpihak kepada pilihan alternatif ini, memberikan hanya 48% undi kepada BN.

Pada pengamatan saya, beliau akan terus menjadi suatu faktor penentu di dalam politik Malaysia, samada terhadap BN maupun terhadap Pakatan Rakyat. Beliau mempunyai kekuatan mental, moral dan politik untuk memimpin Malaysia, dan populariti beliau di kalangan rakyat jauh lebih tinggi dari mana-mana pemimpin BN yang ada sekarang. Jika Pakatan Rakyat dapat memerintah lima buah negeri itu dengan baik, dan dapat menyelesaikan isu-isu dalaman antara mereka dengan penuh bijaksana, saya tidak nampak kenapa DSAI tidak boleh menjadi PM pertama di bawah bendera Pakatan Rakyat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

The darkest hour is that before the dawn.
[url=http://burberryoutletnew.blogspot.com/]burberry outlet[/url] burberryoutletnew.blogspot.com
[url=http://classic-tall-ugg-boots-5815.blogspot.com/]ugg boots 5815[/url] classic-tall-ugg-boots-5815.blogspot.com
[url=http://ugg-outlet-shop.blogspot.com/]ugg outlet[/url] ugg-outlet-shop.blogspot.com
You can never plan the future by the past.
replica louis vuitton handbags replicahandbags-louisvuitton.weebly.com
chocolate ugg boots chocolate-boots-ugg.blogspot.com